$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

토픽모델링을 활용한 정보활용교육 연구주제 분석 및 교육내용 제안
A Study of Information Literacy Curriculum Using Topic Modeling 원문보기

정보관리학회지 = Journal of the Korean society for information management, v.39 no.4, 2022년, pp.1 - 21  

윤지혜 (한남대학교 교육학과) ,  정유경 (한남대학교 문헌정보학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 정보활용교육 분야의 연구주제들을 파악하여 정보활용교육에 제안할 수 있는 요소들이 있는지를 살펴보는데 연구의 목적이 있다. 우선, 정보활용교육과 관련된 문헌정보학 분야의 논문 97편을 대상으로 토픽모델링을 적용하여 '미디어 리터러시', '정보활용교육의 교수학습방법', '정보원 이용 및 판단' 등의 주요 주제를 파악하였다. 분석 결과를 바탕으로, 교육내용 측면에서는 Big 6 정보모형, 교육방법과 관련해서는 미국 사서교사협회의 정보활용 능력기준과 미국 대학 및 연구도서관협회의 정보활용교육 개발지침을 고려하여 정보활용교육 교육내용을 제안하였다. 본 연구는 정보활용교육 전반의 연구주제와 연관된 교육 요소들을 파악하였으며, 이를 바탕으로 '정보원 이용 및 판단', '정보윤리'와 관련된 교육내용을 보다 강조하였다는 점에서 의의가 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The aim of this study is to identify the research topics and suggest an information literacy curriculum by analyzing research articles on information literacy. For this purpose, we applied the topic modeling technique to 97 scientific articles and identified the core contents of information literacy...

주제어

표/그림 (8)

참고문헌 (29)

  1. Chang, Heajung & Ryoo, Wan-Young (2005). The design experiments of reflective inquiry?supporting tool in a inquiry based learning. Journal of Educational Technology, 22(2),?27-67.? 

  2. Chung, Jaeyoung (2008). A study on the web-based information literacy model development for?university libraries. Journal of Korean Library and Information Science Society, 39(1),?195-217. http://doi.org/10.16981/kliss.39.1.200803.195? 

  3. Chung, Jaeyoung (2015). A study on developing the curriculum of information literacy education?for college students. Journal of the Korean Society for Information Management, 32(3),?1-20. http://doi.org/10.3743/KOSIM.2015.32.3.001? 

  4. Chung, Jin Soo (2022). Information literacy instructions in the context of IB extended essay: ?focusing on the application of I-LEARN model. Journal of the Korean Society for Library?and Information Science, 56(1), 201-220. http://doi.org/10.4275/KSLIS.2022.56.1.201? 

  5. General Framework of National Curriculum for Elementary and Secondary School and a Curriculum?Announcement. Ministry of Education Notice No. 2015-74.? 

  6. Jung, Young-Joo & Kim, Hea Jin (2020). A study on the school library research trends using?topic modeling. Journal of Korean Library and Information Science Society, 51(3), 103-121.?http://doi.org/10.16981/kliss.51.3.202009.103? 

  7. Kang, Bong-Suk (2018), A case study on school library educational services to reduce the?information literacy gap due to the education gap. Journal of Korean Library and Information?Science Society, 49(3), 307-329. http://doi.org/10.16981/kliss.49.3.201809.307? 

  8. Kim, So Young (2015). The historical changes of information literacy instruction in Japanese?school libraries. Journal of the Korean Biblia Society for library and Information Science,?26(4), 201-219. http://doi.org/10.14699/kbiblia.2015.26.4.201? 

  9. Kim, Sung Eun & Lee, Myeong-Hee (2006). A study on the learning-instruction model for?information literacy for college students. Journal of the Korean Biblia Society for library?and Information Science, 17(2), 177-200.? 

  10. Kim, Sung Eun & Lee, Myeong-Hee (2007). An exploratory study on the effectiveness of?information literacy education for college students. Journal of Korean Library and Information?Science Society, 38(3), 91-115. http://doi.org/10.16981/kliss.38.3.200709.91? 

  11. Lee, Byeongki (2011). A study on the instructional design of 'library and information life' subject?based on backward design model. Journal of the Korean BIBLIA Society for Library and?Information Science, 22(3), 5-24.? 

  12. Lee, Byeongki (2019). A study on the direction of 'Library and Information Life' curriculum?revision based on '2015 Revised National Curriculum'. Journal of the Korean Society for?Library and Information Science, 53(2), 49-68.?http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2019.53.2.049? 

  13. Lee, Jung Yeoun & Choi, Eunju (2006). An experimental study on the effectiveness of education?for information literacy. Journal of the Korean Society for Library and Information Science,?40(1), 315-334. http://doi.org/10.4275/KSLIS.2006.40.1.315? 

  14. Lee, Seugn-Gil (2013). A study on the development of instructional model for smart learning?in the school library. Journal of Korean Library and Information Science Society, 44(2),?27-50. http://doi.org/10.16981/kliss.44.2.201306.27? 

  15. Lee, Shinhee & Kim, Mi Ryang (2016). A study on the perception of students' technostress ?and happiness on the use of smart devices. Journal of Educational Information Media,?22(2), 295-324. http://doi.org/10.15833/KAFEIAM.22.2.295? 

  16. Lim, Soo-Jin & Lee, Hye-Won (2008). A study on the curriculum of information literacy for?young children. Journal of Korean Association for Regional Information Society, 11(3),?145-168. http://doi.org/10.22896/karis.2008.11.3.007? 

  17. Noh, Jin-Young, Byun, Woo-Yeol, & Lee, Byeongki (2009). A study on the design of inquiry?instruction model by information literacy instruction in school library. Journal of Korean?Library and Information Science Society, 40(1), 471-492.?http://doi.org/10.16981/kliss.40.1.200903.471? 

  18. Park, Juhyeon & Kang, Bong-Suk (2020). A study on the development of media information?literacy concept and educational contents. Journal of Korean Library and Information?Science Society, 51(3), 223-250. http://doi.org/10.16981/kliss.51.3.202009.223? 

  19. Park, Juhyeon, Kang, Bong-Suk, & Lee, Byeongki (2021). A study on the development of?curriculum content structure for information literacy education. Journal of Korean Library?and Information Science Society, 52(1), 229-254.?http://doi.org/10.16981/kliss.52.1.202103.229? 

  20. Song, Gi Ho (2005). Actual Operation of School Library. Seoul: Korea Library Association.? 

  21. Song, Gi Ho (2019). An analysis of teacher librarians' role recognition. Journal of the Korean?Society for Library and Information Science, 53(4), 5-22.?http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2019.53.4.005? 

  22. Yoo, Gu-Jong & Kim, Minkyung (2012). The development and application of a task based?information, communication and technology literacy educational program for pre-service?early childhood teachers. Korean Journal of Early Childhood Education, 32(4), 365-401.?http://doi.org/10.18023/kjece.2012.32.4.016? 

  23. 日本圖書館協會 (2001). 圖書館利用敎育ガイドライン合冊版: 圖書館における情報リテラシ;?支援サビスのために. 東京: 日本書館協會.? 

  24. American Association of School Librarians, and Association for Educational Communications and?Technology (1998) Information Literacy Standards for Student Learning. Chicago: American?Library Association.? 

  25. American Library Association (1989). Presidential Committee on Information Literacy. Final Report.?Chicago: American Library Association.? 

  26. Association of College and Research Libraries (2000). Information Literacy Compe- tency Standards?for Higher Education. Available:?https://alair.ala.org/bitstream/handle/11213/7668/ACRL%20Information%20Literacy%20Competency%20 Standards%20for%20Higher%20Education.pdf?sequence1 [cited 2022. 8. 2.]? 

  27. Blei, D. M., Ng, A. Y., & Jordan, M. I. (2003). Latent dirichlet allocation. Journal of Machine?Learning Research, 3(Jan), 993-1022.? 

  28. Council of Australian University Librarians (2001). Information literacy standards. Canberra:?Council of Australian University Librarians.? 

  29. Society of College, National and University Libraries (1999). Information skills in higher education:?a SCONUL position paper. London: Society of College, National and University Libraries. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로