$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

외국인 유학생의 정착단계에 따른 정보추구행위
Information Seeking Behaviors throughout the Settlement Stages among International Students in Korea 원문보기

한국문헌정보학회지 = Journal of the Korean Society for Library and Information Science, v.56 no.1, 2022년, pp.27 - 45  

윤정원 (전북대학교 문헌정보학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

한국에 거주하는 외국인 유학생들의 증가에도 불구하고, 이들의 일상생활에서의 정보추구행위에 관한 연구는 미진한 상황이다. 본 연구는 한국에 거주하는 외국인 유학생들의 정착단계(입국 전, 초기정착단계, 현재)에 따른 정보요구 및 정보탐색행위를 결정적사건기법(Critical Incident Technology: CIT)을 통하여 조사하였다. 한국에 거주하는 외국인 유학생들은 일상생활과 관련된 정보요구를 학교생활 또는 학업에 관련된 정보요구보다 빈번하게 보고하였으며, 과제 등 학습과 직결된 정보요구는 현재 단계에 이르러서야 보고되었다. 유학생들은 정보요구를 해결하기 위해 웹사이트, 소셜미디어, 친구 등 여러 정보원을 사용하였다. 일방향 정보원인 웹사이트에 대하여는 부정적인 경험을 토로하는 경우가 많은 반면, 소셜미디어나 친구 등의 양방향 정보원에 대한 만족도는 높았다. 국내 유학생들이 정보탐색과정에서 경험하는 가장 큰 어려움은 언어 문제인 것으로 나타났으며, 그 외에 한국의 사회시스템에 익숙하지 못해 겪는 어려움도 보고되었다. 정착단계별로 변화하는 유학생들의 정보요구와 정보탐색행위에 대한 이해를 바탕으로, 외국인 유학생들의 일상생활에서의 정보탐색행위를 향상시킬 수 있는 방안이 논의되었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Despite the increase in the number of international students residing in Korea, there is lack of research on their Everyday Information Seeking behaviors. This study investigated the information needs and information seeking behaviors of international students in Korea according to the settlement st...

주제어

표/그림 (5)

참고문헌 (33)

  1. Kang, S. (2021.8.28). [Korea Study Abroad] Current status of international students in 2021. Journal of Study in Korea. Source: http://www.k-yuhak.com/news/articleView.html?idxno1298 

  2. Nam, Y., Kim, G., & Choi, S. (2010). A research on library anxiety of foreign students in Korea: concentrated on the CAU library users. Journal of Korean Library and Information Science Society, 41(4), 313-332. 

  3. Park, E., Lee, J., & Oh, D. (2015). A study on the current status of the university library services for foreign students: with special regard to the university libraries in Daegu and Gyeonbuk area. Proceedings of Korean Library and Information Science Society Conference, 243-253. 

  4. Lee, J. & Lee, Y. (2020). A study on the improvement of foreign user services in academic library: focusing on the K University library. Journal of Korean Library and Information Science Society, 51(3), 281-302. 

  5. Lee, H. & Hwang, D. (2007). A case study of the information literacy course for foreign students: focusing on the analysis of educational effect and demand. Journal of Korean Library and Information Science Society, 38(4), 145-165. 

  6. Hwang, R. (2019). A Study on Everyday Life Information Seeking Behavior of International Students based on Individual Characteristics and Acculturation Types. Master's thesis, Chungnam National University, Korea. 

  7. Jeong, W. (2004). Unbreakable ethnic bonds: information-seeking behaviors of Korean graduate students in the United States. Library & Information Science Research, 26, 384-400. doi:10.1016/j.lisr.2004.04.001 

  8. Alzougool, B., Chang, S., Gomes, C., & Berry, M. (2013). Finding their way around: international students' use of information sources. Journal of Advanced Management Science, 1(1), 43-49. 

  9. Belkin, N. J. (1980). Anomalous states of knowledge as a basis for information retrieval. Canadian Journal of Information Science, 5(1), 133-143. 

  10. Bukhari, S., Hamid, S., Ravana, S. D., & Ijab, M. T. (2018). Modelling the information-seeking behaviour of international students in their use of social media in Malaysia. Information Research: An International Electronic Journal, 23(4), n4. 

  11. Caidi, N. & Allard, D. (2005). Social inclusion of newcomers to Canada: an information problem? Library & Information Science Research, 27(3), 302-324. 

  12. Caidi, N., Allard, D., Dechief, D., & Longford, G. (2007). Including immigrants in Canadian society: what role do ICTs play? - draft report. Unpublished Report to Human Resources and Social Development Canada. Retrieved from https://www.academia.edu/762788/Including_Immigrants_in_Canadian_Society_What_Role_do_ICTs_Play_Draft_Report 

  13. Chung, E. & Yoon, J. (2015). An exploratory analysis of international students' information needs and uses. The Canadian Journal of Information and Library Science, 39(1), 36-59. 

  14. Hertzum, M. & Hyldegard, J. S. (2019). Information seeking abroad: an everyday-life study of international students. Journal of Documentation, 75(6), 1298-1316. 

  15. Huang, L. M. & Bilal, D. (2019a). Speaking out: international doctoral students' information needs, seeking behaviors, feelings, and experience during the process of applying for graduate study in the US. Libri, 69(3), 213-228. 

  16. Huang, L. M. & Bilal, D. (2019b). Usability of university recruitment web pages from international doctoral students' perspectives. In International Conference on Human-Computer Interaction (pp. 505-521). Springer, Cham. 

  17. Kennan, M. A. & Qayyum, A. (2011). Settling in: The relationship between information and social inclusion. Australian Academic & Research Libraries, 42(3), 191-211. 

  18. Kumar, S. L. & Suresh, R. S. (2000). Strategies for providing effective reference services for international adult learners. Reference Librarian, 69/70, 327-336. 

  19. Liao, Y., Finn, M., & Lu, J. (2007). Information-seeking behavior of international graduate students vs. American graduate students: a user study at Virginia Tech 2005. College & Research Libraries, 68(1), 5-25. 

  20. Liu, G. & Winn, D. (2009). Chinese graduate students and the cacademic library: a user study at the University of Windsor. Journal of Academic Librarianship, 35(6), 565-573. 

  21. Lloyd, A., Lipu, S., & Kennan, M. A. (2010). On becoming citizens: examining social inclusion from an information perspective. Australian Academic & Research Libraries, 41(1), 42-54. 

  22. Martin, C. K., Maxey-Harris, C., Graybill, J. O., & Rodacker-Borgens, E. K. (2009). Closing the gap: investigating the search skills of international and US students: An exploratory study. Library Philosophy and Practice, 11(2), 1-17. 

  23. Mehra, B. & Bilal, D. (2007). International students' perceptions of their information seeking strategies. Proceedings of the Annual Conference of the Canadian Association for Information Science. NA: CAIS/ACSI. https://journals.library.ualberta.ca/ojs.cais-acsi.ca/index.php/cais-asci/article/view/233 

  24. Mehra, B. & Papajohn, D. (2007). 'Glocal' patterns of communication-information convergences in Internet use: cross-cultural behavior of international teaching assistants in a culturally alien information environment. The International Information & Library Review, 39, 12-30. 

  25. Sakurai, T., Mccall-wolf, F., & Kashima, E. S. (2010). Building intercultural links: the impact of a multicultural intervention programme on social ties of international students in Australia. International Journal of Intercultural Relations, 34(2), 176-185. 

  26. Shoham, S. & Strauss, S. K. (2008). Immigrants' information needs: their role in the absorption process. Information Research, 13(4), 359. http://InformationR.net/ir/13-4/paper359.html 

  27. Sin, S. C. J. & Kim, K. S. (2013). International students' everyday life information seeking: the informational value of social networking sites. Library & Information Science Research, 35(2), 107-116. 

  28. Sin, S. C. J., Kim, K. S., Yang, J., Park, J. A., & Laugheed, Z. T. (2011). International students' acculturation information seeking: personality, information needs and uses. Proceedings of the American Society for Information Science and Technology, 48(1), 1-4. 

  29. Song, Y-S. (2004). A comparative study on information-seeking behaviors of domestic and international business students. Research Strategies, 20(1-2), 23-24. 

  30. Wang, J. (2008). Toward understanding international students: a study conducted at Middle Tennessee State University. Southeastern Librarian, 56(3), 4-10. 

  31. Yoon, J. & Chung, E. (2017). International students' information needs and seeking behaviours throughout the settlement stages. Libri, 67(2), 119-128. 

  32. Yusuke, I., Howard, V., & Moukdad, H. (2007). Information literacy in academic libraries: assessment of Japanese students' needs for successful assignment completion in two Halifax universities. Canadian Journal of Information & Library Sciences, 31(1), 1-26. 

  33. Zoe, L. R. & DiMartino, D. (2000). Cultural diversity and end-user searching: an analysis by gender and language background. Research Strategies, 17(4), 291-305. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로