$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 국내 거주 외국인 유학생의 정보검색행위에 관한 탐색적 연구
An Exploratory Study of Information Search Behaviors of International Students in Korea 원문보기

한국비블리아학회지 = Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, v.33 no.1, 2022년, pp.259 - 277  

윤정원 (전북대학교 문헌정보학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 외국인 유학생들의 웹 검색엔진을 사용한 정보검색행위를 분석하였다. 실험에 참가한 15명의 외국인 유학생들은 3가지 검색 태스크에 포함된 6개의 검색질문에 대한 답을 찾도록 하였으며, 각 태스크 별로 사전 설문지 작성, 검색 수행, 사후 설문지 작성으로 실험이 진행되었다. 검색 태스크의 특성에 따라 검색성과와 검색행동에는 차이가 있었으나 공통적으로 한국어의 유창성이 높은 참가자들의 검색 성과가 높은 것으로 나타났다. 그러나 검색주제에 관한 사전지식이 검색성과에 항상 영향을 미치는 것은 아닌 것으로 나타났다. 메뉴와 링크를 통하여 웹사이트를 탐색해서 답을 찾는 태스크의 경우, 정답이 포함된 웹페이지 앞에서도 정답을 간과하는 경우가 발견되었다. 또한 오답을 찾고 그것을 인지하지 못하는 경우도 있었다. 국내의 외국인 거주자들에게 정보를 제공하기 위해서는 비원어민들이 탐색하기에 용이한 웹사이트를 디자인하고 양방향 소통 수단이 소셜미디어를 사용하는 것이 필요하다고 제안되었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aims to understand international students' web search behaviors. During the experiment, fifteen international students were asked to conduct three search tasks which includes six search questions. Depending on the characteristics of search task, there were differences in search performanc...

주제어

표/그림 (7)

참고문헌 (30)

  1. Byun, J. (2018). A study on the effects of search language on web searching behavior: Focused on the differences of web searching pattern. Journal of Korean Society for Library and Information Science, 52(3), 289-334. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2018.52.3.289 

  2. Cho, Y. & Lee, S. (2010). Current status of information literacy of foreign students in Korea. Journal of Korean Society for Library and Information Science, 44(1), 75-99. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2010.44.1.075 

  3. Hwang, R. (2019). A Study on Everyday Life Information Seeking Behavior of International Students based on Individual Characteristics and Acculturation Types. Master's thesis, Chungnam National University, Korea. 

  4. Kang, S. (2021, August 28). [Korea Study Abroad] Current status of international students in 2021. Journal of Study in Korea. Source: http://www.k-yuhak.com/news/articleView.html?idxno1298 

  5. Lee, H. & Hwang, D. (2007). A case study of the information literacy course for foreign students: Focusing on the analysis of educational effect and demand. Journal of Korean Library and Information Science Society, 38(4), 145-165. 

  6. Lee, J. & Lee, Y. (2020). A study on the improvement of foreign user services in academic library: Focusing on the K University library. Journal of Korean Library and Information Science Society, 51(3), 281-302. http://dx.doi.org/10.16981/kliss.51.3.202009.281 

  7. Lee, S. (2009). A study on the multicultural services of digital library for foreign students studying in Korea. The journal of Humanities, 14(3), 191-217. 

  8. Ministry of Justice [n.d.]. Statistics on Immigration. Available at: https://www.moj.go.kr/moj/2412/subview.do 

  9. Nam, Y., Kim, G., & Choi, S. (2010). A research on library anxiety of foreign students in Korea: Concentrated on the CAU library users. Journal of Korean Library and Information Science Society, 41(4), 313-332. 

  10. Park, E., Lee, J., & Oh, D. (2015). A study on the current status of the university library services for foreign students: With special regard to the university libraries in Daegu and Gyeonbuk area. Proceedings of Korean Library and Information Science Society Conference, 243-253. 

  11. Shim, W., Ahn, H., & Byun, J. (2015). Exploring the effects of task language and complexity in college students' web searching. Journal of Korean Society for Library and Information Science, 49(2), 51-73. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2015.49.2.051 

  12. Yoo, J. & Jeong, D. (2020). A study on traits and remedy of library anxiety among international users in academic library. Journal of Korean BIBLIA Society for Library and Information Science, 31(1), 21-42. https://doi.org/10.14699/kbiblia.2020.31.1.021 

  13. Yoon, J. (2022). Information seeking behaviors throughout the settlement stages among international students in Korea. Journal of Korean Society for Library and Information Science, 56(1), 27-45. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2022.56.1.027 

  14. Alzougool, B., Chang, S., Gomes, C., & Berry, M. (2013). Finding their way around: International students' use of information sources. Journal of Advanced Management Science, 1(1), 43-49. https://doi.org/10.12720/joams.1.1.43-49 

  15. Bukhari, S., Hamid, S., Ravana, S. D., & Ijab, M. T. (2018). Modelling the information-seeking behaviour of international students in their use of social media in Malaysia. Information Research: An International Electronic Journal, 23(4), paper 804. Available: http://www.informationr.net/ir/23-4/paper804.html(Archived by WebCite® at http://www.webcitation.org/74LkZMkZ2) 

  16. Case, D. O. & Given, L. M. (2016). Looking for information: A survey of research on information seeking, needs, and behavior(4th ed.). UK: Emerald Group Publishing Limited. 

  17. Chung, E. & Yoon, J. (2015). An exploratory analysis of international students' information needs and uses. The Canadian Journal of Information and Library Science, 39(1), 36-59. https://doi.org/10.1353/ils.2015.0000 

  18. Dommes, A., Chevalier, A., & Lia, S. (2011). The role of cognitive flexibility and vocabulary abilities of younger and older users in searching for information on the web. Applied Cognitive Psychology, 25(5), 717-726. https://doi.org/10.1002/acp.1743 

  19. Dosso, C., Chevalier, A., & Tamine, L. (2020). How to support search activity of users without prior domain knowledge when they are solving learning tasks?(hal-03172080) Available at: https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-03172080/document 

  20. Greenfield, L. W. (1988). Training library staff to reach and teach international students. Reaching and Teaching Diverse Libraty User Groups, 30-3. 

  21. Hertzum, M. & Hyldegard, J. S. (2019). Information seeking abroad: an everyday-life study of international students. Journal of Documentation, 75(6), 1298-1316. https://doi.org/10.1108/JD-11-2018-0183 

  22. Ishimura, Y. & Bartlett, J. C. (2014). Are librarians equipped to teach international students? A survey of current practices and recommendations for training. The Journal of Academic Librarianship, 40(3-4), 313-321. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2014.04.009 

  23. Liao, Y., Finn, M., & Lu, J. (2007). Information-Seeking Behavior of International Graduate Students vs. American Graduate Students: A User Study at Virginia Tech 2005. College & Research Libraries, 68(1), 5-25. https://doi.org/10.5860/crl.68.1.5 

  24. McAuliffe, M. & Triandafyllidou A. (2021). World Migration Report 2022. International Organization for Migration(IOM), Geneva. Available: https://publications.iom.int/books/world-migration-report-2022 

  25. Mehra, B. & Bilal, D. (2007). International students' perceptions of their information seeking strategies. Proceedings of the Annual Conference of the Canadian Association for Information Science. NA: CAIS/ACSI. Available: https://journals.library.ualberta.ca/ojs.cais-acsi.ca/index.php/cais-asci/article/view/233 

  26. Sanchiz, M., Chevalier, A., & Amadieu, F. (2017). How do older and young adults start searching for information? Impact of age, domain knowledge and problem complexity on the different steps of information searching. Computers in Human Behavior, 72, 67-78. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.02.038 

  27. Sin, S. C. J. & Kim, K. S. (2013). International students' everyday life information seeking: The informational value of social networking sites. Library & Information Science Research, 35(2), 107-116. http://dx.doi.org/10.1016/j.lisr.2012.11.006 

  28. Sin, S. C. J. & Kim, K. S. (2018). How are we the same or different: information needs and barriers of domestic and international students. The Journal of Academic Librarianship, 44(6), 712-723. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2018.10.005 

  29. Wilson, T. D. (1999). Models in information behavior research. Journal of Documentation, 55(3), 249-270. 

  30. Yoon, J. & Chung, E. (2017). International students' information needs and seeking behaviours throughout the settlement stages. Libri, 67(2), 119-128. https://doi.org/10.1515/librl.2016-0048 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로