$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

발달장애 부모의 심리운동센터 선택 시 동기, 만족도, 재이용 의사의 관계
Relationship between motivation, satisfaction, and re-use intention when selecting a psychomotor center for parents with developmental disabilities 원문보기

산업융합연구 = Journal of industrial convergence, v.20 no.3, 2022년, pp.73 - 79  

유진호 (한국복지대학교 장애인레저스포츠과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 발달장애 아동의 심리운동센터 이용 부모의 선택 동기, 만족도, 재이용 의사의 관계를 검증하고자 하였다. 이를 위해 수도권 소재의 사설 심리운동센터에서 심리운동프로그램에 참여하고 있는 아동의 부모를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 188부이며, 서술통계, 요인분석신뢰도분석 그리고 상관분석회귀분석을 통하여 인과관계를 검증하였다. 분석 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 발달장애 아동의 심리운동 참여에 대한 부모님의 선택동기와 만족도 관계에서 하위요인인 이용만족은 즐거움과 사교요인, 성과만족에서는 사교, 건강과 체력요인에서 유의미한 영향력을 나타내었다. 둘째, 선택 동기와 재이용 의사의 관계에서 즐거움, 기술발달 및 성취감, 사교요인에서 유의미한 영향력을 나타내었다. 셋째, 만족도와 재이용 의사의 관계에서 이용만족과 성과만족 요인에서 재이용 의사를 유의미하게 설명하였다. 향후 심리운동센터 재이용률을 높이기 위해 본 연구의 측정변인 외에 추가적인 분석이 필요하다고 판단된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to examine the relationship between parental participation motivation, satisfaction, and intention to reuse children with developmental disabilities using psychomotor centers. To this end, a questionnaire survey was conducted on the parents of children participating in ...

주제어

참고문헌 (22)

  1. Y. S. Wang. (2013). Development and Effect of Cognitive Behavioral Therapy Program for Reinforcement of Family Resilience in Families of Children with Developmental Disabilities: For mothers of children with developmental disabilities and non-disabled siblings. doctoral thesis. Myongji University 

  2. B. K. Choi. (2011). Structural relationship analysis between gluteus maximal motor development trends and basic motor skills in children with intellectual disabilities. doctoral thesis. Seoul National University. 

  3. Partricia, C, & Winders, B. (1997). Gross Motor Skills in Childern with Down Syndrome. Woodbibe House. 

  4. Kiphard, E. J. (1989). Psychomotorik in praxis und theorie, gutersloh. 

  5. S. W. Kwon. (1990). Motivation as a consumer behavior variable. Proceedings of Goal Junior College, 13, 45-57. 

  6. H. Y. Cho. (1992). A Theoretical Study on Sports Motivation. Honam University Proceedings, 13, 501-521. 

  7. Oliver, R. & Westbrook, R. (1993). Profiles of consumer emotions and satisfaction in ownership and usage. Emotion, 6(13), 12-27. 

  8. S. H. Han. (2019). The effect of perceived medical service quality on consumer satisfaction and re-use intention. Consumer Policy Education Research, 15(2), 93-123. 

  9. Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., Blais, N. M., Senecal, C. & Vallieres, E. F. (1992). The academic motivation scale: A measure of intrinsic, extrinsic and motivation in education. Educational and Psychological Measurement, 52, 1003-1017. 

  10. Weissinger, E. & Bandalos, D. L. (1995). Development, relibility and validity of a scale to measure intrinsic motivation in leisure. Journal of Leisure Research, 27(4), 379-400. 

  11. Y. G. Jung. (1997). The effect of sports participation motivation, arousal pursuit, and emotional factors on sports immersion behavior of leisure exercise participants. doctoral thesis. Pusan National University. 

  12. S. K. Kim et al. (2004). 2003 Social Welfare Facility Evaluation and Indicator Development, Korea Institute for Health and Social Affairs, Ministry of Health and Welfare. 

  13. Y. S. Kim, E. Y. Lee, K. G. Koh & E. H. Min. (2007). Evaluation of Reliability and Validity of the Korean Version of Social Welfare Service User Satisfaction Scale. Journal of the Korean Society for Social Welfare, 59(4), 83-109. 

  14. Y. S. Kim. (2009). Development and evaluation of social welfare service user satisfaction scale. Journal of the Korean Society for Social Welfare Administration, 11(3), 127-160. 

  15. J. Kim. (2007). The effect of the fun factors and participation restrictions of marine sports participants on the level of immersion and intention to continue after participation. Master's thesis. Pusan National University. 

  16. J. S. Lim & C. W. Lee. (2011). The relationship between liberal arts and physical education class satisfaction, psychological well-being, and continuing intention of college students. Journal of the Korean Physical Education Association, 50(5), 275-283. 

  17. D. J. Lee & J. H. Hwang. (2018). Structural relationship between fun factors and exercise satisfaction, exercise immersion, exercise continuation intention, and life satisfaction in university liberal arts education. Journal of the Korean Physical Science Association, 27(4), 37-48. 

  18. H. S. Kang. (2014). A study on the interrelationship between medical service quality, customer satisfaction, and hospital preference, and the mediating role of service value and reputation. Doctoral thesis. Widuk University. 

  19. Y. M. Jung. (2001). Causal relationship between motivation to participate in physical education, sports immersion, and leisure satisfaction. Journal of the Korean Physical Education Association, 40(1), 749-760. 

  20. J. A. Park. (2013). Participation motivation, exercise commitment, and exercise continuity of life sports participants. Master's Thesis. Korea University. 

  21. J. O. Park & Y. C. Hwang. (2007). The effect of service situation factors on service quality, service value, customer satisfaction and repurchase intention. Journal of Service Management, 8(1), 79-110. 

  22. M. J. Kim. (2020). The Influence of Medical Service Quality on Service Value, Customer Satisfaction, and Reuse Intention according to Customer Gender. Master's Thesis. Kyung Hee University. 

관련 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로