$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

초등학생의 자원봉사활동과 자기개발 활동이 주관적 행복감에 미치는 영향과 리더십 생활기술의 매개효과 검증
The effect of elementary school students' volunteer activities and self-development activities on subjective happiness and the mediating effect of leadership life skills 원문보기

산업융합연구 = Journal of industrial convergence, v.20 no.3, 2022년, pp.89 - 97  

우정희 (한세대학교 사회복지학과) ,  방해순 (군포시립삼성마을어린이집)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 초등학생의 자원봉사활동과 자기개발 활동이 주관적 행복감에 미치는 영향을 파악하고 이를 바탕으로 리더십 생활기술의 매개효과를 검증하는 것을 목적으로 한다. 조사대상자는 청소년 활동 참여 실태조사로 한국청소년 정책 연구원에서 2018년 조사한 자료로 초등학교에 재학 중인 2,739명 중 무응답 및 결측치를 제거하고 최종 1,978명을 선정하였다. 분석방법은 본 연구의 목적을 달성하기 위해 SPSS WIN 25.0 프로그램을 사용하였다. 그리고 매개효과검증은 Baron&Keeny(1986)의 3단계 매개효과 분석을 실시하였다. 분석결과, 초등학생의 봉사활동과 주관적 행복감의 관계에서 리더십 생활기술은 완전매개하는 것으로 나타났다. 자기개발활동과 주관적 행복감의 관계에서도 리더십 생활기술은 완전매개하고 있는 것으로 확인되었다. 이와 같은 연구결과를 토대로 초등학생의 주관적 행복감을 높이기 위해 리더십 생활기술인 커뮤니케이션과 조직관리기술을 향상할 수 있는 실천기술을 개발하기 위한 방안을 논하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to understand the effect of volunteer activities and self-development activities of elementary school students on subjective happiness and to verify the mediating effect of leadership life skills based on this. The subjects were surveyed in 2018 by the Korea Youth Policy...

주제어

참고문헌 (24)

  1. S. Y. Oh & E. A. Park. (2019). Volunteerism. Seoul: Changjisa. 

  2. S. I. Han, J. H. Park & H. H. Yoo. (2021). An Emporocal Analysis of Volunteer Work and the Participation in Social Economy Organizations: Mediating Effect of Sense of Community. Social Economy and Policy Studies, 11(4), 161-196. DOI : 10.22340/seps.2021.11.11.4.161 

  3. Korea Law Information Center. (2017). Basic Law for Volunteer Activities. (Online). https://www.law.go.kr 

  4. J. W. Moon, Y. J. Kang & H. J. Ha. (2004). Volunteer Activities among Primary-School Children in Korea. Studies on Korean Youth, 0(39, 40), 215-245. 

  5. Y. E. Kim & S. J. Kim. (2013). Geumcheon-gu Volunteer Activity Promotion Research Report. Seoul : GeumcheonGu. 

  6. E. H. Choi. (2007). The Relationship between children's peer status and their understanding of the representational characteristics of the mind. Master's thesis, Korea National University of Education, Cheongju. 

  7. S. M. Ji. (2004). A study on the problems and improvement measures of youth volunteer activities. Master's thesis. Myongji University, Seoul. 

  8. J. H. Kim & B. H. Kim. (2011). Analysis of the effects of youth volunteer participation motivation on volunteer satisfaction and leadership life skills development. Journal of Industrial Information Society of Korea, 16(2), 155-169. 

  9. S. K. Park, H. G. Kang, J. Y. Lee, J. K. Joung, D. W. Han & S. H. Park. (2009). A comparative study of the level of social capital and private welfare resources between countries. -Focus on volunteer activities and donations-. Sejong : Korea Institute for Health and Social Affairs Research Report. 

  10. N. H. Kim & J. M. Shin. (2021). Analysis of the status of youth volunteer activities after COVID-19 and research on development plan. Counseling Psychology Education Welfare, 8(5), 7-20. 

  11. J. J. Ahn, S. S. Kim & K. S. Lee. (2017). Effects of the Types of Volunteer Activities on Adolescents' Career Maturity and the Sense of Community. Korean Journal of youth welfare, 19(1), 85-107. DOI : 10.19034/KAYW.2017.19.1.04 

  12. K. H. Lee & H. I. Kim. (2018). A Study of the Effects of Youth Volunteering Participation on Sense of Community, School Adjustment and Multi-cultural Acceptance. Korean Journal of youth studies, 25(9), 179-202. DOI : 10.21509/KJYS.2018.09.25.9.179 

  13. M. S. Jeon & S. N. Park. (2016). The Effect of Community Spirit on Participation Time to the Youth Volunteer Activities -Mediating Effect of the Level of Satisfaction in Youth Volunteer Activities-. The Korea Contents Society, 16(8), 228-237. DOI : 10.5392/JKCA.2016.16.08.228 

  14. G. Y. Jang. (2017). A pilot study on youth self-directed volunteer work. Sejong : Korea Youth Policy Institute. 

  15. J. A. Kim. (2021). A Study on the Influence of Adolescents' Volunteer Activities on Satisfaction Through Mediating Effect of Self-efficacy. The Journal of Humanities and Social science, 12(2), 773-778. DOI : 22143/HSS21.12.2.55 

  16. S. H. Park, G. W. Seo & J. S. Shin. (2017). A Qualitative Inquiry on the Effects of Participation in 'Better-than-Flowers' Service-Learning on Elementary Students with and without Disabilities and Preschoolers. Korean Journal of Special Education, 52(1), 45-77. DOI:10.15861/kjse.2017.52.1.4 

  17. L. L. Kim. (2012). Effect of elementary school students' volunteer experience on self-esteem and adaptation to school life-We Start Focusing on the experiences of village children participating in the Blue Bird Volunteer Group Korean Academy Of Social Welfare, 1868-1882. 

  18. B. O. Oh & C. S. Kim. (2014). A study on effect for prosociality growth affected by volunteer activity of schoolchild, Korean Academy of Practical Human Welfare, 12, 107-125. 

  19. H. J. Lim, H. Y. Moon, J. H. Jung & P. H. Kim. (2018). A Study on Youth Activity Survey V. Sejong: National Youth Policy Institute. 

  20. C. W. Choi. (2001). A Study on the Variables Associated with Youth Leadership Life Skills. Doctoral dissertation, Seoul National University, Seoul. 

  21. Y. S. Yum. (2010). Korean Children and Youth Well-Being Index Survey, 2010 : Elementary School Students. Seoul: The Korea Bang Junghwan Foundation, Institute for social development studies 

  22. R. M. Baron & D. A. Kenny. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182. DOI : 10.1037/0022-3514.51.6.1173 

  23. S. R. Park & K. Y. Lee. (2021). Factors Associated with Parental School-based Involvement in Elementary School by Activity Type. The Korean Journal of the Human Development, 28(3), 167-190. 

  24. The Education Department. (2021). A meeting on the assignment of dedicated personnel for after-school programs. (Online). https://www.moe.go.kr/boardCnts/viewRenew.do?boardID294&lev0&statusYNW&smoe&m020404&opTypeN&boardSeq83268 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로