$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

데이터사이언스 관련 교과목의 강의 계획서 분석: ALA의 인가를 받은 문헌정보학 프로그램을 중심으로
An Examination of the Course Syllabi related to Data Science at the ALA-accredited Library and Information Science Programs 원문보기

정보관리학회지 = Journal of the Korean society for information management, v.39 no.1, 2022년, pp.119 - 143  

박형주 (충남대학교 문헌정보학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 미국도서관협회(American Library Association, ALA)의 인가를 받은 문헌정보학 프로그램에서 제공하는 데이터사이언스와 관련된 수업의 내용을 조사했다. 연구의 목적은 강의 계획서의 내용 분석을 통해 해당 수업에서 다뤄지는 교과목 명, 교과 설명, 학습 목표, 주차 별 주제를 살펴보는 것이다. 문헌정보학 프로그램에서의 데이터사이언스와 관련된 필수 과목 및 선택 과목은, 데이터사이언스 개론, 데이터 마이닝, 데이터베이스, 데이터 분석, 데이터 시각화, 데이터 큐레이션 및 관리, 머신 러닝, 메타데이터, 컴퓨터 프로그래밍 등 데이터사이언스 전 분야에 걸쳐 다양하게 교과목이 개설되어 있었다. 본 연구의 결과는 문헌정보학 프로그램에서 데이터사이언스 교과 과정을 개설 및 개정할 때 논의의 시작점이 될 수 있는 기초 자료가 되어 운영 역량을 강화하는데 활용되기를 기대한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This preliminary study examined the status of data science-related course syllabi in the American Library Association (ALA) accredited Library and Information Science (LIS) programs. The purpose of this study was to explore LIS course syllabi related to data science, such as course title, course des...

주제어

표/그림 (12)

참고문헌 (31)

  1. Bang, E. (2021). Software-focused university entering the second stage... First selection of nine universities. Available: https://zdnet.co.kr/view/?no20210421111619 

  2. Cha, M. (2016). Study on the changes in the higher education environment and the name of library and information department. Korean Society for Library and Information Science Occasional Papers Series, 85-104. 

  3. Chang, Y. (2017). The direction of data science education in the fourth industrial revolution era: focusing on understanding of artificial intelligence and data initiative. The Journal of Integrated Humanities, 9(1), 155-180. 

  4. Chungnam National University (2019). Course introduction. Available: https://lis.cnu.ac.kr/lis/curri/undergrad/curriculum.do 

  5. Chungnam National University (2022). Curriculum. Available: https://lis.cnu.ac.kr/lis/curri/grad/curriculum.do 

  6. Kang, J. H. (2016). Study on the current status of data science curriculum in library and information. Science and its Direction. Journal of Korean Library and Information Science Society, 47(3), 343-363. https://doi.org/10.16981/kliss.47.201609.343 

  7. Lee, H. & Han, S. (2020). An analysis of data science curriculum in Korea. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 54(1), 365-385. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2020.54.1.365 

  8. Lee, Y. & Chung, E. (2015). An investigation of core competencies of data curator. Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 26(3), 129-150. https://doi.org/10.14699/kbiblia.2015.26.3.129 

  9. Ministry of Culture, Sports and Tourism (2018). Personal data protection laws. Available: https://www.korea.kr/special/policyCurationView.do?newsId148867915 

  10. Ministry of Science and ICT (2019a). Announcement of national strategy for artificial intelligence. Available: https://www.korea.kr/news/pressReleaseView.do?newsId156366736 

  11. Ministry of Science and ICT (2019b). Regulations on the management of national research and development projects (Presidential Decree No. 29625). 

  12. Noh, Y. (2012). Research on the development of a standard model for the content of the library and information science major. National Library of Korea. 

  13. Park, J. & Park, J. H. (2021). A study on the job duties and competencies of data librarians: using job advertisement analysis in the United States. Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 32(3), 145-162. https://doi.org/10.14699/kbiblia.2021.32.3.145 

  14. Park, M. (2008). A new approach to curriculum development in higher education: competencebased curriculum. The Journal of Curriculum Studies, 26(4), 173-197. 

  15. Yun, C., Kim, M., Youn, S., & Park, M. (2007). The essential characteristics and dimensions of competence as human ability. Korean Journal of Educational Research, 45(3), 233-260. 

  16. American Library Association (2021). Directory of institutions offering ALA-accredited master's programs in library and information studies. Available: https://www.ala.org/CFApps/lisdir/directory_pdf.cfm 

  17. Brady, H. E. (2019). The challenge of big data and data science. Annual Review of Political Science, 22, 297-323. https://doi.org/10.1146/annurev-polisci-090216-023229 

  18. Burton, M. & Lyon, L. (2017). Data science in libraries. Bulletin of the Association for Information Science and Technology, 43(4), 33-35. https://doi.org/10.1002/bul2.2017.1720430409 

  19. Cervone, H. F. (2016). Informatics and data science: an overview for the information professional. Digital Library Perspectives, 32(1), 7-10. https://doi.org/10.1108/DLP-10-2015-0022 

  20. Executive Office of the President (2016). The federal big data research and development strategic plan. Available: www.nitrd.gov/PUBS/bigdatardstrategicplan.pdf 

  21. Kellam, L. & Thompson, K. (2016). Introduction to databrarianship: the academic data librarian in theory and practice. Chicago, IL: Association of College and Research Libraries. 

  22. Li, S., Zhuang, X., Xing, W., & Guo, W. (2013). The cultivation of scientific data specialists: development of LIS education oriented e-science service requirements. Library Hi Tech, 31(4), 700-724. https://doi.org/10.1108/LHT-06-2013-0070 

  23. Lyon, L. & Brenner, A. (2015). Bridging the data talent gap: positioning the iSchool as an agent for change. International Journal of Digital Curation, 10(1), 111-122. https://doi.org/10.2218/ijdc.v10i1.349 

  24. National Academies of Science, Engineering, and Medicine (2018). Data science for undergraduates: opportunities and options. Washington: The National Academies Press. 

  25. Semeler, A. R., Pinto, A. L.., & Rozados, H. B. (2019). Data science in data librarianship: core competencies of a data librarian. Journal of Librarianship and Information Science, 51(3), 771-780. https://doi.org/10.1177/0961000617742465 

  26. Shi, Y., Yu, P. S., Zhu, Y., & Tian, Y. (2014). Explore new field of data science under big data era: preface for ICDS 2014. Procedia Computer Science, 30, 1-3. https://doi.org/10.1016/j.procs.2014.05.374 

  27. Tang, R. & Sae-Lim, W. (2017). Data science programs in U.S. higher education: an interview with the authors. Journal of eScience Librarianship, 6(1), e1105. https://doi.org/10.7191/jeslib.2017.1105 

  28. Thomas, C. V. & Urban, R. J. (2018). What do data librarians think of the MLIS? Professionals' perceptions of knowledge transfer, trends, and challenges. College & Research Libraries, 79(3), 401-423. https://doi.org/10.5860/crl.79.3.401 

  29. Xia, J. & Wang, M. (2014). Competencies and responsibilities of social science data librarians: an analysis of job descriptions. College & Research Libraries, 75(3), 362-388. https://doi.org/10.5860/crl13-435 

  30. Zhang, J., Fu, A., Wang, H., & Yin, S. (2017). The development of data science education in China from the LIS perspective. International Journal of Librarianship, 2(2), 3-17. https://doi.org/10.23974/ijol.2017.vol2.2.29 

  31. Zhu, Y. & Xiong, Y. (2015). Towards data science. Data Science Journal, 14(8), 1-7. http://dx.doi.org/10.5334/dsj-2015-008 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로