$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

공공도서관 문화프로그램 서비스가 이용자의 삶의 질에 미치는 영향 - 도서관 「길 위의 인문학」을 중심으로 -
Effects of Public Library Cultural Program Services on Users' Quality of Life 「Libraries on the Road」 원문보기

한국비블리아학회지 = Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, v.33 no.1, 2022년, pp.479 - 497  

윤현수 (성균관대학교 문헌정보학과) ,  이용정 (성균관대학교 글로벌융합학부)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 도서관 「길 위의 인문학」 프로그램 이용자를 대상으로 문화프로그램 서비스 품질이 이용자의 만족도 및 삶의 질과 충성도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 연구를 위해 공공도서관 도서관 「길 위의 인문학」 프로그램에 참여한 경험이 있는 이용자들을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하여 138부의 유효한 데이터를 수집하였고 구조방정식모형을 통해 가설을 검증하였다. 연구 결과, 공공도서관 도서관 「길위의 인문학」 프로그램 서비스 품질이 높을수록 이용자의 만족도가 높게 나타났다. 또한, 전반적인 만족도는 이용자의 삶의 질과 충성도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 공공도서관이 제공하는 특정 프로그램의 서비스 품질이 이용자의 만족도 및 삶의 질과 충성도에 미치는 영향에 대한 학문적 논의를 확장하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The present study aimed to examine how the quality of cultural program services, 'Libraries on the Road' influences users' satisfaction, quality of life, and loyalty to the cultural program services. Online surveys were conducted with users who had participated in 'Library on the Road' of public lib...

주제어

표/그림 (11)

참고문헌 (25)

  1. Chang, D. H. (2017). A study on humanities programs in public libraries: observations and reflections. Journal of Korean Library and Information Science Society, 48(1), 99-116. https://doi.org/10.16981/kliss.48.1.201703.99 

  2. Cho, C. S. (2008). A study on the cultural programs of public libraries in Seoul. Journal of the Korean Library and Information Science, 42(2), 171-188. 

  3. Cho, I. S. & Kim, S. H. (2010). A study on the user satisfaction of cultural programs of public library in Jeju area. Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 21(1), 31-42. 

  4. Jang, J. I. & Yi, Y. J. (2021) A study on the continuous use of hospital information seeking applications. Journal of the Korean Society for Information Management, 38(1), 243-262. https://doi.org/10.3743/KOSIM.2021.38.1.243 

  5. Jeong, Y. A. (2018). The Effects of perception of Fairness in society on Happiness: The Case of Seoul Citizen. Master's thesis, Seoul National University. 

  6. Kim, M. J. (2012). A Study on the Quality of Life According to the Cultural Adaptation Patterns of Marriage Immigrant Women, Master's thesis, Kyonggi University. 

  7. Kim, S. A. (2008). A study on the user satisfaction and loyalty of university library users. Journal of the Korean Library and Information Science, 42(3), 281-299. 

  8. Kim, S. B. (2013). The Determinants of Quality of Life: A Case of MarriageMigrant Women in Rural Korea. 

  9. Ko, M. C. (2018). The effects of public service satisfaction on subjective well-being: focusing on the moderated mediation effect of community QoL by trust in local government. The Korean Journal of Local Government Studies, 22(2), 119-146. https://doi.org/10.20484/klog.22.2.6 

  10. Ko, M. H. (2019) The effects of education service quality of airline service management on satisfaction, attitude and loyalty through expectation disconfirmation theory. Journal of Tourism and Leisure Research, 31(12), 239-255. 

  11. Lee, C. Y. (2015). Multicultural Program Impact Delivered by Public Library on Immigrant Women's Acculturative Stress and Quality of Life. Master's thesis, Sungkyunkwan University. 

  12. Lee, K. A. & Kim, G. Y. (2018). An exploratory study on the perceptions of public libraries through library cultural program: focused on eco generation. Journal of the Korean Library and Information Science, 52(3), 335-361. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2018.52.3.335 

  13. Lee, S. S. (2013). Correlation between public library service user satisfaction and loyalty and moderator variables. Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 24(1), 83-103. 

  14. Lee, Y. K. (2018). Trend analysis of 'quality of life': focusing on the bottom-up spillover theory. Ewha Journal of Social Sciences, 34(2), 35-72. https://doi.org/10.16935/ejss.2018.34.2.002 

  15. Ministry of Culture, Sports and Tourism, & Korean Library Association (2019) 2019 Library 「Libraries on the road」 Results Report. 

  16. Noh, K. J. (2014). Study on the Factors of Public Library Use and the Effects on the Quality of Life of Older Adults. Master's thesis, Sungkyunkwan University. 

  17. Noh, Y. H. & Park, Y, H. (2017). A study of the recognition regarding the influence of public library service to quality of life. Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 28(1), 45-77. https://doi.org/10.14699/kbiblia.2017.28.1.045 

  18. Oh, D. G. (2005). Influences of Public Library Service Quality on User Satisfaction and Loyalty. Journal of the Korean Society for Information Management, 22(4), 61-78. https://doi.org/10.3743/KOSIM.2005.22.4.061 

  19. Oh, D. G., Yeo, J. S., & Choi, S. Y (2010). Comparative analysis on the service quality and satisfaction of the cultural and educational programs in the public libraries and the culture & art centers using structural equation model. Journal of Korean Library and Information Science Society, 41(3), 291-307. https://doi.org/10.16981/kliss.41.3.201009.291 

  20. Oh, D. G., Yeo, J. S., Choi, S. Y., Lim, Y. K., & Kim, K. S. (2009). Development and measurement of the public library customer satisfaction index(LCSI) model. Journal of Korean Library and Information Science Society, 40(2), 267-286. https://doi.org/10.16981/kliss.40.2.200906.267 

  21. Rho, K. S. (2019). Properly Writing Paper Statistical Analysis SPSS & AMOS. Seoul: Hanbit Academy. 

  22. Roh, H. J. & Chang, W. K. (2019). A study on the effect of university library user's sense of community on user satisfaction and loyalty. Journal of the Korean Society for Information Management, 36(1), 137-168. https://doi.org/10.3743/KOSIM.2019.36.1.137 

  23. Shin, D. S. (2009). A study on customer satisfaction and switching intention of theme park visitor by expectation-disconfirmation theory: moderating effect on alternative attractiveness. Korean Journal of Tourism Research, 24(2), 177-197. 

  24. Oliver, R. L (1980). A cognitive model of the antecedents and consequences of satisfaction decisions. Journal of Marketing, 17(4), 460-469. https://doi.org/10.1177/002224378001700405 

  25. Oliver, R. L (1999). Whence consumer loyalty?. Journal of Marketing, 63(4_suppl1), 33-44. https://doi.org/10.1177/00222429990634s105 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로