$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

조선대학교-대구대학교 비교과 교육 업무협약(MOU) 기반 지역 연계 장애인평생교육 비교과프로그램 운영 방략
The Operation Plan of the Community-Linked Extracurricular Education program for Lifelong Education for the Persons with Disabilities Based on the Memorandum of Understanding (MOU) of Extracurricular Education between Chosun University and Daegu University 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.8 no.2, 2022년, pp.273 - 280  

김영준 (조선대학교 비교과통합관리센터) ,  김화수 (대구대학교 언어치료학과) ,  이근용 (대구사이버대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 조선대학교-대구대학교 비교과 교육 업무협약(MOU) 기반 지역 연계 장애인평생교육 비교과프로그램 운영 방략을 탐색해 보는 데에 목적을 두어 실시되었다. 일선 대학 현장에서 비교과 교육 프로그램은 전공이나 교양 단위의 교과 학습을 보조하는 형태와 절차로 인식되는 경우가 많으나, 비교과 교육 프로그램의 구성 유형과 체계가 "학습역량 강화 지원", "진로심리상담 지원", "취창업 지원", "교과 연계 비교과 교육"으로 분류되는 사례를 감안할 경우 매우 중요한 위상과 정체성을 가졌다고 할 수 있다. 이에 따라, 비교과 교육 프로그램은 일회적인 경향의 프로그램 자체의 수준에서 뿐 아니라 학생들의 전공 학습 및 취업 연계를 비롯한 각종 지역사회 연계형 문제해결학습 역시 포괄할 수 있는 성격과 이점을 가진다. 위의 일환으로, 본 연구는 조선대학교와 대구대학교를 조망하여 "지역 연계 장애인평생교육"을 주요 주제와 내용으로 하는 비교과 프로그램이 운영될 수 있는 방략을 연구 내용으로 제시하고자 한다. 연구 방법은 전문가 간 협의를 통한 연구 내용의 모델 정립의 절차로 구성되었다. 연구 내용은 크게 "양 대학 간 조직적 운영 방략", "양 대학 간 교육과정 운영 방략", "양 대학 간 지역 연계 장애인평생교육 비교과 프로그램 운영에 대한 종합체계"로 제시되었다. 먼저, 첫 번째 연구 내용인 "양 대학 간 조직적 운영 방략"은 조선대학교 비교과통합관리센터와 대구대학교 평생교육원 산하 K-PACE센터, 기타 위원회 및 부서 등이 상호 협업 및 소통하는 절차가 상세히 도식화되었다. 두 번째 연구 내용인 "양 대학 간 교육과정 운영 방략"은 비교과프로그램에서 구성되어야 할 학습 내용과 방법 및 절차가 구체적으로 도식화되었다. 세 번째 연구 내용인 "양 대학 간 지역 연계 장애인평생교육 비교과 프로그램 운영의 종합체계"는 비교과프로그램을 운영하는 데 필수적으로 구성되어야 할 근거요소들을 로드맵의 차원으로 종합화한 결과를 제시하고 있다. 연구 결과, 양 대학 간 비교과 교육 업무협약(MOU)을 통한 지역 연계 장애인평생교육 비교과프로그램의 운영을 통해 심화적으로 연계 추진 가능한 사업과제를 조망할 수 있었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Based on the MOU between Chosun University and Daegu University, this study was conducted with the aim of exploring the operation strategy of a extracurricular education program on the theme of lifelong education for the disabled in community connection. In front-line university sites, extracurricul...

주제어

표/그림 (3)

참고문헌 (17)

  1. Y.J. Kim, and R.H. Kwon, "A Study on the Differences in the Perception of Extracurricular Activities by Teaching Staffs and Students of Duksung Women's University: Focusing on the Quality Control Perspective of the Center for Extracurricular Activities Located at the University Headquarters," The Journal of Humanities and Social Science, Vol. 12, No. 4, pp. 1345-1360, 2021. 

  2. Y.J. Kim, and K.S. Kang, "A Study on the Pilot Introduction Ways of Major Subject of Lifelong Education for the Disabled Through ExtraCurriculum Program Linkage: Based on the Curriculum of Department of Special Education in University," The Journal of Humanities and Social Science, Vol. 10, No. 5, pp. 29-42, 2019. 

  3. Y.J. Kim, "The Effects of University Education Extracurricular based Talent Donation Activities of College Students in Lifelong Education Center on the Cooking Skills for High School Student with Intellectual Disabilities," Journal of Vocational Rehabilitation, Vol. 28, No. 1, pp. 81-94, 2018. http://dx.doi.org/10.24226/jvr.2018.4.28.1.81 

  4. Y.J. Kim, and R.H. Kwon, "Evidence-based Practices Convergence Issues for Advancement of Performance Analysis of Duksung Women's University Extracurricular Activities," The Journal of Convergence on Culture Technology, Vol. 7, No. 3, pp. 123-134, 2021. 

  5. H.J. Kang, "A Trend Analysis of Extracurricular Programs with Knowledge Network Analysis," Culture and Convergence, Vol. 43, No. 6, pp. 233-248, 2021. 

  6. K.R. Kim, "The Unified Approach of Validation of the Survey for Extracurricular Programs : Case of A-university," Journal of Education & Culture, Vol. 27, No. 2, pp. 125-144, 2021. 

  7. Y.J. Kim, and R.H. Kwon, "A Study on the Feedback System and Advancement of Extra Curriculum of Duksung Women's University," The Journal of Humanities and Social Science, Vol. 12, No. 2, pp. 107-122, 2021. 

  8. Y.J. Kim, and K.S. Kang, "The Effects of Lifelong Education Program based on University Personality Education Extra-curricular on the Residential Cooking Skills of Adults with Disabilities in Community," Journal of Special Education for Curriculum and Instruction, Vol. 11, No. 3, pp. 75-93, 2018. http://dx.doi.org/10.24005/seci.2018.11.3.75 

  9. Y.J. Kim, and R.H. Kwon, "A Study on the Introduction of Certification Evaluation System for Quality Management of Extracurricular Programs of Duksung Women's University: Post Certification System Based on Continuous Monitoring Convergence," The Journal of Convergence on Culture Technology, Vol. 7, No. 2, pp. 49-60, 2021. 

  10. Y.J. Kim, and R.H. Kwon, "A Case Study on the Effect of the Extracurricular Program of Convergence Major in Lifelong Education of Persons with Disabilities in Universities on Restaurant Employment Skills of High School Students with Intellectual and Developmental Disabilities," Journal of Convergence for Information Technology, Vol. 11, No. 7, pp. 136-144, 2021. 

  11. Y.J. Kim, "Integrated Structuring System of Lifelong Education Based on Higher Education for the Independent Life of People with Developmental Disabilities in Connection with the Perspective of the Field of Special Education in School Age - Foundation of the Vision of Daegu University K-PACE Center in Terms of Base University Samples - ," Culture and Convergence, Vol. 43, No. 12, pp. 989-1010, 2021. 

  12. Y.J. KIm, and W.S. Kim, "The Effects of Multiple Job Exploration Learning Strategies through Computer-based Pictures and Language Combinations on Cooking Job Skills of Adults with Intellectual Disabilities Living in Group Homes ," Journal of Special Education: Theory and Practice, Vol. 22, No. 4, pp. 123-153, 2021. http://dx.doi.org/10.19049/JSPED.2021.22.4.06 

  13. Y.J. Kim, and W.S. Kim, "The Effects of Restaurant Video Taping and Job Communication Drawing Board Production Activities on Cooking Job Skills of High School Students with Intellectual Disabilities," The journal of Convergence on Culture Technology, Vol. 8, No. 1, pp. 19-29, 2022. 

  14. Y.J. Kim, and W.S. Kim, "The Effects of Transition Education Program through Business Exploration and Online Puzzle Game Board on Job Skills of Cooking Assistants for Students with Intellectual Disabilities in Majoring Courses," JOURNAL OF SPECIAL EDUCATION & REHABILITION SCIENCE, Vol. 60, No. 4, pp. 291-323, 2021. 

  15. Y.J. Kim, W.S. Kim, "The Effects of Online Lifelong Education Program Converging Contents in Workplaces on the Beauty Assistance Job Skills of People with Developmental Disabilities in Unemployment," Disability & Social Welfare, Vol. 12, No. 2, pp. 193-225, 2021. 

  16. Y.J. Kim, and R.H. Kwon, "Exploring the Dilemma and Improvement Strategies for the Integrated Management of Extracurricular Education Programs at Duksung Women's University," The International Journal of Advanced Culture Technology, Vol. 9, No. 3, pp. 8-15, 2021. 

  17. Y.J. Kim, W.S. Kim, and K.Y. Lee, "A Discussion on the Establishment of a New Interdisciplinary Convergence Major(Lifelong Education for Disabled) based on Special Education, Rehabilitation Science, and Social Welfare at Daegu University," Vol. 8, No. 1, pp. 147-156, 2022. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로