$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

사회복지전공 대학생의 치매노인에 대한 사회적 거리감의 영향요인
Factors Affecting the Social Distance from Elderly with Dementia of Social Welfare Students 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.20 no.4, 2022년, pp.667 - 677  

김보미 (초당대학교 사회복지상담학과) ,  김지현 (대전대학교 간호학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 사회복지전공 대학생을 대상으로 치매지식, 치매태도, 공감능력과 치매노인에 대한 사회적 거리감을 확인하고 치매노인에 대한 사회적 거리감에 영향을 미치는 요인을 파악하기 위한 서술적 조사연구이다. 연구대상자는 C시와 D시의 3개 대학의 사회복지학과에 재학 중인 대학생들 191명을 대상으로 시행하였다. 자료수집은 자가기입식 설문지를 활용하여 시행하였다. 수집한 자료는 SPSS 23.0 프로그램을 이용하여 기술통계와 t-test, ANOVA, Pearson correlations, 다중회귀분석으로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다: 연구대상자의 치매노인에 대한 사회적 거리감은 3.40점으로 중간 수준이상으로 나타났다. 연구대상자의 치매노인에 대한 사회적 거리감은 치매태도(r=.47, p<.001)와 공감능력(r=.27, p<.001)과 양의 상관관계를 나타냈다. 회귀분석결과 대상자의 치매태도(β=.21, p=.001), 공감능력(β=.37, p<.001)은 치매노인에 대한 사회적 거리감의 주요 영향요인으로 나타났으며, 이 모델의 설명력은 36.5%였다. 연구결과를 통해 사회복지전공 대학생의 치매노인에 대한 사회적 거리감 및 수용성 증진을 위한 교육프로그램이 필요하며 교육프로그램은 긍정적 태도 형성과 공감능력 향상 전략이 적용되어져야 함을 확인하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This research is a descriptive study that aimed to identify the knowledge and attitude of dementia, empathy, and social distance from elderly with dementia of social welfare students and the effect these had on their social distance from elderly with dementia. This study was conducted by collecting ...

주제어

표/그림 (6)

참고문헌 (37)

  1. Ministry of Health and Welfare.(2020). The status of dementia. https://www.nid.or.kr/info/today_list.aspx 

  2. Y. Jeon. S. H. Shin & H. N. Kim. (2017). A systematic review about cognition program of dementia. The Journal of Occupational Therapy for the Aged and Dementia, 11(1), 1-8. 

  3. N. J. Je. M. R. Park. H. J. Yang & S. Y. Kim. (2019). Effects of dementia education program on college students' knowledge, attitude, awareness of aged support, and cognitive-affective empathy. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 20(4), 100-111. DOI : 10.5762/KAIS.2019.20.4.100 

  4. Ministry of Health and Welfare. (2017). A plan to promote the national responsibility system for dementia. 

  5. Seoul economy. (2021, 9, 18). Even Songpa, the "most senior citizen in Seoul," failed care facilities, Where in the country for the elderly?. https://www.sedaily.com/NewsVIew/22RIGNHXNW 

  6. D. R. Kim. S. Y. Lee. S. H. Lee. Y. J. Lee. Y. J. Lee. W. K. Lee & Y. J. Lee. (2019). Factors affecting social distance between nursing students and older adults with dementia: focusing on dementia knowledge, attitude and ageism, Journal of the Korea Convergence Society, 10(7). 373-381. DOI : 10.15207/JKCS.2019.10.7.373 

  7. J. Y. Kim & I. O. Hwang. (2020). The Influences of caregiver's care burden for dementia problematic behaviors on the attitude toward the elderly and care fulfillment. The Journal of counseling psychology education welfare, 7(3), 71-82. DOI : 10.20496/cpew.2020.7.2.71 

  8. J. Y. Lee. (2014). A study on Interest and knowledge of dementia in elderly population. Unpublished master's thesis, Hanyang University, Seoul. 

  9. U. Ko & H. S. Mok. (2013). A Study on nondisabled people's sense of social distance from the disabled. Journal of Special Education & Rehabilitation Science, 52(4), 127-151. DOI : 10.5932/JKPHN.2017.31.3.554 

  10. J. M. Hwang. (2012). The Factors Affecting Ordinary Children's Sense of Social Distance from Those in Multi-Cultural Family. Contemporary Society and Multiculture, 2(1), 174-210. DOI : 10.14400/JDC.2017.15.4.499 

  11. J. S. Park. S. J. Park. J. Y. Yoon & K. G. Choi. (2015). Efficacy of dementia prevention program for cognitive function, depression, and physical function in the elderly non-demented women-focused on senior citizens center. The Journal of Korean Society of Occupational Therapy, 23(3), 79-96. DOI : 10.14519/jksot.2015.23.3.07 

  12. A. Y. Park. (2018). A study of knowledge about dementia, empathy and attitudes toward dementia in caregivers of older adults with dementia. Journal of Digital Convergence, 16(1), 389-397. DOI : 10.14400/JDC.2018.16.1.389 

  13. S. R. Kim. (2021). A study on the correlation and differences in the perceptions of stereotype, prejudice, social distance in Multiple cultures. Unpublished master's thesis, Shinhan University, Seoul. 

  14. B. Y. Oh. (2016). A study of knowledge and Attitude, influenced factors on dementia in cyber university students. The Journal of Welfare and Counselling Education, 5(1). 111-127. 

  15. J. E. Lee & Y. J. Jang. (2016). A comparative study of factors affecting adolescents' attitudes towards dementia. Health and Social Welfare Review, 36(1). 233-260. 

  16. Cacioppo. J. T & Cacioppo. S. (2014). Social relationships and health: The toxic effects of perceived social isolation. Social and Personality Psychology Compass, 8(2), 58-72. DOI : 10.1111/spc3.12087 

  17. M. J. Park. H. K. Moon & D. N. Oh. (2017). Effects of knowledge and attitudes towards dementia on social distance from senile dementia among university students, Journal of Korean Public Health Nursing, 31(3), 554-566. Doi: 10.5932/JKPHN.2017.31.3.554. 

  18. J. H Kim & H. O. Park (2016). The social distance and attitudes of undergraduate students toward people with mental disorder and people with intellectual disability. Journal of Intellectual Disabilities, 18(4), 129-155. 

  19. S. W. Yoon & S. A. Ryu. (2015). Impact of dementia knowledge, burden from behavioral psychological symptoms of dementia and empathy in the caring behavior of certified caregivers in nursing homes. Journal of Korean Gerontological Nursing, 17(3).131-141. DOI : 10.17079/jkgn.2015.17.3.131 

  20. H. S. Park. (2015). Research on determinant of multicultural acceptability among general teenagers. Unpublished master's thesis, Sungkyul Universeity, Seoul. 

  21. J. Y. Seo. (2019). Relationship among empathy and communication skill and perceived peer group caring behaviors in nursing students. The Journal of Korean Nursing Research, 3(4). 61-71. DOI : 10.34089/jknr.2019.3.4.61 

  22. J. Park. H. K. Moon & D. N. Oh. (2017). Effects of Knowledge and Attitudes towards Dementia on Social Distance from Senile Dementia among University Students. Journal of Korean Public Health Nursing, 31(3). 554-566. DOI : 10.5932/JKPHN.2017.31.3.554 

  23. H. O. Cho. (1999). A Study on the Knowledge and Attitudes of Elderly Persons for Dementia. Unpublished master's thesis, Hanyang University, Seoul. 

  24. Y. H. Song. (2002). The Study on the Understanding and Attitude of Dementia: for the Middle aged. Unpublished master's thesis, Dongduk Women's University, Seoul. 

  25. Y. H. Lee. (2007). The effect of dementia education on knowledge, attitude and change of prevention of dementia in low income middle-aged women. Incheon metropolitan city Namgu dementia center annal report. Incheon. 

  26. M. H. Davis (1980). A multidimensional approach to individual differences in empathy. JSAS Catalog of selected Documents in Psychology. 10, 85-103. 

  27. I. Kang. S. W. Ki. S. E. Kim. J. H. Whang. J. E. Song. B. S. Jang & J. W. Kim. (2009). Reliability and validity of the korean-version of interpersonal reactivity index. Journal of Korean Neuropsychiatric Association, 48(5). 352-358. 

  28. K. A. Choi & S. H. Park. (2004). Effects of the link program between special and ordinary school on high school students' social distance toward students with disabilities. Journal of Emotional & Behavioral Disorder, 20(1), 279-314 

  29. S. H. Jo & E. H. Kim. (2018). A Convergence Study on the Knowledge and Attitudes of Dementia Partner Nursing Students on Dementia, Journal of the Korea Convergence Society, 9(7), 17-32. 

  30. Kim, J. H. (2016). A study on the dementia prevention activities through dementia attitudes and dementia knowledge of the elderly in the agricultural community. Unpublished master's thesis, Daegu Haany University, Daegu. 

  31. M. S. Kwon & J. H. Lee. (2017). Analysis of knowledge, attitude and service requirements about dementia among nursing students. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 18(9), 177-185. DOI : 10.5762/KAIS.2017.18.9.177 

  32. S. H. Baik. J. S. Won & M. C. Kim. (2017). A convergence study of Korean adults' awareness and attitudes toward dementia. Journal of Korea onvergence Society, 8(9), 191-197. DOI : 10.15207/JKCS.2017.8.9.191 

  33. J. Y. Park & E. M. Park. (2018). The Mediating effects of social distance on the relationship between empathy ability and multicultural acceptance of university student. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 20, 223-242. DOI : 10.22251/jlcci.2018.18.20.223 

  34. Y. Gabay. S. G. Shamay-Tsoory & L. Goldfarb. (2016). Cognitive and emotional empathy in typical and impaired readers and its relationship to reading competence. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology. 38(10), 1131-1143. DOI : 10.1080/13803395.2016.1199663 

  35. C. Richardson. M. Percy & J. Hughes. (2015). Nursing therapeutics: teaching student nurses care, compassion and empathy. Nurse Education Today, 35(5), 1-5. DOI :10.1016/j.nedt.2015.01.016 

  36. S. Y. Lee & K. H. Lee. (2016). Social Distance Attitudes of Nursing Students towards Adults with Mental Disorders. Journal of Korean Academy Psychiatric Mental Health Nursing, 25(4), 356-366. DOI :10.12934/jkpmhn.2016.25.4.356 

  37. H. Y. Kang & S. Y. Han. (2013). A study on social distance of nursing students toward minority groups in a metropolitan city. Journal of Korean Public Health Nursing, 27(1), 166-178. DOI :10.5932/jkphn.2013.27.1.166 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로