$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

온라인 수업 만족도 및 사용 의도에 미치는 요인들 연구
Factors Affecting Students' Satisfaction with Online Learning and Intention to Use Online Learning 원문보기

한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.13 no.4, 2022년, pp.203 - 211  

엄남현 (홍익대학교 광고홍보학부)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

코로나 19 팬데믹으로 인해 온라인 교육 시장은 전세계적으로 성장했으며, 온라인 교육은 미래 교육을 지배할 것이라는 예상이다. 본 연구는 온라인 수업 만족도 및 온라인 수업 사용 행동 의도에 영향을 줄 수 있는 인간적 요인으로 자기효능감, 시스템 요인들로 인지된 사회적 실재감 및 인지된 교수 실재감의 효과를 살펴보고 있다. 본 연구에는 수업에서 추가 점수를 받은 조건으로 236명의 학생들이 온라인 서베이에 참여했다. 연구결과, 사회적 실재감과 교수 실재감이 높은 사람들은 사회적 실재감과 교수 실재감이 낮은 사람들보다 온라인 수업 만족 및 온라인 수업 행동 의도가 높은 것으로 나타났다. 또한, 본 연구는 자기 효능감이 높은 사람들은 자기 효능감이 낮은 사람들보다 더 높은 온라인 수업 만족 및 온라인 수업 행동 의도를 보인다는 결과를 밝혀냈다. 본 연구는 온라인 수업에서 학생들의 만족도 및 온라인 교육 사용 의도를 높이는데 있어 이론적 그리고 실무적 시사점을 제공한다.)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Due to the Corona-19 pandemic, online education has grown worldwide and it is now being predicted that online education will dominate the future of education. This study examines, as characteristics of the human factor, the effect of self-efficacy; as system factors influencing learners' satisfactio...

주제어

표/그림 (2)

참고문헌 (40)

  1. Y. C. Kuo, A. E. Walker, K. E. Schroder & B. R. Belland. (2014). Interaction, Internet self-efficacy, and self-regulated learning as predictors of student satisfaction in online education courses. The internet and higher education, 20, 35-50. 

  2. M. Weigold. (2020). Succeeding in Online Advertising Education. Journal of Advertising Education, 24(1), 69-73. 

  3. R. M. Bernard, P. C. Abrami, Y. Lou, E. Borokhovski, A. Wade, L. Wozney & B. Huang, (2004). How does distance education compare with classroom instruction? A meta-analysis of the empirical literature. Review of Educational Research, 74(3), 379-439. 

  4. B. Means, Y. Toyama, R. Murphy, M. Bakia & K. Jones. (2009). Evaluation of evidence-based practices in online learning: A meta-analysis and review of online learning studies. US Department of Education. 

  5. I. E. Allen & J. Seaman. (2010). Class differences: Online education in the United States, 2010. Sloan Consortium (NJ1). 

  6. National Center for Education Statistics. (2008). Distance education at degree-granting postsecondary institutions: 2006-07. US Department of Education. NCES 2009-044. 

  7. D. Klein & M. Ware. (2003). E-learning: New opportunities in continuing professional development. Learned publishing, 16(1), 34-46. 

  8. A. F. Algahtani. (2011). Evaluating the Effectiveness of the E-learning Experience in Some Universities in Saudi Arabia from Male Students' Perceptions, Durham theses, Durham University. 

  9. J. R. Marc. (2002). Book review: e-learning strategies for delivering knowledge in the digital age. Internet and Higher Education, 5, 185-188. 

  10. S. Hameed, A. Badii & A. J. Cullen. (2008, May). Effective e-learning integration with traditional learning in a blended learning environment. In European and Mediterranean Conference on Information Systems (pp. 25-26). 

  11. J. Smedley. (2010). Modelling the impact of knowledge management using technology. OR insight, 23(4), 233-250. 

  12. N. Wagner, K. Hassanein & M. Head. (2008). Who is responsible for e-learning success in higher education? A stakeholders' analysis. Journal of Educational Technology & Society, 11(3), 26-36. 

  13. L. M. Angelino, F. K. Williams & D. Natvig. (2007). Strategies to engage online students and reduce attrition rates. Journal of Educators Online, 4(2), n2. 

  14. S. Carr. (2000). As distance education comes of age, the challenge is keeping the students. The Chronicle of Higher Education, 46(23), A39-A41. 

  15. L. V. Morris, C. Finnegan & S. S. Wu. (2005). Tracking student behavior, persistence, and achievement in online courses. The Internet and Higher Education, 8(3), 221-231. 

  16. K. Frankola. (2001). Why online learners drop out. WORKFORCE-COSTA MESA-, 80(10), 52-61. 

  17. J. Short, E. Williams & B. Christie. (1976). The social psychology of telecommunications. John Wiley & Sons. 

  18. C. H. Tu. (2002). The measurement of social presence in an online learning environment. International Journal on E-learning, 1(2), 34-45. 

  19. C. H. Tu & M. McIsaac. (2002). The relationship of social presence and interaction in online classes. The American journal of distance education, 16(3), 131-150. 

  20. C. N. Gunawardena & F. J. Zittle. (1997). Social presence as a predictor of satisfaction within a computer mediated conferencing environment. American Journal of Distance Education, 11(3), 8-26. 

  21. A. G. Picciano. (2002). Beyond student perceptions: Issues of interaction, presence, and performance in an online course. Journal of Asynchronous learning networks, 6(1), 21-40. 

  22. K. Swan & L. F. Shih. (2005). On the nature and development of social presence in online course discussions. Journal of Asynchronous Learning Networks, 9(3), 115-136. 

  23. R. D. Johnson, H. Gueutal & C. M. Falbe. (2009). Technology, trainees, metacognitive activity and e learning effectiveness. Journal of Managerial Psychology, 24(6), 545-566. 

  24. C. Hostetter & M. Busch. (2006). Measuring up online: The relationship between social presence and student learning satisfaction. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 1-12. 

  25. J. C. Richardson & K. Swan. (2003). Examining social presence in online courses in relation to students' perceived learning and satisfaction. Journal of Asynchronous Learning Networks, 7(1), 68-88. 

  26. T. Anderson, R. Liam, D. R. Garrison & W. Archer. (2001). Assessing teaching presence in a computer conferencing context. Journal of Asynchronous Learning Networks, 5(2), 1-17. 

  27. P. J. Shea, A. M. Pickett & W. E. Pelz. (2003). A follow-up investigation of "teaching presence" in the SUNY Learning Network. Journal of asynchronous learning networks, 7(2), 61-80. 

  28. Y. J. Joo, K. Y. Lim & E. K. Kim. (2011). Online university students' satisfaction and persistence: Examining perceived level of presence, usefulness and ease of use as predictors in a structural model. Computers & ducation, 57(2), 1654-1664. 

  29. A. Bandura. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman. 

  30. A. Bandura. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall. 

  31. S. S. Liaw & H. M. Huang. (2013). Perceived satisfaction, perceived usefulness and interactive learning environments as predictors to self-regulation in e-learning environments. Computers & Education, 60(1), 14-24. 

  32. D. Shen, M. H. Cho, C. L. Tsai & R. Marra. (2013). Unpacking online learning experiences: Online learning self-efficacy and learning satisfaction. The Internet and Higher Education, 19, 10-17. 

  33. E. Alqurashi. (2017). Self-efficacy and the interaction model as predictors of student satisfaction and perceived learning in online learning environments. (Doctoral dissertation, Duquesne University). 

  34. J. C. Hong, M. Y. Hwang, E. Szeto, C. R. Tsai, Y. C. Kuo & W. Y. Hsu. (2016). Internet cognitive failure relevant to self-efficacy, learning interest, and satisfaction with social media learning. Computers in Human Behavior, 55, 214-222. 

  35. J. C. Womble. (2007). E-learning: The relationship among learner satisfaction, self-efficacy, and usefulness (pp. 1-132). Alliant International University, San Diego. 

  36. Y. M. Lin, G. Y. Lin & J. M. Laffey. (2008). Building a social and motivational framework for understanding satisfaction in online learning. Journal of Educational Computing Research, 38(1), 1-27. 

  37. S. S. Liaw. (2008). Investigating students' perceived satisfaction, behavioral intention, and effectiveness of e-learning: A case study of the Blackboard system. Computers & Education, 51(2), 864-873. 

  38. S. B. Eom & N. Ashill. (2016). The determinants of students' perceived learning outcomes and satisfaction in university online education: An update. Decision Sciences Journal of Innovative Education, 14(2), 185-215. 

  39. Y. Malhotra & D. F. Galletta. (1999). Extending the technology acceptance model to account for social influence: Theoretical bases and empirical validation. In Proceedings of the 32nd Annual Hawaii International Conference on Systems Sciences. 1999. HICSS-32. Abstracts and CD-ROM of Full Papers (pp. 14-pp). IEEE. 

  40. H. Gangadharbatla. (2020). What we stand to lose with fully online advertising education. Journal of Advertising Education, 24(1), 74-80. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로