$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

온라인 실시간 수업에서의 학습자의 수업 만족도 연구
A Study on the Learners' Class Satisfaction in Synchronous Online Classes 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.7 no.3, 2021년, pp.173 - 178  

한진희 (창신대학교 카리스교양대학)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구는 코로나19 이후 진행된 실시간 온라인 수업에 대한 학습자의 만족도를 조사하고 분석하여 효과성을 알아보고자 한다. 이를 위해 경상남도 C대학교에서 2020학년도 2학기 말에 온라인 설문조사에 응답한 188명의 학습자를 대상으로 결과 분석을 진행한 결과, 학습자는 실시간 온라인 수업에 대해 만족하지 않았으며, 온라인 수업을 부정적으로 인식하고 있음을 알 수 있었다. 또한 전체 만족도에 가장 큰 영향을 미치는 변수는 수업내용이며, 그 다음으로 수업 운영, 플랫폼 순이었다. 따라서 교수자는 학습자가 만족하는 실시간 온라인 수업을 위해 만족도에 가장 큰 영향을 미치는 변수인 수업내용을 고려하여 효과적으로 수업내용을 구성함으로써 학습자의 이해를 높일 필요가 있다. 또한 학습자에게 익숙하지 않은 온라인 수업 환경에서 효과적인 학습이 이루어지도록, 교수자는 체계적이고 충실한 수업 설계를 통해 학습자가 수업에 사용되는 플랫폼에 익숙해져 원활한 사용이 가능하여지도록 해야 할 것이다. 이에 더해, 학습자의 요구와 어려움을 파악하여 학습에 차질이 생기지 않도록 수업을 계획하고 운영할 필요가 있다. 본 연구는 한 개 대학 학습자를 대상으로 이루어졌다는 점과 한정된 변수만을 측정하였다는 한계가 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aimed to understand and analyze the learners' class satisfaction and the effectiveness of synchronous online classes after COVID-19. A total of 188 learners participated in the survey conducted at the end of the Fall Semester 2020 at C University located Gyeongsangnam-do. Findings reveale...

주제어

표/그림 (4)

참고문헌 (18)

  1. Han, J. H. A Study on Instructors' and Learners' Perception of Synchronous Online Classes: A Case Study of C University. Culture and Convergence, 43(5), pp. 1-20, 2021. 

  2. Kim, B. H., Jeong, M. A. & Kim, E. J. Satisfaction and Effectiveness of Online Classes of College Students in COVID-19. The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 21(5), pp. 767-780, 2021. 

  3. Ministry of Education(2020.2.12). Preparing guidelines for university academic management to respond to new coronavirus infections. Press Release. https://www.moe.go.kr/boardCnts/view.do?boardID94&boardSeq79711&lev0&searchTypenull&statusYNW&page1&smoe&m020402&opTypeN 

  4. Do, J. W. An Investigation of Design Constraints in the Process of Converting Face-to-face course into Online Course. Journal of Education & Culture, 26(2), pp. 153-173, 2020. 

  5. Kim, H. N. & Kam, S. W. The effect of lecture satisfaction for non-face-to-face video lessons on the learning effect and Study on the mediating effect of self-efficacy for COVID-19 in South Korea. The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 21(1), pp. 363-387, 2021. 

  6. Lee, J. H. Chosun Edu(Sep. 10, 2020). http://edu.chosun.com/site/data/html_dir/2020/09/10/2020091001241.html(2021.06.16.) 

  7. Kang, S. B. A Study on the Operation and Satisfaction of Online Distance Learning in a University : Focusing on the Case of Synchronous and, Asynchronous Distance Learning. Culture and Convergence, 43(1), pp. 15-30, 2021. 

  8. Kim, D. S., & Lee, Y. S. Difference of information quality, service quality, system quality and satisfaction between university students and the general public in MOOC. Journal of Lifelong Learning Society, 14(2), pp. 83-103, 2018. 

  9. Kim, B. J. The Effect of the Degree of Cooperation between Teachers on Teachers' Satisfaction through School Satisfaction and Teacher Efficacy. The Journal of Korean Teacher Education, 37(1), pp. 163-182, 2020. 

  10. Lee, D. Y. & Lee. G. N. The Instructional Satisfaction and Its Related Variables of Elementary School Teachers in Practical Arts Class. Journal of Korean Practical Arts Education, 23(2), pp. 1-21, 2017. 

  11. Park, J. Y. The effects of university students' self-directed learning ability and perceived online task value on learning satisfaction and academic achievement. English Language Teaching, 29(3), pp. 165-185, 2017. 

  12. Lee, D. J. & Kim, M. S. niversity students' perceptions on the practices of online learning in the COVID-19 situation and future directions. Multimedia-Assisted Language Learning, 23(3), pp. 359-377, 2020. 

  13. Kim, S. H. & Chung, O. B. A Study on the perception and the satisfaction with learning on human development and family relations area of the 6th revision of middle school Home Economics Education curriculum. Journal of Korean Home Economics Education Association, 9(2), pp. 47-67, 1997. 

  14. Kim, K., Liu, S., & Bonk, C. J. Online MBA students' perceptions of online learning; Benefits, challenges, and suggestions. The Internet and Higher Education, 8(4), pp. 335-344, 2005. 

  15. Jo, M. W. & Kim, J. Y. A Study on the Perception and the Satisfaction of Online Classes at K University in the Non-face-to-face Era. The Journal of Humanities and Social science, 12(2), pp. 1399-1414, 2021. 

  16. Suh, H. S. A Study on the Structural Equation Model for Factors Affecting Academic Achievement in Non-Face-to-Face Class. The journal of Convergence on Culture Technology (JCCT), 6(4), pp. 157-164, 2020. 

  17. Ahn, J. H. A qualitative study on characteristics of "good" college classes. The Journal of Yeolin Education, 22(1), pp. 163-191, 2014. 

  18. Oh, D, Y. Factors to Affect Real-Time Remote Class Satisfaction and Intention to Sustain Class of University Students. Global Creative Leader: Education & Learning, 10(3), pp. 79-107, 2020. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로