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항법상 속력의 제한규칙에 관한 고찰 - VTS의 관제 관점에서 -
A Study on Speed Limit Rules under Sailing Regulations - Focusing on the Perspective of VTS Control - 원문보기

海洋環境安全學會誌 = Journal of the Korean society of marine environment & safety, v.28 no.2, 2022년, pp.254 - 261  

정대율 (한국해양대학교 기관시스템공학부)

초록

모든 선박은 충돌을 피하기 위해 안전속력을 준수하여야 하고, 우리나라 영해 및 내수에서 속력의 제한규칙을 준수하여야 한다. 그리고 선박교통관제사는 선박이 안전속력과 속력의 제한규칙을 준수하도록 적절히 관제하여야 한다. 국제해상충돌예방규칙에서 안전속력은 선박이 명시적으로 몇 노트의 속력으로 항행하여야 하는지 규정하고 있지 않다. 반면에 국내법에서는 교통안전특정해역 등에서 제한속력을 지정하여 이를 준수하도록 하고 있다. 이 속력의 제한규칙은 주로 대지속력을 기준으로 하고 있으나, 대수속력을 기준으로 하는 곳도 있다. 이 논문은 최근 5년간 발생한 해양사고와 제한속력 위반율에 대해 분석하였고, 국제해상충돌예방규칙상 안전속력, 국내외법상 속력의 제한규칙 및 해양안전심판원 재결 중 안전속력을 준수하지 아니한 사례에 대해 살펴보았다. 그 결과, 이 논문에서는 국내법상 속력의 제한규칙이 선박에서 해양사고 예방을 위해 반드시 준수되어야 한다는 것과 선박이 이 규칙을 준수하기 쉽고, 선박교통관제사가 선박을 적절히 관제할 수 있도록 대수속력으로 규정된 속력의 제한규칙을 대지속력으로 개정할 필요가 있다는 것을 제시하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Every vessel shall proceed at a safe speed to avoid collision. Additionally, every vessel shall comply with the speed limit rules in the territorial water and internal waters of Korea. The VTS operator shall properly control the compliance of the vessel with the safe speed and speed limit rules. Saf...

주제어

참고문헌 (25)

  1. Busan Regional Office of Oceans and Fisheries(2020), Notification on the navigation rules, etc. in Busan Port, Rule 17 (Speed limit). 

  2. Busan-KMST(2017), Judgment Busan-KMST, 2017-042. 

  3. CFR Title 33, PART 162, Rule 162.117(g)(1). 

  4. Convention on the International Regulations for Preventing Collisions at Sea(1972), IMO, Rule 6. 

  5. Incheon Regional Office of Oceans and Fisheries(2013), Vessel traffic rules for Gyengin ARA Waterway, Rule 6 (Speed limit). 

  6. Incheon Regional Office of Oceans and Fisheries(2017), Vessel traffic rules in Incheon Port.Gyengin Port, Rule 6 (Speed limit). 

  7. Joongang-KMST(2016), Judgment Joongang-KMST, 2016-015. 

  8. KCG(2019), Vessel Traffic Service Act, Korea Coast Guard, Article 1, 13& 13. 

  9. Kim, D. B., B. W. Yun, J. Y. Jeong, J. S. Park, and Y. S. Park(2012), A Fundamental Study on the Improvements of Speed Limit at the Ports and Fairways in Korea, Journal of the Korea Society of Marine Environment & Safety, Vol. 18, No. 5, p425. 

  10. Kim D. B., J. Y. Jeong, J. S. Park, and Y. S. Park(2013), Development of the Speed Limit Model for Harbour and Waterway(I) -Considerations Discrimination for Speed Limit Decision-, Journal of the Korea Society of Marine Environment & Safety, Vol. 21, No. 2, p. 172. 

  11. Kim, I. C. and D. Y. Chong(2020), Regulations for Preventing Collisions at Sea, Doonam Publisher, Seoul, p. 48. 

  12. Korea Maritime Safety Tribunal(KMST)(2020), 2020 Marine Accidents Statistics. 

  13. Masan Regional Office of Oceans and Fisheries(2019a), Notification on the safety of navigation in Jinhae Bay and nearby waters, Rule 4 (Navigation rule). 

  14. Masan Regional Office of Oceans and Fisheries(2019b), Notification on the ship's speed limit in Masan Port, Rule 3 (Limitation of ship's speed, etc.). 

  15. MOF(2017), Maritime Safety Act, Ministry of Oceans and Fisheries, Article 11 and 31. 

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  18. Mokpo-KMST(2015), Judgment Mokpo-KMST, 2015-021. 

  19. Mokpo Regional Office of Oceans and Fisheries(2017), Notification on the safety of navigation in Mokpo nearby waters, Rule 4 (Observance of designated routes, etc.). 

  20. SFMX(2022), Large vessels and tugs with tows > 1600 GT: Speed restrictions on San Francisco Bay, Marine Exchange of the San Francisco Bay Region. Available online: http://www.sfmx.org(accessed on Mar. 20, 2022). 

  21. SPD(2022), Boating and Water Safety, Seattle Police Department, Available online: https://www.seattle.gov(accessed on Mar. 20, 2022). 

  22. UKHO(2017a), Sailing Direction(enroute) Pub. 191 English Channel, 2017(19th Ed), p.218. 

  23. UKHO(2017b), Sailing Direction(enroute) Pub. 191 English Channel, 2017(19th Ed), p.161. 

  24. UKHO(2017c), Sailing Direction(enroute) Pub. 191 English Channel, 2017(19th Ed), p.144. 

  25. Yeosu Regional Office of Oceans and Fisheries(2021), Notification on the speed limit of Gukdong Fishing Port, Rule 3(Speed limit area, etc.). 

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