$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

몬테카를로 시뮬레이션을 활용한 SW융합교육 프로그램 개발: 멘델의 유전 원리를 중심으로
Development of SW-STEAM Education Program Using Monte Carlo Simulation: Focusing on Mendelian Inheritance 원문보기

정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.26 no.2, 2022년, pp.97 - 104  

김봉철 (제주대학교) ,  유혜진 (제주대학교) ,  오승탁 (제주대학교) ,  남궁동국 (제주대학교) ,  김종훈 (제주대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

디지털 대전환 시대를 본격적으로 맞이하게 되면서 SW, AI, 빅데이터 등을 바탕으로 한 융합적인 사고력의 중요성이 높아져 가고 있다. 이러한 사회적 요구에 발맞추어 본 연구에서는 생명과학 분야의 멘델의 유전 원리를 몬테카를로 시뮬레이션 기법을 활용한 5차시 분량의 SW융합교육 프로그램을 개발하였다. 스크래치를 활용한 몬테카를로 시뮬레이션 기법으로 멘델의 유전 원리를 프로그래밍하여 구현해 봄으로써 융합적인 사고력 뿐만 아니라 관련 지식을 심화적으로 이해할 수 있도록 프로그램을 구성하였다. 개발한 교육 프로그램의 타당성을 검증 받기 위해 관련 영역의 전문가 11인을 대상으로 타당도 검정을 의뢰하였으며, Lawshe가 제시한 CVR 기준값인 0.59를 충족하여 타당성을 검증받았다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

As the era of digital transformation begins in earnest, the importance of convergent thinking based on software, artificial intelligence, and big data is increasing. In line with these social needs, this study developed a 5th hour SW-STEAM education program using Monte Carlo simulation techniques fo...

주제어

참고문헌 (15)

  1. Korean Minister of Education(2015). Software Education Operating Guide. 

  2. Kang,M.H.,Kim,H.S.&Lee,J.M.(2011). The Effects of Flow and Cognitive Presence on Learning Outcomes in a Middle School Science Class using Web-based Simulation. The journal of Educational Information and Media, 17(1), 39-61. 

  3. Kim,H.U.,Mun,S.Y.(2020). Development and Exploration Educational Application of Science Simulations for Projectile Motion utilizing ENTRY. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 20(16), 1395-1418. 

  4. Choi,Y.H.(2013). A Study of the effectiveness of Inquiry Based Instruction Using Computer Simulation. Joongbu University, Master's Thesis. 

  5. Heo,N.G.,Kang,H.I.(2015). Study on Teachers' Understanding on Generating Random Number in Monte Carlo Simulation. Journal of Korea Society Educational Studies in Mathematics School Mathematics,. 17(2), 241-255. 

  6. Shin,D.B.(2007). Forecasting Exchange Rates by Monte Carlo Simulation, Journal of Industrial Economics and Business, .20(5), 2075-2093. 

  7. Kang,M.H.,Kim,H.S.&Lee,J.M.(2011). The Effects of Flow and Cognitive Presence on Learning Outcomes in a Middle School Science Class using Web-based Simulation. The journal of Educational Information and Media, .17(1), 39-61. 

  8. Kim,M.Y.(2019). Development and Application of Mendelian Inheritance Learning Program Using History of Science. Sookmyung Women's University, Master's Thesis. 

  9. Kim,H.U.,Mun,S.Y.(2020). Development and Exploration Educational Application of Science Simulations for Projectile Motion utilizing ENTRY. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 20(16), 1395-1418. 

  10. Kim,H.R.(2019), The Development and Application of the SW-STEAM Program Using Unplugged Computing for Elementary Science Class - Focused on the Unit of the Structure and Function of Our Body -. Biology Education, .47(2), 213-222. 

  11. Lee,H.G.(2015). An analysis of Learning effects on using scratch in a 4th Grade Science class -Focusing on Life Cycle of Plants-, Korea National University of Education, Ph.D. Thesis. 

  12. Lee,J.S.(2003). The Effect of Multimedia Instruction using Simulation on Achievement and Attitude toward science of Middle School Students. Ewha Womans University, Master's Thesis. 

  13. Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35. 

  14. Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel psychology, 28(4), 563-575. 

  15. Park, G.R.(2020). Development of Learning Materials for Computational Thinking Education. The Journal of Korean Practical Arts Education, 26(1), 33-50. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로