$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

기업가정신(entrepreneurship) 교육자는 어떠한 역량을 갖추어야 하는가?: TPACK 모델을 적용한 역량 개념화 및 교육요구도 분석
What are Core Competencies for Entrepreneurship Educators?: Conceptualization of Competency Within TPACK and Analysis of Education Needs 원문보기

벤처창업연구= Asia-Pacific journal of business and venturing, v.17 no.1, 2022년, pp.79 - 87  

윤성혜 ,  이우진 (국민대학교 글로벌창업벤처대학원)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

최근 중등교육에서 기업가정신 교육 필요성에 대한 인식이 확산되면서, 현장에서 이를 실천할 교육자의 역량이 중요해졌다. 본 연구는 기업가정신 교육을 실천할 교육자의 역량을 탐색하고 중요도와 실행도 차이를 분석함으로써, 교육 요구도의 우선순위를 도출하고자 하였다. 이를 위하여 본 연구는 TPACK(Technological Pedagogical Content Knowledge, 테크놀로지내용교수지식) 모델에 기반하여 기업가정신 교육 역량을 개념화하고, 이를 측정하기 위한 도구를 개발하였다. 이를 활용하여 기업가정신 교육에 관심이 있는 중등교사 217명을 대상으로 설문조사를 실시하여 중요도와 실행도의 차이를 t검정으로 분석하고, Borich 요구도와 The Locus for Focus 모델 분석을 통해 처방의 우선순위를 도출하였다. 연구결과, TPACK의 모든 하위 요인에 대하여 중요도의 평균이 실행도의 평균보다 높아 교육적 처방이 필요한 것으로 나타났다. 또한 Borich 요구도와 The Locus for Focus 모델 분석 결과, 교육의 우선순위가 가장 높은 요인은 CK(내용지식)인 것으로 나타났다. 이러한 결과를 토대로 교육자의 기업가정신 교육 역량 강화를 위한 시사점을 도출하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Recently, as the awareness of the necessity of entrepreneurship education has spread in secondary education, the competency of educators in the field of education has become more important. This study tried to derive the priority of education needs by exploring the competency of educators to practic...

주제어

참고문헌 (28)

  1. Archambault, L., & Crippen, K.(2009). Examining TPACK among K-12 online distance educators in the United States. Contemporary issues in technology and teacher education, 9(1), 71-88. 

  2. Baek, M. J., Kang, K. K., & Yi, B. J.(2017). A Study on the Current status and the Educational Needs of Entrepreneurship Education Program: Focused on Elementary and Secondary School Teachers. Journal of Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 18(12), 564-574. 

  3. Bhatia, A. K., & Levina, N.(2020). Diverse rationalities of entrepreneurship education: An epistemic stance perspective. Academy of Management Learning & Education, 19(3), 323-344. 

  4. Borich, G. D.(1980). A needs assessment model for conducting follow-up studies. The Journal of Teacher Education, 31(3), 39-42. 

  5. Cho, D. Y.(2009). Exploring How to Set Priority in Need Analysis with Survey. Journal of research in education, 35, 165-187. 

  6. European Commission(2006). Entrepreneurship Education in Europe: Fostering Entrepreneurial Mindsets through Education and Learning. The Oslo Agenda for Entrepreneurship Education in Europe. OSLO: European Commission. 

  7. European Commission(2018). The European Entrepreneurship Competence Framework (EntreComp). Retrieved from https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId1317&langIden 

  8. Fiet, J. O.(2001). The theoretical side of teaching entrepreneurship. Journal of Business Venturing, 16(1), 1-24. 

  9. Graham, R. C., Burgoyne, N., Cantrell, P., Smith, L., St Clair, L., & Harris, R.(2009). Measuring the TPACK confidence of inservice science teachers. TechTrends, 53(5), 70-79. 

  10. Henry, C., Hill, F., & Leitch, C.(2005) Entrepreneurship education and training: can entrepreneurship be taught? Part I. Education+Training, 47(2), 98-111. 

  11. Holmgren, C., From, J., Olofsson, A., Karlsson, H., Snyder, K., & Sundtrom, U.(2004). Entrepreneurship Education: salvation or damnation?. International Journal of Entrepreneurship, 8, 7-19. 

  12. Hwang, E. H., & Baek, S. G.(2008). A Comparative Research on the Results between Self-reported Evaluation and Experts' Evaluation of Practical Teaching Competence in Secondary School. Journal of Educational Evaluation, 21(2), 53-74. 

  13. Ireland, R. D., Hitt, M. A., & Sirmon, D. G.(2003). A model of strategic enterpreneurship: The construct and its dimensions. Journal of Management, 29(6), 963-989. 

  14. Katz, J. A.(2003). The chronology and intellectual trajectory of American entrepreneurship education: 1876-1999. Journal of business venturing, 18(2), 283-300. 

  15. Kuratko, D. F.(2004). Entrepreneurship education in the 21st century: From legitimization to leadership. USASBE National Conference, 2(3), 1-16. 

  16. Lawshe, C. H.(1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28(4), 563-575. 

  17. Lim, J. Y., Jin, M. H., & Lim, K. Y.(2020). An Analysis of Educational Needs on TPACK in Software Education for Elementary School Teachers. Journal of Korean Association for Educational Information and Media, 26(4), 879-907. 

  18. McGrath, R. G., & MacMillan, I. C.(2000). The entrepreneurial mindset: Strategies for continuously creating opportunity in an age of uncertainty. Cambridge, MA: Harvard Business Press. 

  19. Mishra, P.(2019). Considering Contextual Knowledge: The TPACK Diagram Gets an Upgrade. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 35(2), 76-78. 

  20. Mishra, P., & Koehler, M. J.(2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers college record, 108(6), 1017-1054. 

  21. Naumann, C.(2017). Entrepreneurial mindset: A synthetic literature review. Entrepreneurial Business and Economics Review, 5(53), 149-172. 

  22. Schmidt, D. A., Baran, E., Thompson, A. D., Mishra, P., Koehler, M. J., & Shin, T. S.(2009). Technological pedagogical content knowledge(TPACK) the development and validation of an assessment instrument for preservice teachers. Journal of research on Technology in Education, 42(2), 123-149. 

  23. Shulman, L. S.(1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational researcher, 15(2), 4-14. 

  24. Solomon, G. T., Duffy, S., & Tarabishy, A.(2002). The state of entrepreneurship education in the United States: a nationwide survey and analysis. International Journal of Entrepreneurship Education, 1(1), 65-86. 

  25. Valtonen, T., Sointu, E., Kukkonen, J., Kontkanen, S., Lambert, M. C., & Makitalo-Siegl, K.(2017). TPACK updated to measure pre-service teachers' twenty-first century skills. Australasian Journal of Educational Technology, 33(3). 

  26. Warr, M., Mishra, P., & Scragg, B.(2019). Beyond TPACK: Expanding technology and teacher education to systems and culture. In Society for Information Technology & Teacher Education International Conference. 2558-2562. Association for the Advancement of Computing in Education(AACE). 

  27. Yoon, S. H., Jang, J. E., & Kim, S. Y.(2017). A Formative Study of an Instructional Design Model for Maker Education to Cultivate Entrepreneurship of Adolescents. Journal of Educational Technology, 33(4), 839-867. 

  28. Zarafshani, K., & Baygi, A. H. A.(2008). What can a Borich needs assessment model tell us about in-service training needs of faculty in a college of agriculture? The case of Iran. Journal of Agricultural Education and Extension, 14(4), 347-357. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로