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패키지 투어 애플리케이션을 위한 디지털 게임 기반 콘텐츠 관리 시스템의 설계 및 구현
Design and Implementation of Digital Game-based Contents Management System for Package Tour Application 원문보기

한국정보통신학회논문지 = Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering, v.26 no.6, 2022년, pp.872 - 880  

아리아 비스마 와휴타마 (Department of Information and Communication Engineering, Changwon National University) ,  황민태 (Department of Information and Communication Engineering, Changwon National University)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 논문은 패키지 투어에 참여하는 여행자들에게 관광 명소에 대한 정보를 디지털 게임 기반 학습(DGBL) 방식으로 제공하는 모바일 애플리케이션 개발의 핵심인 콘텐츠 관리 시스템(CMS)의 설계 및 구현 결과를 담고 있다. 설계 측면에서 이 CMS는 여행자 정보, 관광 명소 정보, 질문과 점수 구성 등 학습 게임 콘텐츠를 저장하는 데이터베이스, 저장 콘텐츠를 관리하기 위한 웹 애플리케이션, 그리고 모바일 학습 게임과의 연동을 위한 Rest API로 구성된다. CMS 구현을 위해 PHP 프로그래밍 언어와 MySQL 데이터베이스 관리 시스템을 사용하였으며, 성능 평가 결과 CMS와 데이터베이스 간에 0.77초에서 1.4초 사이의 평균 응답 시간을 보여줌을 확인하였다. 본 논문에서 개발한 CMS는 패키지 투어 여행자를 위한 모바일 학습 게임 구현에 실제 적용할 예정이며, 패키지 투어 그룹이 달라지더라도 게임을 재구성할 필요가 없는 융통성을 제공함을 알 수 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This paper present a design and implementation of a Contents Management System (CMS) to be integrated into a game that uses a Digital Game-based Learning (DGBL) approach for helping tourists learn about tourism spots as a part of the Package Tour Application. In terms of design, this paper shows a s...

주제어

표/그림 (11)

참고문헌 (8)

  1. The World Bank. International tourism, number of arrivals [Internet]. Available: https://data.worldbank.org/indicator/ST.INT.ARVL. 

  2. A. B. Wahyutama and M. Hwang, "Design of Educational Features using Digital Game-Based Learning for Package Tour Management Application," in International Conference on Multimedia Information Technology and Applications, Jeju, Korea, pp. 104-107, 2021. 

  3. M. K. Srivastav and A. Nath, "Web Content Management System," International Journal of Innovative Research in Advanced Engineering, vol. 3, no. 3, pp. 51-56, Mar. 2016. 

  4. D. Priefer, W. Rost, D. Struber, G. Taentzer, and P. Kneisel, "Applying MDD In The Content Management System Domain," Software and Systems Modeling, vol. 20, no. 6, pp. 1919-1943, Dec. 2019. 

  5. T. Anastasiadis, G. Lampropoulos, and K. V. Siakas, "Digital Game-based Learning and Serious Games in Education," International Journal of Advances in Scientific Research and Engineering, vol. 4, no. 12, pp. 139-144, Dec. 2018. 

  6. A. Alshamrani and A. Bahattab, "A Comparison Between Three SDLC Models Waterfall Model, Spiral Model, and Incremental/Iterative Model," International Journal of Computer Science Issues, vol. 12, no. 1, pp. 106-111, Jan. 2015. 

  7. MySQL. About MySQL [Internet]. Available: https://www.mysql.com/about/. 

  8. A. B. Wahyutama and M. Hwang, "Implementation and Performance Evaluation of Package Tour Management Application using Geofence Technology," Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering, vol. 26, no. 1, pp. 85-93, Jan. 2022. 

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