$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

해외 한국관련 정보 이용자의 정보요구와 정보추구행동에 대한 탐색적 연구
An Exploratory Study of Information Needs and Information Seeking Behaviors of Overseas Users for Korea-related Materials 원문보기

한국비블리아학회지 = Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, v.33 no.2, 2022년, pp.121 - 144  

권나현 (명지대학교 문헌정보학과) ,  서지영 (연세대학교 문화비평학 연계전공)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 해외에서 한국관련 정보를 찾는 사람들의 정보요구, 정보추구행동, 정보이용의 장애요인들을 탐색적으로 고찰해 보고자 하였다. 세계 52개국에서 총 382명이 참여한 설문조사와 26명이 참여한 심층면담, 그리고 설문응답자 중 50명이 참여한 후속설문조사 데이터를 수집, 분석하였다. 분석 결과, 정보이용자들은 정보요구와 정보추구행동 측면에서 차별성을 보이는 한류문화향유, 한국어학습, 한국학연구 그룹으로 범주화될 수 있었다. 팬데믹을 겪으면서 디지털 자료 확충과 디지털 아카이빙 확대 요구가 매우 높았고, 언어, 기술, 정책적 장애로 인한 제 문제들이 파악되었다. 정보문제 해결을 위한 방안으로 한국관련 자료를 한 곳에서 접근할 수 있게 해 주는 종합포털시스템 구축과 통합참고정보서비스 운영을 제안하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to investigate the information needs, information seeking behavior, and information use of people who seek information on Korea overseas. A total of 382 survey responses from 52 countries and in-depth interview data from 26 participants were collected and analyzed. As a ...

주제어

표/그림 (8)

참고문헌 (20)

  1. Jang, S. (2018). Korean studies research trends and prospects in China: focusing on Yanbian University. Humanities Studies East and West, 55, 177-197. 

  2. Kim, H. J. (2020). The main path analysis of Korean studies using text mining: based on SCOPUS literature containing 'Korea' as a keyword. Journal of the Korean Society for Information Management, 37(3), 253-274. https://doi.org/10.3743/KOSIM.2020.37.3.253 

  3. Kim, H. T. (2020). The relationship between Hallyu and Korean language education and the future: the value of Hallyu content as a learning material and the importance of nurturing local Korean experts. Hallyu Now, 34(1-2), 23-30. 

  4. Kim, Y., Choi, K., Kim, J., Kim, A., Kim, J., & Cho, S. (2020). 2020 Overseas Korean Wave Survey (Summary). Seoul: Korean Foundation for International Cultural Exchange. 

  5. King Sejong Institute Foundation (2022). Institutes Worldwide. Available: https://www.ksif.or.kr/ste/ksf/hkd/lochkd.do?menuNo31101100 

  6. Korea Foundation (2022). 2021 Korea Foundation Annual Report. Available: https://www.kf.or.kr/kf/cm/cntnts/cntntsView.do?mi1152&cntntsId1079 

  7. Korea Foundation for International Cultural Exchange (2020). Hallyu White Paper 2019. Available: http://kofice.or.kr/b20industry/b20_industry_00_view.asp?seq1250&page1&find&search 

  8. Korea Foundation Statistics Center (2020). Status of Korean Studies at Overseas Universities. Available: http://www.kf.or.kr/koreanstudies/koreaStudiesList.do 

  9. Kwon, N., Lee, J., Jung, E., Chang, G., & Yoon, H. (2013). Comparative analyses of the uses of information and information technologies in the everyday life of undergraduate and graduate students majoring science and engineering. Journal of the Korean Society for Information Management, 30(2), 269-295. https://doi.org/10.3743/KOSIM.2013.30.2.269 

  10. Lee, J. (2009). Purpose driven progress: Korean studies librarianship in North America, 1990-2009. Trends in Overseas Korean Studies Libraries, 2, 1-53. 

  11. Lee, Y. (2020). Current status of Korean studies and tasks to improve understanding of Korean culture: evidence of the boom in Korean studies abroad and the development of world culture. Hallyu Now, 34(1-2), 31-38. 

  12. Mok, S. (2020, October 8). The two sides of K-pop seen in France. Ohmy News. Available: http://m.ohmynews.com/NWS_Web/Series/series_premium_pg.aspx?CNTN_CDA0002681177&CMPT_CDMRA17. 

  13. National Library of Korea (2022). International Relationships. Available: https://www.nl.go.kr/NL/contents/N50206020000.do 

  14. Test of Proficiency Korean (2020). TOPIK Test of Proficiency Korean Information. Available: https://www.topik.go.kr/TWGUID/TWGUID0010.do 

  15. Youn, E. (2013). Toward the emergence of the 3rd generation in overseas Korean studies: the analysis of Ph.D. dissertations (2007-2012). History and Discourse, 67, 113-150. 

  16. Chun, A. S. (2017). Information Behaviors of Users of Korean Collections: How Do They Find Needed Information? Master's thesis. University of Illinois at Urbana-Champaign, United States. 

  17. Hong, S. K. (2019). Geography of hallyu studies: analysis of academic discourse on hallyu in international research. Korea Journal, 59(2), 111-143. https://doi.org/10.25024/kj.2019.59.2.111 

  18. Khoo, C. S. G. (2014). Issues in information behaviour on social media. Libres, 24(2), 75-96. https://doi.org/10.32655/LIBRES.2014.2.2 

  19. Kim, K., Sin, S. J., & Yoo-Lee, E. Y. (2014). Undergraduates' use of social media as information sources. College & Research Libraries, 75(4), 442-457. https://doi.org/10.5860/crl.75.4.442 

  20. Yoon, T. J. & Kang, B. (2017). Emergence, evolution, and extension of hallyu studies: what have scholars found from Korean pop culture in the last twenty years. In Yoon, T., & Jin, D. eds. The Korean Wave: Evolution, Fandom and Transnationality. Lanham: Lexington Books, 3-21. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로