$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

부모 양육 스트레스가 유아의 사회적 유능성에 미치는 영향: 부모의 자아존중감의 매개효과
The Effect of Parenting Stress on Infants' Social Competence: Mediating Effect of Parents' Self-Esteem 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.8 no.4, 2022년, pp.181 - 186  

정영미 (경남도립거창대학교 아동보육복지과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 부모 양육 스트레스, 유아의 사회적 유능성, 부모의 자아존중감과의 관계에서 부모의 양육 스트레스가 유아의 사회적 유능성에 미치는 영향을 살펴보고, 부모의 자아존중감이 부모 양육 스트레스와 유아의 사회적 유능성 관계를 매개하는지 알아보는데 목적이 있다. 한국아동패널 7차년도(2014년) 자료를 대상으로 빈도분석과 기술통계분석을 하였고, 변수간의 상관분석을 위해 Pearson's의 적률 상관계수를 산출하였다. 또한 부모 양육 스트레스와 유아의 사회적 유능성과의 관계에서 부모의 자아존중감의 매개효과 검증을 위해 Process Macro Model 4를 적용하여 매개효과를 검증하였고, 간접효과 유의성은 부트스트래핑 방법으로 검증하였다. 본 연구 결과 첫째, 모든 잠재변수들간의 상관관계가 유의미한 상관관계를 보이는 것으로 나타났다. 둘째, 아버지, 어머니의 스트레스가 유아의 사회적 유능성에 미치는 영향에서 어머니, 아버지 자아존중감은 매개효과가 있음을 확인하였다. 이 같은 결과는 유아의 사회적 유능성을 향상시키기 위해서는 부모가 양육 스트레스 상황에서 자기 자신에 대한 믿음과 자신감을 갖고 자신의 감정을 잘 조절 할 수 있도록 자아존중감을 높일 수 있어야 함을 시사한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study examines the effect of parenting stress on children's social competence in relation to parenting stress, children's social competence, and parents' self-esteem, The purpose of this study is to investigate whether parental self-esteem mediates the relationship between parenting stress and ...

주제어

표/그림 (6)

참고문헌 (24)

  1. M. O. Lee and H. J. Jun, "Effects of parenting efficacy on children's social competence: The moderating effects of co-parenting," Educational Theory and Practice for Infants and Young Children, Vol. 3, No. 3, pp. 97-116, 2018. DOI : 10.20926/ETPIYC.2018.3.3.5 

  2. Katz, L. G., and McClellan, D. E. "Fostering children's social competence: The teacher's role. National Association for the Education of Young Children," ED 413073. 

  3. H. J. Lim, "A study on effects of mothers' parental competence, mothers' parental anxiety, child's self-esteem, and child's happiness on child's social competence," The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education, Vol. 24, No. 5, pp. 133-156, 2019. DOI : 10.20437/KOAECE24-5-07 

  4. Y. J. Choi and M. S. Cha. "The Mediating Effect of Young Children's Executive Function on the Relationship Between Temperament and Social Competence," Journal of Early Childhood Education & Educare Welfare, Vol. 26, No. 1, pp. 121-145, 2022. https://doi.org/10.22590/ecee.2022.26.1.121 

  5. S. K. Woo, "How mother's playfulness, young children's sex, and playfulness affect young children's social competence," The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education, Vol. 18, No. 4, pp. 263-283, 2013. 

  6. S. Y. Shim and S. A. Lim, "The influence of preschool teachers' happiness and self-efficacy on children's social competence: The mediating effect of teacher-child interactions," Vol. 38, No. 1, pp. 319-339, 2018. http://dx.doi.org/10.18023/kjece.2018.38.1.013 

  7. Parker, J. G., and Asher, S. R. "Peer relations and later personal adjustment: Are low-accepted children at risk?," Psychological bulletin, Vol. 102, No. 3, pp. 357, 1987. 

  8. Y. J. Hong, "Association between Mothers' Perceived Impact of COVID-19 on Daily Lives and Their Children's Social Competence: Sequential Mediating Effects of Mothers' Social Connectedness and Parenting Stress," The Korean Association of Child Syudies, Vol. 43, No. 1, pp. 19-32, 2022. DOI : 10.5723/kjcs.2022.43.1.19 

  9. Reiss, H. G. T., Collins, W. A., and Berscheid, E. "The relationship context of human behavior anddevelopment," Psychological Bulletin, Vol. 126, No. 6, pp. 844-872 2000. 

  10. B. W. Cho, "A Study on Relation of Young Children's Ego-resilience on Mothers' Emotional Intelligence and Happiness," Journal of Future Early Childhood Education, Vol. 24, No. 1, pp. 91-115, 2017. DOI : 10.22155/JFECE.24.1.91.115 

  11. E. O. Jun and N. Y. Choi, "Mother's Happiness, Parenting Efficacy, and Preschooler's Happiness: The Mediating Effects of Parenting Efficacy," Korean Journal of Child and Education, No. 82, pp. 103-126, 2013. 

  12. O. J. Choi, "A longitudinal study between parenting stress and depression ofmother, and early childhood sociality," Korean Journal of Early Childhood Education, Vol. 36, No. 3, pp. 127-149, 2016. DOI : 10.18023/kjece.2016.36.3.006 

  13. H. K. Chae and H. S. Je, "Structural Relationships of Related Variables Affecting Children's Social Competence: Focusing on Mother's Happiness, Parenting behavior and Family Interaction," Journal of Educational Innovation Research, Vol. 27, No. 4, pp. 199-217, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.21024/pnuedi.27.4.201712.199 

  14. Deater-Deckard, K. "Parenting stress and child adjustment: Some old hypotheses and new questions," Clinical psychology: Science and practice, Vol. 5, No. 3, pp. 314. 

  15. N. H. Kim and I. K. Baek, "The Effect of Child -Rearing Self-Efficacy and Parenting Stress of Married Immigrant Women on Their Children's Preschool Adjustment and Social and Peer Competenc," The Korean Society for Early Childhood Teacher Education, Vol. 19, No. 1, pp. 365-384, 2015. 

  16. Y. J. Joung and E. Y. Kim, "A Study on the Mediated Effects of the Parenting Efficacy in the Relation between Mothers' Sense of Happiness & Parenting Stress and Their Infants' Social Ability," Journal of Social Welfare Management, Vol. 8, No. 1, pp. 111-132, 2021. 

  17. H. E. Jang and C. G. Kim, "The Mediating Effects of Mother's Emotional Intelligence and Empathy Ability between Parenting Stress and Children's Prosocial Behavior," The Korean Society of Emotional and Behavioral Disorders, Vol. 33, No. 2, pp. 65-81, 2017. DOI : 10.33770/JEBD.33.2.4 

  18. Campbell, S. B., Shaw, D. S., and Gilliom, M. "Early externalizing behavior problems: Toddlers andpreschoolers at risk for later maladjustmen,". Development and psychopathology, Vol. 12, No. 3, pp. 467-488, 2000. 

  19. S. M. Kim and J. A. Choi, "The relations among mother's playfulness, child's playfulness, child's self regulation and child's social competence," The Journal of Play Therapy, Vol. 19, No. 2, pp. 39-54, 2015. 

  20. J. A. Seo and J. A. Ohm, "A Study on the Mediating Effect of the Maternal Depression in the Relationship among the Child Rearing Involvement of Korean Fathers in the Multicultural Family, the Maternal Depression and Child Social Development," Early Childhood Education Research & Review, Vol. 20, No. 2, pp. 419-447, 2016. 

  21. Y. M. Jeong, "Respect your child's decisions Effect of parental attitude on human rights awareness: Mediating Effect of Self-Esteem," The International Promotion Agency of Culture Technology, Vol. 8, No. 2, pp. 77-82, 2022. 

  22. D.H. Ryu and S.H. Lee. "The relationship of parenting stress, parenting behavior, stress-coping strategies, and the social competence of children in immigrant and non-immigrant families in South Korea," The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education, Vol. 21, No. 2, pp. 107-131, 2016. 

  23. A. R. Lee, "The Longitudinal Study of the Effect of Mother Parenting and Self-esteem on Early Childhood Problem Behavior," The Journal of counseling psychology edication welfare, Vol. 8, No. 3, pp. 117-134. 2021. 

  24. Cohen, S., and Wills, T. A. "Stress, social support, and the buffering hypothesis," Psychological bulletin, Vol. 98, No. 2, pp. 310, 1985. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로