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잔류보행기반 시간대별 보행신호 운영기법 연구
Study on Time-of-day Operation of Pedestrian Signal Based on Residual Pedestrians 원문보기

韓國ITS學會 論文誌 = The journal of the Korea Institute of Intelligent Transportation Systems, v.21 no.4, 2022년, pp.1 - 17  

채희철 (도로교통공단 경기지부) ,  엄대룡 (SK텔레콤 Connect Infra CO 공공Infra사업 3팀) ,  윤일수 (아주대학교 교통시스템공학과)

초록

우리나라 교통사고 사망자 중 보행 중 사망자가 높은 비율을 차지하고 있으며, 정책적으로 보행안전에 대한 관심이 높아지고 있다. 특히, 보행자 교통사고가 많이 발생하는 신호교차로에서 보행환경 개선을 위하여 다양한 보행자 중심의 교통신호 운영기법 개발이 필요한 시점이다. 이에 본 연구에서는 잔류보행 기반 시간대별 보행신호 운영기법을 연구하였다. 본 연구에서는 보행수요와 잔류보행자가 증가하는 시간대에 한해서 보행신호시간을 더 늘려서 운영하는 잔류보행기반 시간대별 보행신호 운영기법을 현장에 적용하였으며, 제안한 보행신호 운영기법 적용에 따른 안전성의 차이를 통계적으로 분석하였다. 분석 결과, 현시 단위 잔류보행자율은 적용 전 20%(3.3명), 적용 후 8%(1.4명)으로 감소하였으며, 적색신호 시 횡단보도 내 잔류하는 잔류보행자율이 12%(1.9명) 감소하고, 그리고 잔류보행자의 위치는 적용 전 5.2m에서 적용 후 1.9m로 3.3m 감소하는 것으로 분석되었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

As pedestrian deaths account for a high proportion of traffic accident deaths in Korea, interest in pedestrian safety is growing. In particular, it is necessary to develop various pedestrian-centered traffic signal operation techniques to improve the pedestrian environment at signal intersections. T...

주제어

참고문헌 (16)

  1. An, H. J. and Lee, Y. I.(2020), "Criteria Analysis for Scramble Crossings considering Pedestrian Delay and Safety", Journal of Transport Research, pp.33-45. 

  2. Bang, S. H., Kim, Y. C. and Han, Y. H.(2011), "A Study on Operating Effect of Adjusting Pedestrian Green Phasing", Korean Society of Transportation, vol. 64, pp.593-597. 

  3. Federal Highway Administration(2022), Surrogate Safety Assessment Model. 

  4. Han, E., Cho, H. R., Mun, S. C., Yun, S. B. and Park, S. Y.(2020), "Improvement of Pedestrian Speed Criteria for the Pedestrian Green Interval at Silver Zone", The Journal of The Korea Institute of Intelligent Transport Systems, vol. 19, no. 4, pp.45-54. 

  5. Jang, H. S. and Lee, Y. I.(2008), "An Analysis Of Weak Pedestrians' Crossing Timing Based On Weather Conditions", Journal of Korea Society of Transportation, 59, pp.432-437. 

  6. Jang, S. H., Lee, E. H., Kim, H. S. and Lee, C. W.(2013), "Research on Pedestrian Speed at Crosswalk Using GPS Equipment", Journal of the Korean Society of Civil Engineers, pp.453-456. 

  7. Kang, J. D., Jo, Y. B., Yang, J. W., Kim, J. T. and Kim, Y. C.(2019), "Traffic Signal Operation Supporting Pedestrian Friendly Metropolitan City of Seoul", Transportation Technology and Policy, vol. 16, no. 3, pp.49-55. 

  8. Kim, D. G., Yoon, S. Y., Yoon, J. S., Kim, S. O. and Yun, I. S.(2020), "Study on the Appropriate Time for Leading Pedestrian Intervals", The Journal of The Korea Institute of Intelligent Transport Systems, vol. 19, no. 3, pp.1-13. 

  9. Kim, S. O., Jang, H. S. and Jo, J. H.(2019), "The Feasibility Analysis for Introducing Leading Pedestrian Interval(LPI) in Korea", Transportation Technology and Policy, vol. 16, no. 2, pp.14-23. 

  10. Kim, T. H., Woon, J. M. and Lee, S. I.(2002), "An Analysis of the Pedestrian Walking Time and Crossing Behavior Characteristics", Korea Planners' Association, vol. 37, no. 7, pp.169-180. 

  11. Korean National Police Agency(2019), Research service for improving pedestrian speed standards on crosswalks. 

  12. Korean National Police Agency(2022), Traffic signal Installation and operation, Management Guidelines. 

  13. Korean National Police Agency, Road Traffic Authority(2017), Guidebook for Safety Facilities to Prevent Pedestrian Accidents. 

  14. Ministry of Land, Infrastructure and Transport(2021), People-centered road design guidelines. 

  15. Shim, K. B., Ko, M. S. and Kim, J. H.(2008), "A Study on the Beginning Time of Flashing Green Signals for Pedestrians", Journal of Korean Society of Transportation, vol. 26, no. 5, pp.91-100. 

  16. Wu, J., Radwan, E. and Abou-Senna, H.(2018), "Determination if VISSIM and SSAM could estimate pedestrian-vehicle conflicts at signalized intersections", Journal of Transportation Safety & Security, vol. 10, no. 6, pp.572-585. 

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