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모바일 간편결제시스템 사용의 감성적, 인지적, 행동적 반응 과정 연구
User Response to Mobile Payment System: Emotional, Cognitive, and Behavioral Approaches 원문보기

한국정보통신학회논문지 = Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering, v.26 no.8, 2022년, pp.1158 - 1164  

최유정 (Department of Business Administration, Pusan National University) ,  황보현우 (Data & Investment Division, Hana Bank)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 모바일 간편결제 시스템을 사용하는 과정에서 지속적인 사용 의도를 형성하기 위해 신뢰가 구축되는 과정을 감성적 반응 과정과 인지적 반응 과정을 구분하고, 여러 외부 요인들이 각 반응 과정을 통해 지속적 사용 의도 즉, 행동적 반응을 발생시키는 과정을 살펴보았다. 외부 요인은 사회적(사회적 규범, 이미지), 시스템적(간편성, 접근성), 사회적(보안성, 호환성) 특성으로 구분하고, 감성적 반응은 즐거움과 정서적 신뢰, 인지적 반응은 인지적 신뢰, 그리고 종속 변수지속 사용의도로 설정하고, 모형 분석을 위해 설문 조사를 실시하고, 분석 결과를 도출하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this study, the emotional reaction process and the cognitive reaction process were divided into the process of building trust in order to form a continuous use intention in the process of using the mobile simple payment system. We examined the process by which various external factors generate co...

주제어

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참고문헌 (9)

  1. D. H. Lee, "A Study on the Intention to Use Mobile Payment Derived from FinTech during the Fourth Industrial Revolution," The e-Business Studies, vol. 22, no. 4, pp. 3-17, Aug. 2021. 

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  8. M. G. Kim and B. R. Choi, "Security and Trust of Mobile Payment Apps: Focus on Personal Predisposition and Security Signal," The Journal of the Korea Contents Association, vol. 19, no. 5, pp. 194-204, May. 2019. 

  9. J. F. Hair, G. T. M. Hult, C. M. Ringle, and M. Sarstedet, Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (Pls-Sem), Thousand Oaks, Sage Pub., 2013. 

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