최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기지식경영연구 = Knowledge Management Research, v.23 no.3, 2022년, pp.173 - 192
지유첸 (이화여자대학교) , 백지연 (이화여자대학교) , 조현정 (신안산대학교) , 이지연 (이화여자대학교)
This study discusses whether digital literacy of Chinese white-collar workers influences informal learning and investigates the moderating effect of incentives on the relationship between digital literacy and informal learning. The aim of the research is twofold. First, it attempts to determine whet...
권대봉 (2001). 기업교육 활성화와 사내대학 역할. 평생교육학연구, 6(2), 65-82.
김동순, 김홍란 (2017). 중국기업의 경영자보상이 미래 기업성과에 미치는 영향. 국제경영연구, 28(4), 77-106.
김지현 (2018). 비서의 일 주도성 및 디지털 리터러시(Digital Literacy)와 무형식 학습의 관계. 석사학위논문, 이화여자대학교 대학원, 서울.
김효근, 성은숙, 이현주 (2002). 조직 구성원의 지식기여에 대한 평가 및 보상이 지식기여도에 미치는 영향에 관한 탐색적 사례연구-컨설팅 산업을 중심으로-. 지식경영연구, 3(1), 75-91.
박선민 (2011). 인적자본기업패널자료를 활용한 기업의 무형식 학습, 비재무적 성과와 재무적 성과의 구조적 관계. 석사학위논문, 국민대학교 대학원, 서울.
박선민, 박지혜 (2012). 기업의 무형식 학습이 비재무적 성과를 매개로 재무적 성과에 미치는 영향. HRD 연구, 14(1), 1-26.
박준성 (1995). 인사관리. 서울: 경문사.
배을규, 김대영 (2008). 기업체 인적자원개발 담당자의 학습방식, 학습 전이, 전이 풍토의 관계 연구. HRD 연구, 10(2), 23-46.
배정훈 (2006). 동기부여론. 서울: 형설.
성태제, 시기자 (2011). 연구방법론. 서울: 학지사.
이건창, 서영욱 (2008). 구성원 다양성에 따른 팀단위 디지털 창의성 변화와 경영성과에 미치는 영향에 관한 연구: 다중에이전트 시뮬레이션 접근방법을 중심으로. 지식경영연구, 9(3), 159-172.
조현정 (2015). 기업비서의 무형식 학습 활동과 상사-비서 교환관계, 임파워먼트, 직무특성 및 직무효능감의 인과적 관계. 박사학위논문, 서울대학교 대학원, 서울.
Abbey, S. R. (1999). Organizational characteristics that create an environment for individual learning in the workplace. Doctoral dissertation, Michigan State University.
Berg, S. A., & Chung, S. Y. (2008). Factors that influence informal learning in the work place. Journal of Workplace Learning, 20(4), 229-244.
Choi, W. (2009). Influences of formal learning, personal characteristics, and work environment characteristics on informal learning among middle managers in the korean banking sector. Unpublished doctoral dissertation, The Ohio State University.
Clarke, N. (2004). HRD and the challenge of assessing learning in the workplace. International Journal of Training and Development 8(2), 140-156.
Clough, G., Jones, A. C., McAndrew, P., & Scanlon, E. (2008). Informal learning with PDAs and smartphones. Journal of Computer Assisted Learning, 24(5), 359-371.
Colley, H., Hodkinson, P., & Malcom, J. (2003). Informality and formality in learning: A report for the Learning and Skills Research Center. Human Resource Development International, 7(2), 233-249.
Dewey, J. (1916). Democracy and education: An introduction to the philosophy of education. New York: Free Press.
Enos, M., Kehrhahn, T., & Bell, A. (2003). Informal learning and the transfer of learning: How managers develop proficiency. Human Resource Development Quarterly, 14(4), 369-387.
Gilster, P. (1997). Digital literacy. New York: Wiley.
Guzzo, R. A. (1975). Type of rewards, cognitions, and work motivation. Academy of Management Review, 4(1), 75-86.
Hobbs, R. (2010). Digital and media literacy: A plan of action. The Aspen Institute.
Janz, B. D., Colguit, J. A., & Noe, R. A. (1997). Knowledge worker team effectiveness: The role of autonomy, independence, team development and contextual support variables. Personnel Psychology, 50(4), 877-904.
Klusek, L., & Bornstein, J. (2006). Information literacy skills for business careers: Matching skills to the workplace. Journal of Business & Finance Librarianship, 11(4), 3-21.
Knowles, M. (1950). Informal adult education. Chicago: Association Press.
Kremer, A. L. (2006). Predictors of participation in formal and informal workplace learning: Demographic, situational, motivational and deterrent factors. Unpublished doctoral dissertation, University of Texas at Austin.
Lai, K. W., Khaddage, F., & Knezek, G. (2013). Blending student technology experiences in formal and informal learning. Journal of Computer Assisted Learning, 29(5), 414-425.
Loewenstein, M. A., & Spletzer, J. R. (1999). Formal and informal training: Evidence from the NLSY. Research in Labor Economics 18, 402-438.
Lohman, M. C. (2005). A survey of factors influencing the engagement of two professional groups in informal workplace learning activities. Human Resource Development Quarterly, 16, 501-527.
Marsick, V. J., & Watkins, K. E. (1990). Informal and incidental learning in the workplace. London: Routledge.
Mocker, D. W., & Spear, G. E. (1982). Lifelong learning: Formal, non-formal, informal and self-directed. Information series No, 241, ERIC Clearing House on Adult Career and Vocational Education. Columbus, Ohio: The National Center for Research in Vocational Education.
Reychav, I., & Weisberg, J. (2009). Good for workers, good for companies: How knowledge sharing benefits individual employees. Knowledge and Process Management, 16(4), 186-197.
Rothwell, W. J. (2002). The workplace learner: How to align training initiatives with individual learning competencies. New York: AMACOM.
Rowden, R. W. (1995). The role of human resource development in successful small to mid-sized manufacturing businesses: A comparative case study. Human Resource Development Quarterly, 6(4), 355-373.
Skule, S. (2004). Learning conditions at work: A framework to understand and assess informal learning in the workplace. International Journal of Training and Development, 8(1), 8-20.
Tan, E. (2013). Informal learning on YouTube: Exploring digital literacy in independent online learning. Learning, Media and Technology, 38(4), 463-477.
Watkins, K., & Marsick, V. (1992). Building the learning organization: A mew role for human resource developers. Studies in Continuing Education, 14(2), 115-129.
???, 胡?? (2018). ??工作?所???究的?展,???展望. 中?成人?育, 7, 12-16. 진위화, 후국경 (2018). 국내 일터 학습연구의 발전, 문제 및 전망. 중국성인교육, 7, 12-16.
何彩 (2012). ??非物?激?作用下80后?工忠?度?工作?意度?究. 武?理工大?. 하체 (2012). 조직 비물질적 인센티브의 영향을 받는 30대 직원의 충성도와 직업 만족도의 연구. 우한이공과대학교.
李琳珊 (2014). 我?中小企??工激????究. ?中?范大?. 이린산 (2014). 중국중소기업직원보상문제연구. 화중교육대학교.
余?成 (1989). 燃起人?胸中?情之火. 北京: 企?出版社. 허개성 (1989). 사람의 열정을 올리라. 북경: 기업출판사.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.