$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

베트남 유학생의 긍정심리자본, 사회적지지, 사회적 현존감이 삶의 질에 미치는 영향
Effects of Positive Psychological Capital, Social Support, and Social Existence on Quality of Life for Vietnamese Students 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.8 no.5, 2022년, pp.271 - 278  

윤지원 (창신대학교 카리스교양대학) ,  제남주 (창신대학교 간호학과) ,  화정석 (경상국립대학교 의학과) ,  박미라 (창신대학교 간호학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 국내 베트남 국적의 유학생을 대상으로 긍정심리자본, 사회적 지지, 사회적 현존감, 삶의 질을 파악하고 이들의 삶의 질을 높이기 위한 지원 방안 마련의 기초자료를 마련하고자 시도되었다. 자료 수집은 2021년 5월1일부터 2021년 6월 30일까지이며, 익명성과 편의성을 위해 온라인 설문으로 진행하였다. 자료 분석은 IBM SPSS/25 통계프로그램을 이용하였고, 결과에 대한 유의수준은 .05로 측정하여 각 측정도구의 신뢰도를 구하였다. 본 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 대상자의 연령은 '24세-27세'가 가장 많았고, 여성이 대부분을 차지하였다. 학년은 4학년이 가장 많았고, 성격은 '외향적'이, 대인관계 갈등경험은 '때때로', 한국거주기간은 '4년 이상-5년 미만'이, 한국어능력 수준은 '3급'이 가장 많았다. 둘째, 베트남 유학생의 삶의 질은 평균 3.52점(5점 만점)이었고, 긍정심리자본은 평균 3.98점(6점 만점), 사회적 지지는 2.96점(4점 만점), 사회적 현존감은 3.59점(5점 만점)이었다. 셋째, 베트남 유학생의 삶의 질의 경우, 성격에 따라 유의한 차이를 보였고, 사후검증 결과 '외향적' 집단이 '혼합형' 집단보다 삶의 질이 높았다. 대인관계갈등에 따라 유의한 차이를 보였고), 사후검증 결과 '갈등 없음' 집단이 '갈등 자주' 집단보다 삶의 질이 높았다. 넷째, 대상자의 삶의 질에 가장 영향을 미치는 요인은 사회적 지지, 긍정심리자본, 성격(외향적) 순이었다. 모형에 대한 설명력은 33.2%였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study attempted to prepare basic data for international students with Vietnamese nationality in Korea to identify positive psychological capital, social support, social presence, and quality of life and to prepare support measures to improve their quality of life. Data collection is from May 1,...

주제어

표/그림 (5)

참고문헌 (30)

  1. Ministry of Education. 2021 Basic Education Statistics Key Content Data(2021.08.27.). https://moe.go.kr. 2021. 

  2. Ministry of Education, Science and Technology. Development of Study Korea Project. 2008. 

  3. H. J. Chu. Learning experience of international students in Korea university, Research Institute of Education Korea University, 36, pp.135-159. 2010. 

  4. Y. B. Cho & D. H. Lee. Moderating Effects of Ego-defense Mechanism in the Relationship between Acculturative Stress and Depression in a Sample of Chinese College Students, Korea Journal of Counseling, 19(3), pp.141-158. 2018. 

  5. H. R. Yu & B. K. Kim. A Structural Relationship between Self - disclosure, Accultural-stress, and College Adjustment of Chines Students in Korea: On the Mediating Effects of Social Support. The Journal of Educational Research, 14(3), pp.55-83. 2016. 

  6. J. Chen. Factors related to Chinese Students' Adjustment to University Life, Journal of Transactional Analysis & Counsel, 4(1), pp.75-94. 2014. 

  7. W. Jin. The structural relationship among Leisure Activity Participation, College Life Satisfaction and the Quality of Life on International College Students in Korea, Master Thesis. Hansei University. 2016. 

  8. Luthans, F., Luthans, K. W. & Luthans, B. C. Positive Psychological capital: Beyond human and social capital. Business Horizons, 47(1), pp.45-50. 2004. 

  9. M. S. Ji & S. B. Lee. The Effect of Kindergarten Teacher's Empathy Ability on Job Stress through Positive Psychological Capital, JCCT, 7(1), pp.240-255. 2021. 

  10. M. S. Kim. The relationship between elementary school student's social support and stress coping behavior. Master Thesis. HongIk University. 2009. 

  11. Short, J. A., Wiliams, E, & Christie, B. The Social Psychology of Telecommunications. London: John Wiley & Sons, Ltd. 1976. 

  12. World Health Organization. WHOQOL Study Protocol. 1993; WHO(MNH/PSF/93.9). WHO, Geneva. 

  13. F. Faul, E. Erdfelder, A. Buchner, & A. G. Lang, Statistical power analyses using G* Power 3.1: Tests for correlation and regression analyses, Behavior research methods. 41(4), pp.1149-1160, 2009. 

  14. S. Y. Park. Development and Validation of the College Life Adjustment Instrument for Nursing Students. Doctoral dissertation, Dankook University. 2017. 

  15. M. N. Lee. The Mediating Effect of Positive Psychological Capital in the Relationship between Self-Leadership and Career Preparation Behaviour of University Students, Korea University of Technology Education. 2020. 

  16. Luthans,, F. Youssef, C. M., Avolio, B. J. Psychological Capital: Developing the Human Competitive Edge, Oxford University Press. 2007. 

  17. Luthans, B. C. Luthans, K. W. & Jensen, S. M. The impact of business school students' psychological capital on academic performance. Journal of Education for Business, 87(5), pp.253-259. 2012. 

  18. J. S. Kim. An Exploratory Study on the Effect of Psychological Capital on EmploymentPreparation Behavior of College Students, Andragogy Today : International Journal of Adult & Continuing Education, 16(4), pp.31-59. 2013. 

  19. J. W. Park. A Study to Development a Scale of Social Surpport. Doctoral dissertation, Yonsei University. 1985. 

  20. M. S. Cho. The Influence of Ego-Identity, Social Support, Career Decision-Making Self Efficacy on Career Maturity and Career Preparation Behavior of late Adolescence. Doctoral dissertation, SungKyunKwan University. 2007. 

  21. H. S. Hwang. Development of Social Presence Measurement of Mediated Social Interaction: A Case Study of Instant Messagin", Journal of Communication Science. 7(2), pp.529-561. 2007. 

  22. M. C. Lee. The effect of social existence sense based on social support perceived by high school students of dance major on career exploration and career decision-making, Master Thesis. Kyunghee University. 2014. 

  23. B. S. Park. Compared the quality of life of medical students, and college students andrelated factors, Master Thesis. Gachon University. 2014. 

  24. K. E. Lee, Y. H. Yom & H. K. Chang. Influences of Acculturative Stress and Social Support on Subjective Quality of Life among Chinese Students in Korea. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education 17(3), pp.514-523. 2011. 

  25. B. J. Kim. The impact of acculturation stress on subjective quality of life among migrant workers : focusing on the moderating effect of social support, Master Thesis. Kangnam University. 2018. 

  26. N. D. Rivera. Acculturation, Social Support and Health Status of Foreigners living in Korea. Keimyung University. 2015. 

  27. J. Y. The Effects of Psychological and Social Supportive Factors of International Students on the Satisfaction of Studying Abroad-Focused on Environment Adaptation of Korean and Chinese Students as Mediating Variables. Chungbuk University. 2019. 

  28. L. Liu, Y. Chang., J, Fu., J. Wang., & L. Wang. The mediating role of psychological capital on the association between occupational stress and depressive symptoms among Chinese physicians: a cross-sectional study. BMC Public. pp.1417-2458. 2012. 

  29. D. W. Ko & B. G. Kim. The Structural Relationships among Seriousness in Leisure Experience, Positive Psychological Capital for Leisure, and LifeSatisfaction. Korean Journal of Consumer and Advertising Psychology 17(1), pp.179-198. 2016. 

  30. Luthans, F., Luthans, K. W., & Luthans, B. C. Positive psychological capital: going beyond human and social capital. Business Horizon, 47, pp.45-50. 2004. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로