$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

2022 개정 교육과정 의미 분석
Analysis of the Meaning of the 2022 Revised Curriculum 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.8 no.5, 2022년, pp.59 - 69  

윤옥한 (국민대학교 교육학과)

초록

이 연구의 목적은 2022 개정 교육과정에 관한 의미를 분석하고 다양한 쟁점 및 개선 방향을 종합 정리하여 이를 바탕으로 교육과정 개선방안을 제안하는 데 있다. 연구 방법은 문헌 연구와 설문조사, 인터뷰이다. 결론은 다음과 같다. 첫째, 2022 개정 교육과정 추진 배경은 디지털 전환, 기후환경 변화, 학령인구 감소 등에 대응하여 미래 사회에 필요한 역량을 함양하고 학습자 맞춤형 교육을 강화할 수 있도록 개정되었다. 둘째, 2022 개정 교육과정 특징은 역사상 처음으로 '국민과 함께하는 미래형 교육과정'으로 만들어지고 있다. 셋째, 2022 개정 교육과정 추진 방향은 개별성과 다양성, 분권화와 자율화, 디지털 기반 교육, 공공성과 책무성이다. 넷째, 2022 개정 교육과정 주요 내용은 미래 변화에 대응하는 교육과정 혁신, 학습자의 공동체 가치 함양 및 역량 강화, 초·중·고 학생 디지털·AI 소양 함양 교육 강화, 모두를 위한 교육과정 강화이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to suggest improvement directions by analyzing the meaning of the 2022 revised curriculum. Research methods include literature research, surveys, and interviews. The conclusion is as follows. First, The background of the promotion has been revised to cultivate the compet...

주제어

표/그림 (6)

참고문헌 (24)

  1. J. H. Jeon, "A Study on the Future Education Direction of University in the 4th Industrial Revolution : Focusing on the Purpose and Achievements of the Minerva School," Cultural Exchange and Multicultural Education, Vol. 10, No. 5, p.23-58, 2021. http://doi.org/10.30974/kaice2021, 10, 5, 2 

  2. E. C. Lee, "Exploring the Moderating Effect of Difficulty in Recognized Curriculum Task on the Mediator Model of Interesting and Learning Motivation on Flow in Distant PBL Classes of Pre-service Teachers," The Korea Contents Association, Vol. 21, No. 2 p.594-603, 2021. https://doi.org/10.5392/JKCA.2021.21.02.395 

  3. H. J. Yoon, & J. W. Jo, "Analysis of changes and patterns of middle school information curriculum: from the 6th to the 2015 revised curriculum," Teacher Education, Vol. 37, No. 1, p. 245-264, 2021. https://doi.org/10.14333/KJTE.2020.37.1.12 

  4. J. H. Ahn, & S. A. Bae, "Review of National Curriculum Revision and Changes in University Admissions System," The Journal of Curriculum Studies, Vol. 31, No. 3, p. 95-120, 2013. http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key3164513 

  5. Ministry of Education, Future training course promotion plan. Sejong: Korea. 2021-04. p. 1-31. 2021. 

  6. Ministry of Education, 2022 Revision Curriculum-Summary Main Points (Plan). Sejong: Korea, 2021.11.24. p. 1-47. 2021. 

  7. K. H. Hwang, "National Curriculum Revision and School Education Quality," The Journal of Curriculum Studies, Vol. 28, No. 2, p. 23-58, 2013. http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key3164510 

  8. S. Y. Kim, "Exploring aspects enacted by elementary school on the 2015 Revised Curriculum Policy," Journal of Curriculum Integration, Vol. 15, No. 4, p. 123-154, 2021. DOI : 10.35304/JCI.15.4.06 

  9. J. H. Bae, "A Study on the Significance and Limitation of 2015 Korean National Curriculum, Integrated Subjects, through the Diachronic Analysis," The Journal of Elementary Education, Vol. 29, No. 2, p. 155-177, 2016. http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key3438230 

  10. J. D. On, "A critical examination of the Korean elementary integrated subjects curriculum," The Journal of Curriculum Studies, Vol. 31, No. 2, p. 101-121, 2013. http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key3147381 

  11. S. Y. Yoo, & K. S. Jung, "Analysis of Research Trends on the 2015 Revised Integrated Subjects Curriculum," Journal of Curriculum Integration, Vol. 15, No. 4, p. 23-45, 2021. http://doi.org/10.35304/JCI.15.4.02 

  12. W. P. Hong, "Exploring the Implementation of the 2015 High School Curriculum and Necessary Policy Supports," The Journal of CurriculumStudies, Vol. 34, No. 2, p. 69-94, 2016. http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key3452136 

  13. Y. G. Hong, "Differences in learning results due to content system and identity of 2015 revised the integrated subjects curriculum," Journal of Curriculum Integration, Vol. 15, No. 4, p. 23-45, 2020. http://doi.org/10.35304/JCI.14.3.01 

  14. Y. S. Kwak, & Y. J. Shin, "Exploring Ways to Improve Integrated Science and Science Laboratory Experiments in Preparation for the 2022 Revised Curriculum," Journal of Science Education, Vol. 45, No. 2, p. 143-155, 2021. 

  15. J. H., Park & J. H. Kim, "Exploring the Composition of New Music CurriculumAccording to the Direction(Draft) of the Next National Curriculum in 2022,: Korean Music Education Society, Vol. 50, No. 3, p. 57-77, 2021. https://doi.org/10.30775/KMES.50.3.57 

  16. Y. K. Sung, "The 2022 Revised National Curriculum and the role of curriculum theory, The Journal of Curriculum Studies, Vol. 39, No. 2, p. 1-3, 2021. https://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key3891409 

  17. Y. J. Jeon, J. M. Kim, & H. I. Kim, "A Proposal of Subjects Composition and Content Knowledge System of Informatics for the 2022 Revised National Curriculum," The Journal of Korean Association of Computer Education, Vol. 24, No. 6, p. 1-15, 2021. https://doi.org/10.32431/kace.2021.24.6.001 

  18. M. Lynn, "Determination and quantification of content validity," Nursing Research, Vol. 35, p. 382-385, 1986. http://www.riss.kr/link?idO104549375 

  19. D, F, Polit, C. T. Beck, & S. V. Owen, "Is the CVI an acceptable indicator of content validity? Appraisal and recommendations," Research in Nursing & Health, Vol. 30, No. 4, p. 459-467, 2007. http://www.ebsco.co.kr/linksource/kookmin_ls.bmp 

  20. Y. J. Park & Y. H. Woo, "Content Analysis in the Field of Educational Technology in Korea: A Methodological Review," Journal of Educational Technology, Vol. 28, No. 2, p. 263-287, 2012. http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key3398613 

  21. A. F. Hayes, & K. Krippendorff, "Answering the call for a standard reliability measure for coding data," Communication Methods and Measures, Vol. 1, No. 1, p. 77-89, 2007. DOI 10.1080/19312450709336664 

  22. Choi, E. S., Park, N, J.(2022). Application Methods and Development Assessment Tools for Creative Convergence Education Programs for Elementary and Secondary Schools based on Hyper Blended Practical Model. The Journal of the Convergence on Culture Technology (JCCT), 8(2), 117-129. http://dx.doi.org/10.17703/JCCT.2022.8.2.117 

  23. Ahn, S. K., Kwak, O. K., Jeon, B. G., (2021). STEAM Education considering the Level of Cognitive Development of Students in order to Cultivate Creative Convergence Talents. The Journal of the Convergence on Culture Technology (JCCT), 7(4), 527-535. http://dx.doi.org/10.17703/JCCT.2021.7.4.527 

  24. K. J. Lee, "A Case Study on Teacher's Understanding of Curriculum Affecting on Curriculum Implementation," The Journal of Curriculum & Evaluation, Vol. 9, No. 2, p. 1-27, 2006. https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticl eSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiIdART001162991 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로