$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

과업지향정도 및 선호하는 화면크기가 비디오 피드백 기능 선호도에 미치는 영향: 사회불안의 조절된 매개효과 검증
The Influence of Task Orientation and Preferred Self-View Size on Self-View Preference: Testing the Moderated Mediating Effect of Social Anxiety 원문보기

감성과학 = Science of emotion & sensibility, v.25 no.3, 2022년, pp.3 - 14  

백수진 (연세대학교 심리학과) ,  한광희 (연세대학교 심리학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

화상회의 시스템 사용자 증가 및 기술 발전으로 인해, 화상회의 사용맥락과 화상회의 인터페이스 레이아웃이 다양해졌다. 사회불안은 화상회의 소통상황에도 영향을 주는데, 대면소통과 구별되는 요소인 비디오 피드백과 밀접한 관련성이 있는 것으로 나타났다. 비디오 피드백은 상대방에게 보이는 본인의 모습을 화상회의 시스템 인터페이스에 표시해주는 기능이다. 비디오 피드백은 업무 성과를 저해하고 피로감을 유발하는 것으로 알려졌으나, 화상회의 시스템에서 기본 기능으로 설정되어 있고 사용자들에게 보편적으로 선호된다. 본 연구는 과업지향정도, 비디오 피드백 화면크기, 사회불안이 비디오 피드백 선호도에 미치는 영향을 보기 위해 실시되었다. 연구는 온라인 설문으로 진행되었고, 설문 참가자는 화상회의 중 과업지향정도, 사회불안수준, 선호하는 비디오 피드백 화면크기, 비디오 피드백 기능 선호도를 평가하는 문항에 응답하였다. 연구 결과, 비디오 피드백 화면크기는 과업지향정도와 비디오 피드백 선호도를 매개하는 것으로 나타났다. 구체적으로 과업지향정도가 높을수록 작은 비디오 피드백 화면크기를 선호하였고, 이는 비디오 피드백 선호도 감소로 이어졌다. 한편, 사회불안수준에 따른 비디오 피드백 화면크기의 매개효과 차이는 유의미하지 않았다. 이러한 결과는 사용자와 화상회의 시스템의 상호작용에 대한 이해에 도움을 주어 화상회의 시스템 디자인에 활용될 수 있는 정보를 제공한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

With the increase of video conferencing users and the development of technology, the situations where video conferencing is used and the layout of video conferencing interfaces are diversifying. Social anxiety affects video conferencing communication and is closely related to the self-view function,...

주제어

참고문헌 (40)

  1. American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Washington, DC. 

  2. Bailenson, J. N. (2021). Nonverbal overload: A theoretical argument for the causes of Zoom fatigue. Technology, Mind, and Behavior, 2(1). DOI: 10.1037/tmb0000030 

  3. Bary, E. (2020). Zoom, Microsoft Teams usage are rocketing during coronavirus pandemic. new data show. MarketWatch. Retrieved from https://www.marketwatch.com/ story/zoom-microsoft-cloud-usageare-rocketing-during-coronavirus-pandemic-newdata-show-2020-03-30 

  4. Bass, B. M. (1960). Leadership, psychology, and organizational behavior, New York: Harper Brothers. 

  5. Bleakley, A., Rough, D., Edwards, J., Doyle, P., Dumbleton, O., Clark, L., Rintel, S., Wade, V., & Cowan, B. R. (2022). Bridging social distance during social distancing: exploring social talk and remote collegiality in video conferencing. Human-Computer Interaction, 37(5), 404-432. DOI: 10.1080/07370024.2021.1994859 

  6. Brynjolfsson, E., Horton, J. J., Ozimek, A., Rock, D., Sharma, G., & TuYe, H. Y. (2020). COVID-19 and remote work: An early look at US data (No. w27344). National Bureau of Economic Research. 

  7. Christensen, H., Guastella, A. J., Mackinnon, A. J., Griffiths, K. M., Eagleson, C., Batterham, P. J., Kalia, K., Kenardy, J., Bennett, K., & Hickie, I. B. (2010). Protocol for a randomised controlled trial investigating the effectiveness of an online e-health application compared to attention placebo or sertraline in the treatment of generalised anxiety disorder. Trials, 11(1), 1-8. DOI: 10.1186/1745-6215-11-48 

  8. Coupland, J., Coupland, N., & Robinson, J. D. (1992). "How are you?": Negotiating phatic communion1. Language in Society, 21(2), 207-230. DOI: 10.1017/S0047404500015268 

  9. Crawford, A. M. & Manassis, K. (2011). Anxiety, social skills, friendship quality, and peer victimization: An integrated model. Journal of Anxiety Disorders, 25(7), 924-931. DOI: 10.1016/j.janxdis.2011.05.005 

  10. De Vasconcelos Filho, J. E., Inkpen, K. M., & Czerwinski, M. (2009). Image, appearance and vanity in the use of media spaces and video conference systems. In Proceedings of the ACM 2009 international conference on Supporting group work, 253-262. DOI: 10.1145/1531674.1531712 

  11. Dillard, J. P., Solomon, D. H., & Palmer, M. T. (1999). Structuring the concept of relational communication. Communications Monographs, 66(1), 49-65. DOI: 10.1080/03637759909376462 

  12. Doorley, J. D., Volgenau, K. M., Kelso, K. C., Kashdan, T. B., & Shackman, A. J. (2020). Do people with elevated social anxiety respond differently to digital and face-to-face communications? Two daily diary studies with null effects. Journal of Affective Disorders, 276, 859-865. DOI: 10.1016/j.jad.2020.07.069 

  13. Fish, R. S., Kraut, R. E., Root, R. W., & Rice, R. E. (1992). Evaluating video as a technology for informal communication. In Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems, 37-48. DOI: 10.1145/142750.142755 

  14. Fresco, D. M., Coles, M. E., Heimberg, R. G., Liebowitz, M. R., Hami, S., Stein, M. B., & Goetz, D. (2001). The Liebowitz Social Anxiety Scale: A comparison of the psychometric properties of self-report and clinician-administered formats. Psychological Medicine, 31(6), 1025-1035. DOI: 10.1017/S0033291701004056 

  15. Grayson, D. & Anderson, A. (2002). Perceptions of proximity in video conferencing. In CHI'02 Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems, 596-597. DOI: 10.1145/506443.506501 

  16. Guo, Z., D'ambra, J., Turner, T., & Zhang, H. (2009). Improving the effectiveness of virtual teams: A comparison of video-conferencing and face-to-face communication in China. IEEE Transactions on Professional Communication, 52(1), 1-16. DOI: 10.1109/TPC.2008.2012284 

  17. Hadavas, C. (2020). Tired of seeing your own face on zoom? Hide it. Slate. Retrieved from https://slate.com/technology/2020/04/how-to-hide-face-zoom.html 

  18. Hassell, M. D. & Cotton, J. L. (2017). Some things are better left unseen: Toward more effective communication and team performance in video-mediated interactions. Computers in Human Behavior, 73, 200-208. DOI:10.1016/j.chb.2017. 03.039 

  19. Hayes, A. F. (2015). An index and test of linear moderated mediation. Multivariate Behavioral Research, 50(1), 1-22. DOI: 10.1080/00273171.2014. 962683 

  20. Hayes, A. F. (2017). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis: A regression-based approach, New York: Guilford publications. 

  21. Hope, D. A. & Heimberg, R. G. (1988). Public and private self-consciousness and social phobia. Journal of Personality Assessment, 52(4), 626-639. DOI: 10.1207/s15327752jpa5204_3 

  22. Hudson, S. E. & Smith, I. (1996). Techniques for addressing fundamental privacy and disruption tradeoffs in awareness support systems. In Proceedings of the 1996 ACM conference on Computer supported cooperative work, 248-257. 

  23. Kim, H. Y., Kim, B., Kim, J., Shin, H., & Kim, J. (2016). Impact of immediacy and self-monitoring on positive emotion and sense of community of user: Focusing on social interactive video platform. Science of Emotion and Sensibility, 19(2), 3-18. DOI: 10.14695/KJSOS.2016.19.2.3 

  24. Kuhn, K. M. (2022). The constant mirror: Self-view and attitudes to virtual meetings. Computers in Human Behavior, 128, 107110. DOI: 10.1016/j.chb.2021.107110 

  25. Leary, M. R. & Kowalski, R. M. (1997). Social anxiety, New York: Guilford Press. 

  26. Liebowitz, M. R. & Pharmacopsychiatry, M. P. (1987). Social phobia, New York: Guilford Publications. 

  27. McAdams, D. P. & Powers, J. (1981). Themes of intimacy in behavior and thought. Journal of Personality and Social Psychology, 40(3), 573. DOI: 10.1037/0022-3514.40.3.573 

  28. Miller, M. K., Johannes Dechant, M., & Mandryk, R. L. (2021). Meeting you, seeing me: The role of social anxiety, visual feedback, and interface layout in a get-to-know-you task via video chat. In Proceedings of the 2021 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 1-14. DOI:10.1145/3411764.3445664 

  29. Miller, M. K., Mandryk, R. L., Birk, M. V., Depping, A. E., & Patel, T. (2017). Through the looking glass: The effects of feedback on self-awareness and conversational behaviour during video chat. In Proceedings of the 2017 CHI conference on human factors in computing systems, 5271-5283. DOI:10.1145/3025453.3025548 

  30. Mitchell, A. S., Baker, M. G., Wu, C., Samadani, R., & Gelb, D. (2010). How do I look? An evaluation of visual framing feedback in desktop video conferencing. Tech. Rep. HPL-2010-175, HP labs, 2010, Retrieved from https://www.hpl.hp.com/techreports/2010/HPL-2010-175.pdf 

  31. Morris, B. (2020). Seven rules of Zoom meeting etiquette from the pros. Wall Street Journal, online edition. Retrieved from https://www.wsj.com/articles/seven-rules-of-zoom-meeting-etiquette-from-the-pros-11594551601 

  32. Neustaedter, C. & Greenberg, S. (2012). Intimacy in long-distance relationships over video chat. In Proceedings of the SIGCHI conference on human factors in computing systems, 753-762. DOI:10.1145/2207676.2207785 

  33. Preacher, K. J. & Hayes, A. F. (2008). Asymptotic and resampling strategies for assessing and comparing indirect effects in multiple mediator models. Behavior Research Methods, 40(3), 879-891. DOI:10.3758/BRM.40.3.879 

  34. Rockmann, K. W. & Pratt, M. G. (2015). Contagious offsite work and the lonely office: The unintended consequences of distributed work. Academy of Management Discoveries, 1(2), 150-164. DOI:10.5465/amd.2014.0016 

  35. Schinoff, B. S., Ashforth, B. E., & Corley, K. G. (2020). Virtually (in) separable: The centrality of relational cadence in the formation of virtual multiplex relationships. Academy of Management Journal, 63(5), 1395-1424. DOI: 10.5465/amj.2018.0466 

  36. Sheth, & Jagdish, M. (1976). Buyer-Seller Interaction: A Conceptual Framework. Proceedings of the Association for Consumer Research. Cincinnati, OH: Association for Consumer Research, 382-386. 

  37. Straus, S. G., Miles, J. A., & Levesque, L. L. (2001). The effects of videoconference, telephone, and face-to-face media on interviewer and applicant judgments in employment interviews. Journal of Management, 27(3), 363-381. DOI: 10.1177/014920630102700308 

  38. Tian, Q. (2013). Social anxiety, motivation, selfdisclosure, and computer-mediated friendship: A path analysis of the social interaction in the blogosphere. Communication Research, 40(2), 237-260. DOI:10.1177/0093650211420137 

  39. Wegge, J. (2006). Communication via videoconference: Emotional and cognitive consequences of affective personality dispositions, seeing one's own picture, and disturbing events. Human-Computer Interaction, 21(3), 273-318. DOI: 10.1207/s15327051hci2103_1 

  40. Weisman, O., Aderka, I. M., Marom, S., Hermesh, H., & Gilboa-Schechtman, E. (2011). Social rank and affiliation in social anxiety disorder. Behaviour Research and Therapy, 49(6-7), 399-405. DOI:10.1016/j.brat.2011.03.010 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로