[국내논문]모빌리티 서비스의 운전 주체 및 신기술 경험 여부에 따른 만족도 비교분석 : 자율주행서비스를 중심으로 A Comparative Analysis of Mobility Service Satisfaction by Driving Subjects and Experiences of the Latest Technology : Focused on Automated Driving Service원문보기
국토교통부는 원활한 자율주행자동차 서비스 확대를 위해 총 7개 지역을 자율주행자동차 시범운행지구로 지정·고시하여 매년 운영성과에 대한 평가를 받도록 하였다. 본 연구는 이를 위한 기초연구로서 자율주행자동차 서비스의 정성적 만족도를 설문조사 기반으로 평가하였다. 첫째, 세종시 자율주행 서비스 이용자와 일반인을 대상으로 자율주행 서비스 인식에 대한 설문조사를 실시하였다. 그 결과, 자율주행 서비스 이용자가 자율주행 기술에 대한 단계 인지, 이용 의향 등이 일반인에 비해 높게 나타났다. 둘째, 수요대응형 대중교통 서비스 이용자와 세종시 자율주행 서비스 이용자를 대상으로 서비스 만족도 설문조사를 실시하였다. 비모수통계분석 방법 중 윌콕슨 순위합 검정(Wilcoxon Rank Sum Test)을 통한 분석 결과, 자율주행 서비스 이용자의 경우 안전과 관련된 요인들이 전반적인 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면, 수요대응형 대중교통 서비스 이용자들은 서비스 편의성과 관련된 항목들이 전반적인 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 설문조사 결과는 향후 자율주행 서비스의 개선사항 및 정책수립에 대한 기초자료로 활용이 기대된다.
국토교통부는 원활한 자율주행자동차 서비스 확대를 위해 총 7개 지역을 자율주행자동차 시범운행지구로 지정·고시하여 매년 운영성과에 대한 평가를 받도록 하였다. 본 연구는 이를 위한 기초연구로서 자율주행자동차 서비스의 정성적 만족도를 설문조사 기반으로 평가하였다. 첫째, 세종시 자율주행 서비스 이용자와 일반인을 대상으로 자율주행 서비스 인식에 대한 설문조사를 실시하였다. 그 결과, 자율주행 서비스 이용자가 자율주행 기술에 대한 단계 인지, 이용 의향 등이 일반인에 비해 높게 나타났다. 둘째, 수요대응형 대중교통 서비스 이용자와 세종시 자율주행 서비스 이용자를 대상으로 서비스 만족도 설문조사를 실시하였다. 비모수통계분석 방법 중 윌콕슨 순위합 검정(Wilcoxon Rank Sum Test)을 통한 분석 결과, 자율주행 서비스 이용자의 경우 안전과 관련된 요인들이 전반적인 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면, 수요대응형 대중교통 서비스 이용자들은 서비스 편의성과 관련된 항목들이 전반적인 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 설문조사 결과는 향후 자율주행 서비스의 개선사항 및 정책수립에 대한 기초자료로 활용이 기대된다.
The South Korean Ministry of Land, Infrastructure, and Transport designated seven automated driving test beds required to evaluate vehicle performance every year for the expansion of mobility services based on automated driving. As a fundamental study, we suggested a necessary example of evaluating ...
The South Korean Ministry of Land, Infrastructure, and Transport designated seven automated driving test beds required to evaluate vehicle performance every year for the expansion of mobility services based on automated driving. As a fundamental study, we suggested a necessary example of evaluating the performance with a satisfaction survey for the services before the evaluation. First, we surveyed the perception of automated driving services of users and the public in Sejong-si, South Korea. The survey showed that the users had a higher level of awareness of automated driving technology and intention to use it than the public. Second, the satisfaction survey was conducted on demand-responsive public transportation and automated driving service users. Notably, using the Wilcoxon Rank Sum Test, among the non-parametric statistical analysis methods, we found that safety-related factors affected the overall satisfaction of users of automated driving services. On the other hand, in the case of the demand-responsive public transportation service users, factors related to service convenience affected overall satisfaction. Hence, the results of these surveys are expected to be used as basic data and guidelines to improve the quality of automated driving services and policy establishment.
The South Korean Ministry of Land, Infrastructure, and Transport designated seven automated driving test beds required to evaluate vehicle performance every year for the expansion of mobility services based on automated driving. As a fundamental study, we suggested a necessary example of evaluating the performance with a satisfaction survey for the services before the evaluation. First, we surveyed the perception of automated driving services of users and the public in Sejong-si, South Korea. The survey showed that the users had a higher level of awareness of automated driving technology and intention to use it than the public. Second, the satisfaction survey was conducted on demand-responsive public transportation and automated driving service users. Notably, using the Wilcoxon Rank Sum Test, among the non-parametric statistical analysis methods, we found that safety-related factors affected the overall satisfaction of users of automated driving services. On the other hand, in the case of the demand-responsive public transportation service users, factors related to service convenience affected overall satisfaction. Hence, the results of these surveys are expected to be used as basic data and guidelines to improve the quality of automated driving services and policy establishment.
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