$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

대학생의 창업계획 교육과정 참여가 창업가정신 핵심역량 증진에 미치는 효과: S여대 사례를 중심으로
The effect of university students' participation in the entrepreneurship planning course on the enhancement of core competencies of entrepreneurship: Focusing on the case of S women's university 원문보기

벤처창업연구= Asia-Pacific journal of business and venturing, v.17 no.5, 2022년, pp.81 - 94  

권선아 (숙명여자대학교 기초교양학부) ,  서희정 (한국방송통신대학교 원격교육연구소)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 대학이 제공하는 창업계획 교육과정이 대학생의 창업가정신 핵심역량 증진에 미치는 효과를 분석하였다. 이를 위하여, 서울 소재 여자대학교에서 운영된 사회문제해결기반 창업계획 교육과정에 참여한 여대생 32명(실험집단)과 참여하지 않은 여대생 31명(통제집단)을 대상으로 창업가정신 핵심역량에 대한 사전 및 사후 검사를 수행하였고, 그 결과를 분석하였다. 실험집단이 참여한 교육과정은 3인이 한 팀이 되어 사회문제해결 기반의 창업계획을 담은 창업계획서를 최종결과물로 도출해야 하는 팀 기반 프로젝트학습 교과목으로 총 8주간 운영되는 교육과정이었고, 사전 및 사후검사에 활용된 창업가정신 핵심역량 수준을 측정하는 검사 도구는 '가치창출 역량', '도전 역량', '자기주도 역량', '집단창의 역량'을 세부 역량군으로 하는 교육부·한국청년기업가정신재단(2020)이 개발한 도구를 활용하였다. 분석방법으로는 실험집단의 교육과정 참여 효과를 알아보기 위하여 먼저 i)사전검사를 공변인으로 하는 공분산이 수행되었으며, 이어서 ii) 집단에 따라 프로그램 참여 유무에 따른 창업가정신 핵심역량 수준에 차이가 있는지 확인하기 위하여 처치(실험집단, 통제집단)와 시점(사전검사, 사후검사)을 두 독립변인으로 하는 이원분산분석을 수행하였다. 분석결과, 창업가정신 세부역량 중 가치창출 역량은 실험집단과 통제집단 간 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 그러나 도전 역량, 자기주도 역량, 집단창의 역량에서는 실험집단과 통제집단 간 유의미한 차이가 나타났다. 즉, 본 연구에서 운영한 창업계획 교육과정이 학생들의 가치창출 역량 증진에는 기여하지 못했지만, 도전역량, 자기주도역량, 집단창의역량 증진에는 크게 기여한 것으로 분석되었다. 이와 같은 연구결과가 주는 시사점과 제한점이 논의되었고 후속연구의 방향이 제언되었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study analyzed the effect of the entrepreneurship planning course provided by an women's university in Seoul on the enhancement of the core competencies of entrepreneurship of university students. To this end, pre- and post-test of core entrepreneurship competency were conducted on 63 female un...

주제어

참고문헌 (36)

  1. Baek, M. J., Kwon, K, A., Park, M, S., & Ryu, H. Y.(2018). The effects of youth entrepreneurship on self-directed learning and creativity. Korea Association of Business Education, 33(6), 63-80. 

  2. Byun, Y. J., Kim, M, S., & Yang, Y. S.(2014). The study of metrics development for entrepreneurial program effecti veness. Asia-Pacific Journal of Business Venturing and Entrepreneurship, 9(4), 77-85. 

  3. Covin, J. G., & Slevin, D. P.(1991). A Conceptual Model of Entrepreneurship Firm Behavior. Entrepreneurship: Theory And Practice, 16(1), 7-25. 

  4. Eo, Y. B.(1993). A Theoretical inquiry into the process of ent repreneurship and training education. Asia Pacific Journal of Samall Business, 15(2), 217-234. 

  5. European Commission(2013). Entrepreneurship 2020 action plan : Reigniting the entrepreneurial spirit in Europe. Brussels: European Commission. 

  6. Gibb, A., & Price, A.(2014). A compendium of pedagogies for teaching entrepreneurship. International entrepreneurship educators program. Retrieved March 22, 2022, from https://ncee.org.uk/wp-content/uploads/2018/01/Compendium-of-Pedagogies.pdf. 

  7. Han, G. S.(2020.03.18.). Cultivation of Entrepreneurship for University Students. University News Network. Retrieved from http://news.unn.net/news/articleView.html?idxno226224. 

  8. Jin, M. S., Yoon, S, R., & Kim, H. J.(2019). A study on the perception of education interest group toward entrepreneurship as a core competency in 6 countries of asia and europe. The Journal of Core Competency Education Research, 4(1), 1-27. 

  9. Joung, S. Y., Kim, D, H., & Kim, R. J.(2019). The effects of youth entrepreneurship educational program: focusing on creativity and social problem-solving. The Korean Journal of Educational Methodology Studies, 31(3), 435-454. 

  10. Jung, Y. J., & Lee, Y. J.(2019). Development and validation of indicators to measure entrepreneurial mindset and co mpetency scales for college students. The Korea Educational Review, 25(2), 259-287. 

  11. Kim, D. H., & Nam, J. M.(2019). Multi-level analysis of corporate entrepreneurship and employees' Job satisfaction a nd turnover intention: analysis of HCCP panel data. Asia-Pacific Journal of Business Venturing and Entrepreneurship, 14(6), 143-153. 

  12. Kim, J. H., Lee, S, H., & Nam, J. M.(2020). A case study on the advancement of Uni. start-up education. Journal of Convergence for Information Technology, 10(6), 96-108. 

  13. Kim, Y. M.(2021.08.12.). Start-up, the main driver of future economic growth, brings a new wind of innovation throughout the industry. Korea Policy Briefing, Retrieved from https://www.korea.kr/news/cultureColumnView.do?newsId148891565&pWisemMain&pWiseMainG1. 

  14. Kim, Y. T.(2017). The effects of entrepreneurship education, entrepreneurial competence and attitude on undergraduate entrepreneurial intention. Asia-Pacific Journal of Business Venturing and Entrepreneurship, 12(2), 13-20. 

  15. Knowles, M.(1975). Self-directed learning: A guide for learners and teachers. New York: Cambridge Books. 

  16. Korean Statistical Information Service(2022). Entrepreneurship education and support. Retrieved(2022.3.23.) from https://kosis.kr/statHtml/statHtml.do?orgId112&tblIdDT_112017N_065&conn_pathI2. 

  17. Lee, J. H.(2013). A Study on the Ways to Vitalize Students' Entrepreneurship. Asia-Pacific Journal of Business Venturing and Entrepreneurship, 8(2), 63-74. 

  18. Lee, J. S., & Lee, S. M.(2015). The relationship between entrepreneurial education and entrepreneurial intentions : focusing on moderating effects of entrepreneurial orientati on and environmental factors. Asia-Pacific Journal of Business Venturing and Entrepreneurship, 10(3), 61-74. 

  19. Lee, M. S., & Won, S. B.(2013). Educational needs analysis f or the development of entrepreneurship education progr ams: the case of founders, prospective founders and non-founders. The Journal of Vocational Education Research, 32(2), 99-134. 

  20. Lee, S. H., & Nam, J. M.(2020). Comparative analysis of entrepreneurship education and entrepreneurship programs i n american universities: focusing on major entrepreneurship centers in 7 universities in the united states. AsiaPacific Journal of Business Venturing and Entrepreneurship, 15(6), 67-79. 

  21. Lee, S. Y.(2021). Analysis of the experiences and attitudes of elementary school pre-service teachers on entrepreneurship education and core competencies of entrepreneurship. Asia-Pacific Journal of Business Venturing and Entrepreneurship, 16(1), 99-111. 

  22. Lee, W. J., Son, J, S., & Oh, H. M.(2018). Relationship between entrepreneurial education and entrepreneurial opportunity recognition: focused on the entrepreneurship major college students. Asia-Pacific Journal of Business Venturing and Entrepreneurship, 13(3), 71-83. 

  23. Lm, J. H.(2020). A study on the relationship between the entrepreneurship of university students and the satisfaction of university life influencing the start-up intention. The Journal of Humanities and Social science, 11(4), 1267-1278. 

  24. Lumpkin, G. T. & Dess, G. G.(1996). Clarifying the Entrepre neurial Orientation Construct and Linking it to Performance. Academy of Management Review, 21(1), 135. 

  25. Miller, D.(1983). The correlates of entrepreneurship in three types of firms. Management science, 29(7), 770-791. 

  26. Ministry of Education, Ministry of Science, ICT and Future Planning, & Small and Medium Business Administration (2013). Five-year plan for entrepreneurship education at university(2013~2017). Retrieved(2022.3.10.) from https://www.moe.go.kr/boardCnts/view.do?m0501&smoe&page109&boardID339&boardSeq50284&lev0&opTypeN. 

  27. Ministry of Education(2018). The second five-year plan for entrepreneurship education at university(2018-2022). Retrieved(2022.3.28.) from https://policy.nl.go.kr/search/searchDetail.do?rec_keySH2_PLC20180222930. 

  28. Ministry of Education, & Korea Entrepreneurship Foundation(2020). A report on the development of a assessment tool for the core competency of youth entrepreneurship. Seoul: Korea Entrepreneurship Foundation. 

  29. Morris, M. H., & Lewis, P. S.(1995). The determinants of entrepreneurial activity: Implications for marketing. Europe an journal of marketing, 29(7), 31-48. 

  30. OECD(2015). Entrepreneurship in education: What, why, when, how. Paris: OECD. 

  31. Oh, Y. M., & Park, S. H.(2014). The effect of entrepreneurship education program on Start-up intention. Korean Management Consulting Review, 14(2), 199-221. 

  32. Park, C. Y.(1997). Domestic and international trends in entrepreneurship and entrepreneurship. ie magazine, 4(1), 51-55. 

  33. Schumpeter, J. A.(1934). The theory of economic development: An inquiry into profits, capital, credit, interest, and the business cycle, Transaction publishers, 55. 

  34. Stevenson, H. H.(1983). A perspective on entrepreneurship (Vol. 13). Cambridge, MA: Harvard Business School. 

  35. Sung, M. J.(2021). Exploring the direction of university education to improve the entrepreneurship of young people. Seoul: National Assembly Futures Institute. 

  36. Timmons, J.(1994). New Venture Creation : Entrepreneurship for the 21st century, Fourth Edition. Boston, McGrawHill. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로