$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

초등 예비교사의 창업가정신 교육에 대한 경험 및 태도와 창업가정신 핵심역량 분석
Analysis of the Experiences and Attitudes of Elementary School Pre-service Teachers on Entrepreneurship Education and Core Competencies of Entrepreneurship 원문보기

벤처창업연구= Asia-Pacific journal of business and venturing, v.16 no.1, 2021년, pp.99 - 111  

이수영 (서울교육대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 교원양성대학 재학생인 초등 예비교사의 창업가정신 교육에 대한 경험 및 태도와 창업가정신 핵심역량의 수준을 살펴보고, 학년과 성별, 그리고 창업가정신 교육에 대한 태도에 따른 창업가정신 핵심역량의 차이를 분석하는 것이다. 이를 위해 온라인 설문에 응답한 초등 예비교사 208명을 대상으로 이들의 창업가정신 교육에 대한 경험, 태도, 인식, 창업 시도 및 창업가정신 핵심역량 수준을 조사하고 이에 따른 창업가정신 핵심역량 수준의 차이를 t-검정을 통해 분석하였다. 연구 결과 초등 예비교사들은 창업가정신 교육에 대해 이해 수준과 직접 참여 경험은 낮았으나 초등학생과 초등교사 대상의 창업가정신 교육의 필요성과 창업가정신 교육 및 창업에 대한 관심도는 높은 편이었다. 창업가정신 핵심역량군별로 나눠서 볼 때 초등 예비교사의 도전, 집단창의, 자기주도 역량군에 비해 혁신성, 사회적 가치지향, 변화민첩성으로 구성된 가치창출 역량군의 평균이 상대적으로 낮게 나왔다. 창업가정신 핵심역량 수준의 학년에 따른 차이는 유의하지 않았으며, 여학생의 역량 수준이 남학생보다 통계적으로 유의하게 높았다. 또한 초등교사가 갖추어야 할 필수역량으로서의 창업가정신 중요성을 인식하는 집단의 창업가정신 4대 핵심역량군의 평균이 상대 집단보다 통계적으로 높았고, 대학에서의 창업 관련 교육 참여를 희망하는 집단과 창업 시도 의향이 있는 집단의 가치창출과 도전 역량이 상대 집단보다 통계적으로 높았다. 이러한 연구의 결과를 바탕으로 초등 예비교사를 위한 창업가정신 역량 강화 프로그램의 설계 및 개발에 대한 시사점을 제시하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to examine the experiences and attitudes of elementary pre-service teachers, the level of entrepreneurship core competencies, and to analyze differences in entrepreneurship core competencies by grade, gender, and attitude. To this end, 208 elementary pre-service teachers...

주제어

참고문헌 (94)

  1. 강경균(2017). 청소년 기업가정신 교육 환경 조성을 위한 방안 연구. 대한공업교육학회지, 42(2), 67-88. 

  2. 강경균.이윤주.노성호(2016). 청소년 기업가정신 함양 및 창업 활성화 방안 연구III. (연구보고 16-R14). 세종: 한국청소년정책연구원. 

  3. 강경균.허효주(2019). 청소년 비즈쿨 지원사업 교육운영모형 개발 및 활성화 방안 연구 (연구보고 19-R22). 대전: 창업진흥원. 

  4. 교육부(2015). 2015 개정 교육과정 총론. 세종시: 교육부. 

  5. 교육부(2016). 소프트웨어 교육 활성화 기본계획. 대한민국 정책브리핑(www.korea.kr). 세종시: 교육부. 

  6. 교육부(2018). 진로교육 활성화 방안. 관계부처 합동, 2018. 11.16, 교육부 보도자료. 세종시: 교육부. 

  7. 교육부(2020a). 2020 학교진로교육 지원계획. 2020년 2월,육부 진로교육정책과. 세종시: 교육부. 

  8. 교육부(2020b). 인공지능 시대 교육정책방향과 핵심과제. 2020. 11. 20. 교육부 보도자료. 세종시: 교육부. 

  9. 교육부.한국청년기업가정신재단(2020). 청소년 창업가정신 핵심역량 진단도구 개발 보고서. 서울: 한국청년기업가정신재단. 

  10. 김경은(2020). 유아교사의 창의성이 창의적 교수 행동에 미치는 영향: 교수효능감의 매개효과를 중심으로. 한국보육지원학회지, 16(2), 47-65. 

  11. 김민관.이정우(2016). 기업가정신 함양을 위한 중장기 추진 로드맵연구. 서울: 한국청년기업가정신재단. 

  12. 김용태(2015). 기업가정신 측정지표 개발에 관한 연구. 대한경영학회 학술발표대회 발표논문집, 2015(3), 89-95. 

  13. 김은정(2018). 교사들의 교육과정 저항성에 따른 실행형태 영향요인에 관한 연구. 한국산학기술학회논문지, 19(11), 721-729. 

  14. 김재원.정바울(2018). 밀레니얼세대 초등교사의 직업 동기, 직무 인식, 그리고 경력 전망에 관한 탐색적 연구. 교육행정학연구, 36(3), 231-249. 

  15. 김진수.박재환.최명길.성창수.심재후.김용태(2009). 기업가정신 역량평가지표 개발. 대전: 중소기업청. 

  16. 박주호(2011). 교사의 변화에 대한 저항 측정모델 타당도 검증. Andragogy Today : International Journal of Adult & Continuing Education, 14(3), 1-31. 

  17. 백민정.강경균.이범진(2017). 초.중등 기업가정신 교육 현황과 교육 요구도 분석. 한국산학기술학회논문지, 18(12), 564-574. 

  18. 백민정.권경아.박민서.유홍열(2018). 청소년의 기업가정신이 자기주도학습과 창의성에 미치는 영향에 관한 연구. 경영교육연구, 33(6), 63-80. 

  19. 변영조.김명숙.양영석(2014). 청소년 창업교육프로그램 효과성 측정지표 개발 연구. 벤처창업연구, 9(4), 77-85. 

  20. 변지유?이장희(2020). 기업가정신역량기반 교육 연구 : 대학 창업교육 고도화를 위한 EntreComp Entrepreneurship Competence) Frame 도출. 벤처창업연구, 15(6), 189-207. 

  21. 소경희.최유리(2018). 학교 중심 교육 개혁 맥락에서 교사의 실천 이해: '교사 행위주체성' 개념을 중심으로. 교육과정연구, 36(1), 91-112. 

  22. 유용모.김미숙(2020). 일반고 교육역량 강화 사업에 나타난 교사 행위주체성(teacher agency). 학습자중심교과교육연구, 20(18), 905-935. 

  23. 유지원(2020). 대학생의 팀 프로젝트 기반 학습에서 교수자의 피드백에 따른 실무역량과 기업가정신 변화 분석. 학습자중심교과교육연구, 20(21), 1117-1139. 

  24. 이수영.권선아.홍효정.임은비(2016). 초등 예비교사의 창의적 교사 역량 분석 : 교사 창의성과 교사 전문성을 중심으로. 예술인문사회융합멀티미디어논문지, 6(1), 223-232. 

  25. 이영진(2018). 대학생을 대상으로 한 기업가정신 교육 프로그램 분석. 산업교육연구, 36, 87-108. 

  26. 이은주.오성은(2020). 핵심역량에 기초한 청소년 기업가정신 교육과정 개발 방향 탐색. 학습자중심교과교육연구, 20(20), 145-173. 

  27. 임혜진.홍후조(2018). 기업가정신 함양을 위한 초등 3-4학년용 STEAM 프로그램 개발 및 효과. 학습자중심교과교육연구, 18(13), 459-478. 

  28. 장지은.윤성혜.김세영(2019). 청소년 기업가정신 함양을 위한 메이커교육 프로그램 개발. 정보교육학회논문지, 23(1), 55-64. 

  29. 정선영.김도현.김래영(2019). 청소년 기업가정신 교육 프로그램의 효과: 창의성 역량과 사회적 문제해결력을 중심으로. 교육방법연구, 31(3), 435-454. 

  30. 정윤경.김상연.신주연(2020). 예비교사의 교직노력계획과 전공노력에 대한 교직선택 동기의 역할. 열린교육연구, 28(5), 199-224. 

  31. 정은주.이용진(2019). 대학생용 기업가정신 성향지표 및 역량지표의 개발과 타당화. 한국교육학연구(구 안암교육학연구), 25(2), 259-287. 

  32. 진미석.윤수린.김효정(2019). 아시아-유럽 6개국 교육이해관계집단의 핵심역량으로서의 기업가정신에 대한 인식. 핵심역량교육연구, 4(1), 1-27. 

  33. 창업진흥원(2019). 2018년 대학 창업인프라 실태조사. 대전 : 창업진흥원. 

  34. 한국청년기업가정신재단(2019). 2019 기업가정신 실태조사 심층연구. 서울: 한국청년기업가정신재단. 

  35. Badley, G.(1986). The teacher as change agent. Professional Development in Education, 12(3), 151-158. 

  36. Baek, M. J., Kang, K. G., & Yi, B. J.(2017). A study on the current status and the educational needs of entrepreneurship education program : Focused on elementary and secondary school teachers. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 18(12), 564-574. 

  37. Baek, M. J., Kwon, K. A., Park, M. S., & Yoo, H. Y.(2018). The effects of youth entrepreneurship on self :directed learning and creativity. Management Education Research, 33(6), 63-80. 

  38. Bian, J. Y., & Lee, J. H.(2020). Entrepreneurship competency-based education research: EntreComp (Entrepreneurship Competence) frame for advancement of university startup education. Asia-Pacific Journal of Business Venturing and Entrepreneurship, 15(6), 189-207. 

  39. Borasi, R., & Finnegan, K.(2010). Entrepreneurial attitudes and behaviors that can help prepare successful change-agents in education. New Educator, 6(1), 1-29. 

  40. Byun, Y. C., Kim, M. S., & Yang, Y. S.(2014). The study of metrics development for entrepreneurial program effectiveness. Asia-Pacific Journal of Business and Venturing, 9(4), 77-85. 

  41. Chung, Y. K., Kim, S. Y., & Shin, J. Y.(2020). The role of pre-service teachers' motivations for choosing teaching as a career in their planned effort and effort for the major. The Journal of Yeolin Education, 28(5), 199-224. 

  42. European Commission(2010). Towards greater cooperation and coherence in entrepreneurship education. Brussels: European Commission. 

  43. European Commission(2011). Entrepreneurship education: Enabling teachers as a critical success factor. Brussels: European Commission. 

  44. European Commission(2013). Entrepreneurship 2020 action plan : Reigniting the entrepreneurial spirit in Europe. Brussels: European Commission. 

  45. EURYDICE(2012). Entrepreneurship education at school in europe: National strategies, curricula and learning outcomes. Brussels, Belgium: Education, Audiovisual and Culture Executive Agency. Retrieved December, 2020, from http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice 

  46. Eyal, O.(2008). Caught in the net: The network-entrepreneurship connection in public schools. International Journal of Educational Management, 22(5), 386-398. 

  47. Fayolle, A.(2008). Entrepreneurship education at a crossroads: Towards a more mature teaching field. Journal of Enterprising Culture, 16, 325-337. 

  48. Frank, A. I.(2007). Entrepreneurship and enterprise skills: A missing element of planning education? Planning, Practice & Research, 22, 635-648. 

  49. Fullan, M.(1993). Why teachers must become change agents. Educational Leadership, 50, 12-17. 

  50. Gibb, A., & Price, A.(2014). A compendium of pedagogies for teaching entrepreneurship. entrepreneuroship in education. Retrieved December 20, 2020, from https://ncee.org.uk/wp-content/uploads/2018/01/Compendium-of-Pedagogies.pdf. 

  51. Gorman, G., Hanlon, D., & King, W.(1997). Some research perspectives on entrepreneurship education, enterprise education and education for small business management: A ten-year literature review. International Small Business Journal, 15, 56-77. 

  52. Haara, F. O., & Jenssen, E. S.(2016). Pedagogical entrepreneurship in teacher education : What and why? Icelandic Journal of Education, 25(2), 183-196. 

  53. Haara, F. O., Jenssen, E. S., Fossoy, I., & Roe Odegard, I. K.(2016). The ambiguity of pedagogical entrepreneurship : The state of the art and its challenges. Education Inquiry, 7(2), 183-210. 

  54. Huber, L. R., Sloof, R., & Van Praag, M.(2014). The effect of early entrepreneurship education: Evidence from a field experiment. European Economic Review, 72, 76-97. 

  55. Hytti, U., & O'Gorman, C.(2004). What is "enterprise education"? An analysis of the objectives and methods of enterprise education programmes in four European countries. Education+Training, 26, 11-23. 

  56. Jang, J. E., Yoon, S. H., & Kim, S. Y.(2019). Development of a maker education program for entrepreneurship. Journal of the Korean Association of Information Education, 23(1), 55-64. 

  57. Jin., M. S., Yoon, S. L., & Kim, H. J.(2019). A study on the perception of education interest group toward entrepreneurship as a core competency in 6 countries of Asia and Europe. The Journal of Core Competency Education Research, 4(1), 1-27. 

  58. Jones, C., & Iredale, N.(2010). Enterprise education as pedagogy. Education + Training, 52, 7-19. 

  59. Jung, E. J., & Lee, Y. J.(2019). Development and validation of indicators to measure entrepreneurial mindset and competency scales for college students. The Korea Educational Review, 25(2), 259-287. 

  60. Jung, S. Y., Kim, D. H., & Kim, R. Y.(2019). The effects of youth entrepreneurship educational program: Focusing on creativity and social problem-solving. The Korean Journal of Educational Methodology Studies, 31(3), 435-454. 

  61. Kang, K. G.(2017). A Study on the plan for creating a youth entrepreneurship education environment. Journal of Korean Institute of Industrial Educators, 42(2), 67-88. 

  62. Kang, K. G., & Huh, H. J.(2019). A study on the development and activation plan of the youth business school support project education operation model. Daejeon: Korea Institute of Startup & Entrepreneurship Development 

  63. Kang, K. G., Lee, Y. J., & Noh, S. H.(2016). Study on plans to develop entrepreneurship education model and encourage start-up for youth III. Sejong : National Youth Policy Institute 

  64. Kearney, P.(1999). Enterprising ways to teach and learn. Book 1, Enterprise principle. North Hobart Tasmania, Australia: Pty KLtd, Enterprise Design Associates. 

  65. Kim, E. J.(2018). A Study on the influence behaviors of the implementation of teachers' curriculum: Focus on teachers' perceptions of curriculum and resistance. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 19(11), 721-729. 

  66. Kim, J. S., Park, J. H., Choi, M. G., Sung, C. S., Sim, J. H., & Kim, Y. T.(2009). Entrepreneurship competency evaluation index development. Daejeon: Small and Medium Business Administration. 

  67. Kim, J. W., & Chung, B. W.(2018). An exploratory study on the millennial generation teachers' job motivation, task perception and future career perspective. The Journal of Educational Administration, 36(3), 231-249. 

  68. Kim, K. E.(2020). The effect of preschool teachers creativity on creativity-fostering teaching: Focusing on mediating effect of teaching efficacy. Korean Journal of Childcare and Education, 16(2), 47-65. 

  69. Kim, M. G., & Lee, J. W.(2016). A study on the mid- to long-term roadmap for cultivating entrepreneurship. Seoul: Korea Entrepreneurship Foundation. 

  70. Kim, Y. T.(2015). Development of entrepreneurship index. Journal of the Korean Management Association Conference, 2015(3), 89-95. 

  71. Komulainen, K., Naskali, P., Korhonen, M., & Keskitalo-Foley, S.(2011). Internal entrepreneurship : A trojan horse of the neoliberal governance of education? Finnish pre- and inservice teachers' implementation of and resistance towards entrepreneurship education. Journal for Critical Education Policy Studies, 9(1), 341-374. 

  72. Korea Entrepreneurship Foundation(2020). 2019 Entrepreneurship Survey. Seoul: Korea Entrepreneurship Foundation. 

  73. Korea Institute for Startup Promotion(2019). A survey on the actual conditions of start-up infrastructure at universities in 2018. Daejeon: Start-up Promotion Agency. 

  74. Lee, E. J., & Oh, S. E.(2020). Exploring the direction of competence-based curriculum design for entrepreneurship of youth. The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 20(20), 145-173. 

  75. Lee, S. Y., Kwon, S. A., Hong, H. J., & Lim, E. B.(2016). Analyzing creative teacher competences of pre-service elementary teachers : Focused on teacher creativity and teaching expertises. Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 6(1), 223-232. 

  76. Lee, Y. J.(2018). Analysis instructional program of entrepreneurship for university students. The Journal of Training and Development, 36, 87-108. 

  77. Lim, H. J., & Hong, H. J.(2018). Development and application effect of entrepreneurship STEAM program for 3rd and 4th graders of primary schools. The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 18(13), 459-478. 

  78. Ministry of Education & Korea Entrepreneurship Foundation(2020). Youth entrepreneurship core competency diagnostic tool development report. Seoul: Korea Entrepreneurship Foundation. 

  79. Ministry of Education(2015). 2015 Revised National Curriculum General Guideline. Ministry of Education. Sejong: Ministry of Education. 

  80. Ministry of Education(2016). The Basic Plan for Enabling Software Training. South Korea Policy Briefing (www.korea.kr). Sejong: Ministry of Education. 

  81. Ministry of Education(2018). A Plan to Promote Career Education. Related Ministries, November 16th, 2018; Ministry of Education press release. Sejong: Ministry of Education. 

  82. Ministry of Education(2020a). 2020 School Career Education Support Plan. February 2020, Department of Career Education Policy. Sejong: Ministry of Education. 

  83. Ministry of Education(2020b). Directions and Key Tasks of Education Policy in the Era of Artificial Intelligence. Ministry of Education Press Release 2020. Sejong: Ministry of Education. 

  84. OECD(2015). Entrepreneurship in education: What, why, when, how. Paris: OECD. 

  85. Park, J. H.(2011). Validation of a model to measure teacher's resistance to change. Andragogy Today : International Journal of Adult & Continuing Education, 14(3), 1-31. 

  86. Pepin, M.(2018). Learning to be enterprising in school through an inquiry-based pedagogy. Industry and Higher Education, 32(6), 418-429. 

  87. Ruskovaara, E., Pihkala, T.(2015). Entrepreneurship education in schools: Empirical evidence on the teacher's role. Journal of Educational Research, 108(3), 236-249. 

  88. Shulman, L.(1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-23. 

  89. So, K. H., & Choi, Y. R.(2018). Understanding teachers' practices in the context of school-based educational reform: Focusing on the concept of 'Teacher Agency'. The Journal of Curriculum Studies, 36(1), 91-112. 

  90. Solomon, G.(2007). An examination of entrepreneurship education in the United States. Journal of Small Business and Enterprise Development, 14, 168-182. 

  91. Terhart, E.(2013). Teacher resistance against school reform: Reflecting an inconvenient truth. School Leadership & Management, 33(5), 486-500, DOI: 10.1080/13632434.2013.793494 

  92. Yoo, J. W.(2020). Analysis of changes in job competency and entrepreneurship according to instructor's feedback in university student team project-based learning. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 20(21), 1117-1139. 

  93. You, Y. M., & Kim., M. S.(2020). Teacher agency achievement in the educational capacity enhancement project in general high Sschool. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 20(18), 905-935. 

  94. Zimmerman, J.(2006). Why some teachers resist change and what principals can do about it. NASSP Bulletin, 90(3), 238-249. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로