$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

코로나19 팬데믹 시대에 한국 청소년의 신체활동과 불안
Physical Activity and Anxiety of Adolescents during the COVID-19 Pandemic in South Korea 원문보기

산업융합연구 = Journal of industrial convergence, v.20 no.10, 2022년, pp.95 - 101  

최혜선 (우석대학교 간호대학) ,  신미아 (우석대학교 간호대학)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 코로나19 팬데믹 이후 한국 청소년의 신체활동과 불안 수준의 연관성을 확인하는 것이다. 연구방법은 2020년 청소년건강행태조사 국가자료를 활용한 이차분석 연구이다. 통계분석은 SPSS 27 프로그램을 사용하여 복합표본 빈도와 백분율, 복합표본 교차분석을 실시하였다. 연구결과, 하루에 60분 이상 신체활동을 하는 청소년은 60.9%, 하지 않는 청소년은 39.1%였다. 청소년의 불안 수준은 경도 불안 22.2%, 중등도 불안 7.6%, 심한 불안 3.6%로 나타났다. 청소년의 신체활동은 불안 수준과 유의한 연관성이 있는 것으로 나타났다(p <.001). 따라서 청소년의 정신건강 증진을 위한 국가 정책에 신체활동을 증가시키기 위한 방안이 마련되어야 한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to determine the association between physical activity and anxiety levels in Korean adolescents after COVID-19 Pandemic. This study performed a secondary analysis of the 16th Korea Youth Risk Behavior Survey 2020. Complex-sample descriptive statistics and the chi-square ...

주제어

참고문헌 (24)

  1. Y. J. Kang. (2021.7.17). If you don't exercise while 'staying at home' due to COVID-19, your body changes like this. Insite News. Insite News(Online). https://www.insight.co.kr/news/348930 

  2. M. J. Hockenberry, D. Wilson. (2018). Wong's nursing care of infants and children. 11th ed. Amsterdam: Elsevier. 

  3. K. H. Kim. (2021.11.7). Adolescent mental health threat due to COVID-19, need to develop resilience. Yonhap News. Yonhap News(Online). http://www.yna.co.kr/view/AKR20211106029100530?input1195m 

  4. S. H. Lee. (2020). COVID-19 and mental health for children and adolescents. Journal of the Korean Academy of Child and Adolescent Psychiatry Proceedings. 9-14. 

  5. S. H. Lee. (2021). The impact of COVID-19 pandemic on mental health in children and adolescents over the past year. Journal of the Korean Academy of Child and Adolescent Psychiatry Proceedings. 85-92. 

  6. Ministry of Gender Equality & Family (MOGEF). (2021). Youth statistics. Retrieved July 22, 2022, from http://www.mogef.go.kr/nw/rpd/nw_rpd_s001d.do?midnews405&bbtSn707812 

  7. Y. C. Park. (2005). Psychoanalytical view of anxiety. Anxiety and Mood, 1(1), 14-17. 

  8. J. H. Seok, S. J. Kim, C. H. Kim. (2005). The neurobiology of anxiety. Anxiety and Mood, 1(1), 7-13. 

  9. G. I. Lee. (2021). The necessity of youth physical activity and role and task of school physical education in COVID 19. Korean Journal of Sport Pedagogy, 28(1), 175-198. DOI : 10.21812/kjsp.2021.1.28.1.175 

  10. E. H. Jung. (2022.1.6). Only 2 Hours per week of youth exercise due to the pandemic. Kormedi. Com. Kormedi.Com(Online). https://kormedi.com/1374509/%ed%8c%ac%eb%8d%b0%eb%af%b9-%eb%95%8c%eb%ac%b8%ec%97%90-%ec%b2%ad%ec%86%8c%eb%85%84-%ec%9a%b4%eb%8f%99-%ec%a3%bc%eb%8b%b9-2%ec%8b%9c%ea%b0%84%eb%bf%90%ec%97%b0%ea%b5%ac/ 

  11. Korean Education Statistics Service (KESS). (2021). The amount of time a student spends in school a day. Retrieved July 22, 2022, from https://kormedi.com/1374509/%ed%8c%ac%eb%8d%b0%eb%af%b9-%eb%95%8c%eb%ac%b8%ec%97%90-%ec%b2%ad%ec%86%8c%eb%85%84-%ec%9a%b4%eb%8f%99-%ec%a3%bc%eb%8b%b9-2%ec%8b%9c%ea%b0%84%eb%bf%90%ec%97%b0%ea%b5%ac/ 

  12. H. Choi, H. W. Lee, H. J. Kim. (2021). The effect of physical activity levels of middle school students on health care capabilities and academic stress. The Korea Journal of Sports Science, 30(5), 1073-1081. DOI : 10.35159/kjss.2021.10.30.5.1073 

  13. E. M. McMahon, P. Corcoran, G. O'Regan, H. Keeley, M. Cannon, V. Carli, C. Wasserman, G. Hadlaczky, M. Sarchiapone, A. Apter. (2017). Physical activity in European adolescents and associations with anxiety, depression and wellbeing. European Child & Adolescent Psychiatry, 26(1), 111-122. DOI : 10.1007/s00787-016-0875-9 

  14. S. J. Biddle, S. Ciaccioni, G. Thomas, I. Vergeer. (2019). Physical activity and mental health in children and adolescents: an updated review of reviews and an analysis of causality. Journal of Psychology of Sport Exercise, 42, 146-155. DOI : 10.1016/j.psychsport.2018.08.011 

  15. S. J. Biddle, M. Asare. (2011). Physical activity and mental health in children and adolescents: a review of reviews. British Journal of Sports Medicine, 45(11), 886-895. DOI : 10.1136/bjsports-2011-090185 

  16. Ministry of Education, Ministry of Health and Welfare, Korea Disease Control and Prevention Agency. (2020). The 16th Korea youth risk behavior survey. Retrieved July 22, 2022, from http://www.kdca.go.kr/yhs 

  17. R. L. Spitzer, K. Kroenke, J. B. Williams, B. Lowe. (2006). A brief measure for assessing generalized anxiety disorder: the GAD-7. Archives of Internal Medicine, 166(10), 1092-1097. DOI : 10.1001/archinte.166.10.1092 

  18. World Health Organization. (2020). Physical activity. Retrieved July 22, 2022, from https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity 

  19. K. L. Piercy, R. P. Troiano, R. M. Ballard, S. A. Carlson, J. E. Fulton, D. A. Galuska, S. M. George, R. D. Olson. (2018). The physical activity guidelines for Americans. The Journal of the American Medical Association, 320(19), 2020-2028. DOI : 10.1001/jama.2018.14854 

  20. S. T. Chen, Y. Liu, M. S. Tremblay, J. T. Hong, Y. Tang, Z. B. Cao, J. Zhuang, Z. Zhu, X. Wu, L. Wang. (2021). Meeting 24-h movement guidelines: prevalence, correlates, and the relationships with overweight and obesity among Chinese children and adolescents. Journal of Sport and Health Science, 10(3), 349-359. DOI : 10.1016/j.jshs.2020.07.002s 

  21. M. Xiang, Z. Zhang, K. Kuwahara. (2020). Impact of COVID-19 pandemic on children and adolescents' lifestyle behavior larger than expected. Progress in Cardiovascular Diseases, 63(4), 531- 532. DOI : 10.1016/j.pcad.2020.04.013 

  22. J. M. Nagata, K. T. Ganson, J. Liu, K. P. Patel, J. C. Tai, S. B. Murray, K. Bibbins-Domingo. (2022). COVID information and masking behaviors in U.S. adolescents: findings from the adolescent brain cognitive development (ABCD) study. Preventive Medicine Reports, 28, 101900. DOI : 10.1016/j.pmedr.2022.101900 

  23. W. J. Jang. (2021.3.10.). Home-workout interest increase suddenly in after COVID-19 to data-based home technology. DIGITAL TIMES. DIGITAL TIMES(Online). http://www.dt.co.kr/contents.html?article_no2021031002109932064002&refnaver 

  24. National Center for Mental Health (NCMH). (2021). National mental health survey 2021. Retrieved July 22, 2022, from https://mhs.ncmh.go.kr/front/reference/referenceDetail.do 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로