$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

4차 산업에 적합한 미래 해기사의 직업군과 필수 교육 요소에 관한 연구
Study on the Occupational Group and Essential Educational Elements of Future Seafarer Suitable for Industry 4.0 원문보기

海洋環境安全學會誌 = Journal of the Korean society of marine environment & safety, v.28 no.6, 2022년, pp.1013 - 1022  

김상희 (한국해양대학교 기관시스템공학과) ,  박한규 (한국해양수산연수원) ,  하민재 (한국해양대학교 해양경찰학부)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

최근 전세계적으로 4차산업이 발전함에 따라 스마트·친환경 선박의 기술 개발이 가속화 되고 있다. 완전 무인화 또는 최소인원이 승선하는 자율운항선박과 친환경 연료(메탄, 암모니아, 전기 등) 이용 선박이 등장하게 되면서 선박에 승선을 하고 있는 기존 해기사의 역할이 크게 변화될 것으로 예상되고 있다. 향후 해기사의 경쟁력을 향상시키기 위해서는 미래 해기사 직업군을 예측하고 그에 맞는 교육 커리큘럼 개선과 교육환경 조성이 필요할 것으로 생각된다. 본 연구에서는 선행연구 검토와 해양계 대학교 재학생, 현직 해기사, 전문가의 브레인스토밍을 통해 미래에 해기사가 가질 수 있는 8개의 직업군을 도출한 후 리커트 척도를 이용하여 설문을 실시하였고, 그 결과를 바탕으로 미래 해기사 관련 유력 직업군을 도출하였다. 분류한 8개 직업군 중 가장 유력한 직업군은 자율운항선박 육상제어사, 화물(적양하) 원격 관리자로 나타났다. 또한, 이러한 직업군들과 4차산업에 우선적으로 교육해야 할 필수 교육 요소를 도출하여 제시하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Recently, with the worldwide development of the fourth industry, the development of technologies for smart and eco-friendly ships is accelerating. With the emergence of autonomous vessels with complete unmanned or minimum personnel on board and eco-friendly fuel (methane, ammonia, electricity, etc.)...

주제어

참고문헌 (28)

  1. Aboul-Dahab, K. M.(2021), The Readiness of the Maritime Education for the Autonomous Shipping Operations, Digitalization in Ports & Maritime Industry. 

  2. Allen, E. and C. Seaman(2007), Likert Scales and Data Analyses, Open Access Library Journal, Vol. 3, No. 8, pp. 64-65. 

  3. Bachari-Lafteh, M. and A. Harati-Mokhtari(2021), Operator's skills and knowledge requirement in autonomous ships control centre, Journal of International Maritime Safety, Environmental Affairs, and Shipping, Vol. 5, No. 2, pp. 74-83. 

  4. Chang, H. J.(2019), Promissing jobs in the era of the 4th Industrial Revolution, MK News. 

  5. Choi, Y. W.(2018), A Study on the Change of the Role of Deck Officer in Maritime Autonomous Surface Ships(MASS) by Analysis of Standards of Competence, Master Thesis of KMOU. 

  6. Cicek, K., E. Akyuz, and M. Celik(2019), Future Skills Requirements Analysis in Maritime Industry, Procedia Computer Science, Vol. 158, pp. 270-274. 

  7. DNV(2021), Competence of Remote Control Centre Operators (DNV-ST-0324). 

  8. Jang, H.(2014), The Comparison Study of Cluster Method Based on Likert Scale, Master Thesis of Dong-eui University. 

  9. Jo, S. H. and E. D'agostini(2020), Disrupting technologies in the shipping industry: How will MASS development affect the maritime workforce in Korea, Marine Policy, Vol. 120, 104139. 

  10. Jo, S. H., E. D'agostini and J. Kang(2020), From Seafarers to E-farers: Maritime Cadets' Perceptions Towards Seafaring Jobs in the Industry 4.0, Sustainability, Vol. 12, pp. 1-18. 

  11. IMO(2018), Regulatory Scoping Exercise for the Use of Maritime Autonomous Surface Ships (MASS); MSC 99WP.9; IMO London, UK, 2018. 

  12. Kaiser, H. F.(1974), An index of factorial simplicity, psychometrika, Vol. 39, No. 1, pp. 31-36. 

  13. Kim, K. S.(2010), Structural Equation Model Analysis, Seoul Hannarae Academy. 

  14. Kline, P.(2013), Handbook of psychological testing. Routledge. 

  15. Kline, R. B.(2015), Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications, Creative Education, Vol. 12, No. 9. 

  16. KMI(2017), A Study on the Policy Direction of Shipping Industry in the 4th Industrial Revolution. 

  17. KMOU(2020), A Study on the Necessity and Plan for the Development of the Next Generation of Seaman. 

  18. KRIVET(2020), Future Marine Occupation. 

  19. KVH(2018), Crew Connectivity 2018 Survey Report. 

  20. Lee, C. H, G. H. Yun, and J. H. Hong(2019), A Study on the New Education and Training Scheme for Developing Seafarers in Seafarer 4.0 - Focusing on the MASS -, Journal of the Korean Society of Marine Environment & Safety, Vol. 25, No. 6, pp. 726-734. 

  21. Lee, S. W.(2016), 5-point, 7-point Likert scales and course Evaluation, Journal of Product Research. Vol. 34, No. 5, pp. 33-40. 

  22. Lim, S. J. and Y. J. Shin(2022), A Study on the Changes in Functions of Ship Officer and Manpower Training by the Introduction of Maritime Autonomous Surface Ships, Journal of Navigation and Port Research, Vol. 46, No. 1, pp. 1-10. 

  23. MOF(2021), A Study on the Development of Marine Fisheries during the 4th Industrial Revolution. 

  24. Noh, K. S.(2014). Statistical analysis of papers that are well known and written SPSS & AMOS 21. Seoul Hanbit Academy. 

  25. Oksavik, A., H. P. Hildre, Y. Pan, I. Jenkinson, B. Kelly, D. Paraskevadakis, and R. Pyn(2020), FUTURE SKILL AND COMPETENCE NEEDS. 

  26. Ryu, S. H. and J. H. Yoon(2009), The Use of Likert Scale in Community Nutrition Research: Analysis of the Articles Published in Korean Journal of Community Nutrition, Korean journal of community nutrition Vol. 14, No. 5, pp. 600-607. 

  27. Saha, R.(2021), Mapping competence requirements for future shore control center operators, Maritime Policy and management. 

  28. WEF(2020), The Future of Jobs Report. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로