$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

관광지 교육을 위한 교육용 챗봇 큐레이터
Study on Curator of Tourist Attractions using Chatbot 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.8 no.6, 2022년, pp.303 - 308  

박종현 (광운대학교 실감융합콘텐츠학과) ,  김임여름 (광운대학교 스마트융합대학원 관광외식학과) ,  류기환 (광운대학교 스마트융합대학원 관광외식학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

챗봇은 문자나 음성을 통해 사람과 가능한 응답형 채팅 프로그램으로 스마트폰에 탑재된 'Siri'나 'Bixby'도 챗봇 시스템을 활용한 대표적인 인공지능이다. 챗봇이 빠르게 발전하면서 다양한 분야에서 이용자 관광 외식 업계에서도 주목하기 시작했다. 머신러닝 기술이 발달하면서 보다 유연한 대화를 구사할 수 있게 되었고, 곧 교육의 영역까지 확대되었다. 이용자는 챗봇과의 대화를 통해 상호작용을 하게 되는데, 활발한 상호작용은 이용자의 욕구를 자극함과 동시에 학습동기 등의 긍정적인 영향을 주게 된다. 챗봇을 활용한 추천 시스템 프로그램들은 이용자의 선호도에 맞춰 상품을 추천해줌은 물론 다양한 부가 정보까지 제공한다. 본 연구는 챗봇 시스템과 관광서비스를 접목시킨 프로그램을 기획하였다. 챗봇 큐레이터는 이용자에게 학습을 통해 흥미와 호기심을 유도하고, 비로소 관광 욕구를 촉진시는 형태로 발전할 것이다. 본 연구를 선행 연구를 바탕으로 기초 기반를 다지는 것을 목적으로 한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

A chatbot is a responsive chatting program that can communicate with people through text or voice. 'Siri' and 'Bixby' installed in smartphones are also representative artificial intelligences that use the chatbot system. With the rapid development of chatbots, users in various fields have also begun...

주제어

참고문헌 (17)

  1. H.M. Kwon, V. Kumaran, and S. Gupta, "A Review of Research on Artificial Intelligence Chatbot in Education through the Lens of Activity Theory," vol.27, no.2, pp. 699-721 (23 pages) 2021. 

  2. H.M. Kwon, V. Kumaran, and S. Gupta, "A New Broadcast Scheduling Scheme," The International Journal of Advanced Culture Technology (IJACT), Vol. 1, No. 1, pp. 05-11, June 2013. 

  3. Dong-ah Park, "A Study on Conversational Public Administration Service of the Chatbot Based on Artificial Intelligence.", 2017. 

  4. Minji Kim, Huh, Sun Young. "The Development of a Web-based Learning Support Tool Prototype Using AI Chatbot in Coding Education." 2021, vol.27, no.1, pp. 111-132 (22 pages) 

  5. Prudden, J. F., Method and agent for treating inflammatory disorders of the gastrointestinal tract. US Patent 4,006,224, 2007 

  6. The Institute of Internet, Broadcasting and Communication, Submission of manuscript. http://www.iibc.kr. 

  7. Hye-Jeong, Kim. The efficacy of online lectures in university and English reading comprehension for EFL learners. JCCT, Vol. 6, No. 3, pp. 225-231, 2020. DOI : 10.17703/JCCT.2020.6.3.225 

  8. Park, J. Y. The effects of university students' self-directed learning ability and perceived online task value on learning satisfaction and academic achievement. 

  9. S, Kopp, L. Gesellensetter, N.C. Kramer, andI. Wachsmuth, "A Conversational Agent asMuseumGuide-design and Evaluation of aReal-world Application," Proceeding ofInternational Workshop on Intelligent VirtualAgents, pp. 329-343, 2005. 

  10. Exploring the Possibility of Using Chatbots in Multicultural Education in Korea pp.23-42 

  11. Fryer, L., & Carpenter, R. (2006). Bots as language learning tools. Language Learning & Technology, 10(3), 8-14. 

  12. Gagne, R. M. (1972). Domains of learning. Interchange, 3(1), 1-8. 

  13. Dong-ah Park. A Study on Conversational Public Administration Service of the Chatbot Basedon Artificial Intelligence. Journal of Korea Multimedia Society Vol. 20, No. 8, August 2017(pp. 1347-1 

  14. A Study on the Application of Educational AI to Moral Education for Character Education of Elementary School Students: Usability and ethical considerations (207 - 248 (42page) 

  15. Design and Implementation of The Formation of Basic living habits and Basic English Conversation Education Robot for Children in Dual Income Households - focused children over five (The Journal of the Convergence on Culture Technology (JCCT) Vol. 6, No. 1, pp.507-513, February 29, 2020. pISSN 2384-0358, eISSN 2384-0366) 

  16. Analysis and Implications of AI Speakers as English Learning Tools 2019.02 (201 - 219 (19page) 

  17. Customized Recipe Recommendation System Implemented in theform of a Chatbot - Ye-Jin Ahn, Ha-Young Cho, Shin-Jae Kang* Division of Computer & Information Engineering, Daegu University 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로