$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 국가수준 학업성취도 분석을 통한 학력 저하와 코로나19와의 상관관계에 대한 고찰
Consideration of the Correlation between Declining Academic Ability and COVID-19 - through Analysis of National Level Academic Achievement 원문보기

과학교육연구지 : 경북대학교 과학교육연구소 = Journal of science education, v.47 no.3, 2023년, pp.251 - 262  

이새순 (대구대학교) ,  박진우 (대구대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구에서는, 학생들의 학업 성취도를 낮추고 학력 저하를 불러온 원인이 비대면 수업만이 아니라 다른 요인들을 조사하였다. 많은 언론 보도뿐만 아니라 선행연구에서 비대면 수업이 학생들의 학력저하에 주된 원인이라 하고 있다. 그러나 2020년 국가수준 학업성취도 조사에서 함께 진행된 '코로나19 원격수업 환경 학생 설문조사'의 조사를 통해 학생들은 원격수업에 대한 만족도가 70~80% 대로 높은 편임을 알 수 있었고, 국가수준 학업성취도 평가 분석을 통해 2017년부터 학생들의 학업성취도는 대체로 우하향 곡선을 그리면서 해마다 학력 저하가 이미 나타나고 있었음을 알 수 있었다. 좀 더 정확한 확인을 위해 고등학생들의 모의고사 성적을 분석해본 결과 학생들의 성적은 정규분포 곡선을 그리는 것이 아니라 중위권의 수가 줄어들고 심각한 양극화 현상이 나타나고 있는 오른쪽이 높은 U자형 분포가 나타남을 확인할 수 있었다. 이러한 현상의 원인이 단순히 비대면 수업의 방식이나 질적인 부족함 때문이 아니라, 가정에서의 돌봄과 관리 등 환경적인 영향과 사교육에 대한 투자의 변화, 하위권으로 갈수록 비대면 온라인 수업을 하면서 온라인 기기 사용 시간이 증가하게 되었고, 학습과 무관한 온라인 콘텐츠와 게임, 동영상 시청 시간의 증가 등 다양한 요인이 있음을 찾았다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this study, we examine other factors that may contribute to the decline in students' academic performance and educational attainment. Many media reports, as well as previous studies, have suggested that virtual learning is the main reason for the decline in students' academic performance. However...

주제어

참고문헌 (38)

  1. Byeon, H. (2017). The Review of Needs and?Benefits of Digital Detox. Korean?Management Consulting Review, 17(1),?71-78. 

  2. Cho, Y. (2022. June. 13). Middle and high?schools collapse in the aftermath of?Corona... 2nd year of high school, 1 out?of 6 students are 'sufferers', The Dong-A?Ilbo, https://www.donga.com/news/Society/article/all/20220613/113909357/1 

  3. Cho, Y. (2020). A Study on How to Develop?Korean Online Course based on the?Analysis of the Constraints. Korean?Education, 124, 297-324. 

  4. Choi, Y., & Bae, J. (2021). Effects of Using a?Vocabulary Learning Program by?Smartphone on Middle School Students'?English Vocabulary Learning. The Journal?of Learner-Centered Curriculum and?Instruction, 21(21), 119-133. 

  5. Daegu Metropolitan Office of Education (2020).?COVID-19 OUT, School Opening Manual?(Daegu Education 2020-061). Daegu, Korea:?Author. 

  6. Do, J. (2020). An Investigation of Design?Constraints in the Process of Converting?Face-to-face course into Online Course.?Journal of Education & Culture, 26(2),?153-173. 

  7. Hong, J. (2022. June 13). 14% of high school?students became 'failures'... The lowest?level of basic academic ability in the?National Academy of Sciences of all time,?The JoongAng, https://www.joongang.co.kr/article/25078690#home. 

  8. Huh, M. (2020). The Impact of Online Classes?on Adolescent's Internet Use. Journal of?Next-generation Convergence Information?Services Technology, 9(4), 401-411. 

  9. Kim, E. (2020. August 21). 83% of teachers say,?"Corona distance learning education?effectiveness is low, the learning gap is?deepening.", Kyunghyang NewsPaper, https://m.khan.co.kr/national/national-general/article/202008211158001#c2b 

  10. Kim, H. W., Choi, H., & Kim, N. R. (2021).?Changes in the Perception of Secondary?School Teachers on Distance Learning in?Response to Covid-19: Comparison?between the First and Second Semesters?of 2020. Korean Journal of Teacher?Education, 37(4), 273-293. 

  11. Kim, J. (2022). Changes in private education?expenses and participation rate in private?education during the COVID-19 pandemic.?Labor Review, 205(04), 91-95. 

  12. Kim, J. (2020, May 8). One month of remote?classes, only 5% of real-time interactive?classes, YTN News, https://www.ytn.co.kr/_ln/0103_202005090001298096 

  13. Kim, J. H., Hong, Y.-i., & Choi, I. (2021).?Teachers' difficulties in remote teaching?and student management and their?well-being during COVID-19: The?moderating role of coping strategies. The?Journal of Learner-Centered Curriculum?and Instruction, 21(10), 753-776. 

  14. Kim, K. (2017). Smartphone Addiction and the?Current Status of Smartphone Usage?among Korean Adolescents. Studies in?Humanities and Social Sciences, 56(6),?115-142. 

  15. Kim, K.-K., Shim, J., & Lim, H.-J. (2022).?Changes in math achievement among high?school students in the wake of COVID-19:?The current state and influencing factors.?The Journal of Curriculum and Evaluation,?25(4), 63-88. 

  16. Kim, S. S. (2022). Analysis on Changes in?Private Education and After-School?Participation after COVID-19: Focusing on?the Effect of After-School on Reducing?Private Education. The Korean?After-school Study Association, 9(1),?75-102. 

  17. Kim, Y. (2022. June 16.). High school students'?basic academic ability ratio is the worst?ever, Korea Education Newspaper, https://www.hangyo.com/news/article_print.html?no96515 

  18. Ko, Y. (2022. Jun 13). Corona's academic?decline continued... Increase in high?school students lacking basic academic?skills, Yonhap News Agency, https://www.yna.co.kr/view/AKR20220613072600530 

  19. Korea Institute for Curriculum and Evaluation?[KICE]. (2019). 2023학년도 대학수학능력시험채점 결과 보도자료 [Press release on 2020?College Scholastic Ability Test grading?results]. Jincheon, Korea: Author. 

  20. Korea Institute for Curriculum and Evaluation?[KICE]. (2020). 2023학년도 대학수학능력시험채점 결과 보도자료 [Press release on 2021?College Scholastic Ability Test grading?results]. Jincheon, Korea: Author. 

  21. Korea Institute for Curriculum and Evaluation?[KICE]. (2022). 2023학년도 대학수학능력시험채점 결과 보도자료 [Press release on 2023?College Scholastic Ability Test grading?results]. Jincheon, Korea: Author. 

  22. Korea Institute for Curriculum and Evaluation?[KICE]. (2023). 2024학년도 대학수학능력시험 6월 모의평가 채점 결과 보도자료 [Press?release on 2024 College Scholastic Ability?Test June mock evaluation grading?results]. Jincheon, Korea: Author. 

  23. Lee, J. U. (2020). 31번째 확진자.신천지 집단 감염...대구.경북 휩쓴 코로나19 [31st confirmed?case - Sincheonji outbreak...COVID-19?sweeps Daegu, Gyeongbuk]. Retrieved from?https://news.kbs.co.kr/news/pc/view/view.do?ncd5076495 

  24. Lee, J. Y. (2021). COVID-19 and the educational?gap seen through research, its reality and?challenges. Education Policy Network, 332. 

  25. Lee, K. H. (2021). Analysis on the Hypotheses?on the Causes of Decline of Basic?Learning Capabilities and Discussion on?the Solutions. The Politics of Education,?28(1), 37-61. 

  26. Lee, Y. (2022. June 13). In the second year of?high school, the lack of basic academic?ability increased and the average academic?ability decreased, The Financial News, https://www.fnnews.com/news/202206131315265506. 

  27. Lim, H.-J., & Jeon, H. (2019). A longitudinal?analysis of achievement among?underachievers in mathematics at 4th?grade: The effects of family background?and family educational support. Korean?Journal of Sociology of Education, 29(1),?85-113. 

  28. Ministry of Education [MOE]. (2017). 2017년 국가수준 학업성취도 평가 결과 발표?[Announcement of 2017 national academic?achievement evaluation results]. Sejong,?Korea: Author. 

  29. Ministry of Education [MOE]. (2019a). 2019년 국가수준 학업성취도 평가 결과 발표[Announcement of 2019 national level?academic achievement evaluation results].?Sejong, Korea: Author. 

  30. Ministry of Education [MOE]. (2019b). 한 아이도?놓치지 않고 기초학력 책임진다 [Responsible?for basic education without missing a single child]. Sejong, Korea: Author. 

  31. Ministry of Education [MOE]. (2020). 코로나19 대응을 위한 교육 분야 학사운영 및 지원방안 발표 [Announcement of academic operation?and support measures in the field of?education to respond to COVID-19].?Sejong, Korea: Author. 

  32. Ministry of Education [MOE]. (2021). 2020년 국가수준 학업성취도 평가 결과 및 학습 지원 강화를 위한 대응 전략 발표 [Announcement of?2020 national-level academic achievement?evaluation results and response strategy to?strengthen learning support]. Sejong,?Korea: Author. 

  33. Ministry of Education [MOE]. (2022). 2021 국가수준 학업성취도 평가 결과 및 대응 전략 발표?[Announcement of 2021 national level?academic achievement assessment results?and response strategy]. Sejong, Korea:?Author. 

  34. Ministry of Education [MOE]. (2023). 2023년 국가수준 학업성취도 평가 시행 [Implementation?of national level academic achievement?evaluation in 2023]. Sejong, Korea. 

  35. Park, M. (2020). A study on the current?situation and challenges of the educational?gap in the Context of COVID-19: A Case?Study of Gyeonggi Province. Korean?Journal of Sociology of Education, 30(4),?113-145. 

  36. Seoul Metropolitan Office of Education [SMOE].?(2023a). 2023학년도 3월 고2 전국연합학력평가?통계자료 [Statistics data from the National?Joint Academic Achievement Test for?second-year high school students in?March 2023]. Seoul, Korea: Author. 

  37. Seoul Metropolitan Office of Education [SMOE].?(2023b). 2023학년도 3월 고3 전국연합학력평가?통계자료 [Statistics data from the National?Joint Academic Achievement Test for?third-year high school students in March?2023]. Seoul, Korea: Author. 

  38. Statistics Korea [SK]. (2023). 초중고 사교육비 조사 [private education expenditures survey].?Retrieved November 30, 2023, from?https://kosis.kr/statisticsList/statisticsListIndex.do?menuIdM_01_01&vwcdMT_ZTITLE&parmTabIdM_01_01&outLinkY&parentIdH1.1;H1_10.2;#H1_10.2 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로