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평면 스크린의 한계를 벗어나기 위한 디지털 아트에서의 현실적 공간 표현에 대한 연구
A Study on the Realistic Spatial Expression in Digital Art to Escape the Limitations of Flat Screens 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.9 no.2, 2023년, pp.105 - 112  

정세빈 (경북대학교 대학원 디지털미디어아트학과) ,  최두현 (경북대학교 IT대학 전자전기공학부) ,  임수연 (경북대학교 예술대학 미술학과)

초록
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3차원의 세계를 작품으로 구현해내려는 시도는 시대와 매체를 구분하지 않고 계속되어왔으며, 그 목적은 현실의 재현보다도 몰입 상태의 구현이다. 본 연구는 디지털미디어아트에서 최종적으로 관람자와 마주하는 매체인 평면스크린이 완전한 몰입을 방해한다고 보고, 스크린의 한계를 벗어나 공간의 현실감을 주는 작품들의 사례를 조사하고 분석하였다. 분석한 결과를 작품 제작에 활용한 결과, 디지털미디어아트 분야에서 현실적 공간의 제시와 몰입의 강화는 스크린 내의 시각적 영상 콘텐츠뿐만 아니라 전시 환경에 맞는 설치, 결과적으로 구성되는 공간 그 자체까지 작업으로 보아야 한다는 것을 알 수 있었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Attempts to embody the three-dimensional world into works have continued without distinguishing between the times and the media, and the purpose is to realize an immersive state rather than the reproduction of reality. It was considered that the flat screen, which is the medium that finally faces th...

주제어

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참고문헌 (7)

  1. Y.S. Shim, "Technology Trends of Realistic?Contents and Application to Educational?Contents", Journal of the Convergence on?Culture Technology, Vol. 5, No. 4, pp. 315-320,?2019. DOI : 10.17703/JCCT.2019.5.4.315 

  2. S.H. Lee, B.S. Jung, "Development of electric?vehicle maintenance education ability using?digital twin technology and VR", International?Journal of Advanced Culture Technology, Vol. 8,?No. 2, pp. 58-67, 2020. DOI : 10.17703/IJACT.2020.8.2.58 

  3. C.I. Park, "A Study on the Development?Direction of New Media Art Using Virtual?Reality", Journal of the Korea?Academia-Industrial cooperation Society, Vol.?21, No. 1, pp. 97-102, 2020. DOI :?10.5762/KAIS.2020.21.1.97 

  4. D.W. Kim, M.I. Choi, and H.S. Kim, "Exploring?the Components for the Evaluation of Digital?Signage Effectiveness : Focusing on Indoor?Digital Signage," Journal of Outdoor Advertising?Research, Vol. 1, No. 1, pp. 75-102, 2022. DOI:?10.22993/joa.19.1.202202.75 

  5. C.C. Jeong, J.C. Moon, "A Genealogy of Human?Beings with a Display - Immersive, Interactive,?VR", CONTENTS PLUS, Vol. 20, No. 4, pp.?97-113, 2022. DOI : 10.14728/KCP.2022.20.04.097 

  6. S.H. Paek, "Digitalized Nature, or an Ethics of?Flatness : Focused on the Installation Work of?teamLab," Journal of the Association of Western?Art History, Vol. 50, pp. 57-82, 2019. DOI :?10.16901/jawah.2019.02.50.057 

  7. J.A. Woo, "The Discursive Genealogy of?Immersion and a Potential Utopia: Comparative?Study of James Turrell, Olafur Eliasson, and?teamLab's Artworks," Journal of the Association?of Western Art History, Vol. 53, pp. 119-153,?2020. DOI : 10.16901/jawah.2020.08.53.119 

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