$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

학생 중심 탐구수업을 지향하는 초등교사의 과학수업에 대한 자기인식과 실행 -초등학교 '온도와 열' 단원에 대한 RTOP 분석을 중심으로-
The Self-Perception and Science Teaching Implementation of Elementary School Teacher Aiming for Student-centered Inquiry Classes -Focusing on RTOP Analysis of the Elementary School 'Temperature and Heat' Unit- 원문보기

과학교육연구지 : 경북대학교 과학교육연구소 = Journal of science education, v.47 no.1, 2023년, pp.88 - 106  

신채연 (서울잠일초등학교) ,  김효준 (평촌고등학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구에서는 초등학교 경력교사를 대상으로 그가 인식하는 자신의 과학수업과 수업 관찰 도구인 RTOP을 활용해 평가한 과학수업을 비교하여 교사의 과학수업에 대한 인식과 학생 중심 탐구수업의 실행에는 어떤 차이가 있는지를 알아보고자 하였다. 이를 위해, 연구 대상의 '온도와 열' 단원 수업 녹화 자료와 교사 면담 자료, 그리고 연구 참여자의 교실 수업 스타일 설문 결과를 수집하였다. 녹화된 수업은 RTOP을 이용하여 분석하였고, 교사의 교실 수업 스타일 설문 결과와 비교하였다. 연구 결과, 연구의 대상 교사는 탐구 지향/학생 중심 수업을 실천하고 있다고 인식하고 있었지만, RTOP 점수로 판단한 결과는 근소한 차이로 과도기적/학생 영향 수업인 것으로 밝혀졌다. H교사는 교육과정에 대한 높은 이해와 내용 지식을 바탕으로 수업을 계획, 실천하였으며 학생과 학생, 학생과 교사의 활발한 상호작용을 촉진하는 과학 교실문화를 조성하였다. 하지만 교수 설계 및 실행에서 여전히 교사 주도적인 측면이 강조되었으며, 프로젝트 주제와 내용이 학생들이 과학 탐구에 대한 전반적인 경험을 하기에는 부적합한 면이 있었다. 결국 탐구 지향/학생 중심 과학수업을 위한 교사의 인식과 실제 수업 실행 사이의 근소한 차이는 '교수 설계 및 실행'이 얼마나 학생 중심적인가, 어떻게 학생의 과학 탐구 과정 경험을 위한 '절차적 지식'이 뒷받침되는 수업을 계획하고 실행할 것인가와 관계있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 교사의 의도와 노력이 실제로 실행되고 있는가를 파악하는 일은 교사의 자기 평가만으로는 부족하며, 외부 관찰자에 의한 과학수업의 객관적 분석과 평가, 결과에 대한 논의가 함께 이루어질 필요가 있다는 점을 말해준다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aims to investigate the disparity between the teacher's perception of student-centered inquiry classes and the actual implementation of such practices. Specifically, we compared an elementary science teacher's self-perception of her science lessons with the observers' evaluation using the...

주제어

참고문헌 (41)

  1. Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, structures,?and student motivation. Journal of?educational psychology, 84(3), 261. 

  2. Cheon, H. S. (2008). A Study on the?Development of Program for Classroom?Teaching Support through Methods of?Instruction Consulting. Social Studies?Education, 47(3), 109-134. 

  3. Choo, K., & Sin, J. (2015). A Study on?Elementary School Teachers' Perception of?Curriculum Integration and Type of?Restructuring. Teacher Education Research, 54(1), 120-137. 

  4. Coskun, S. D., Bostan, M. I., & Rowland, T.?(2021). An in-service primary teacher's?reponses to unexpected moments in the?mathmatics classroom. International?Journal of Science and Mathematics?Education, 19, 193-213. 

  5. Day, C. (2002). School reform and transitions in?teacher professionalism and identity.?International journal of educational?research, 37(8), 677-692. 

  6. Gallagher, S., A. Stepien, W. J., & Rosenthal, H.?(1992). The effects of problem-based?learning on problem solving. Gifted Child?Quarterly, 36(4), 195-200. 

  7. Go, M., & Nam, J. (2013). The Change in?Beginning Science Teachers' Reflective?Practice in their Teaching Performance?through Collaborative Mentoring. Journal?of the Korean Association for Science?Education, 33(1), 94-113. 

  8. Hallgren, K. A. (2012). Computing inter-rater?reliability for observational data: an?overview and tutorial. Tutorials in?quantitative methods for psychology, 8(1), 23. 

  9. Hattie, J. (2012). Visible learning for teachers:?Maximizing impact on learning. NY:?Routledge. 

  10. Hoban, G. (2000). Using a reflective framework?to study teaching-learning relationships.?Reflective practice, 1(2), 165-182. 

  11. Hudson, P. (2002). Mentors and modelling?primary science teaching practices. The?Electronic Journal for Research in Science?& Mathematics Education. 7(1). 

  12. Jang, E., & Kwon, C. (2010). Self-concept and?Teaching Anxiety of Elementary School?Teachers about Inquiry Instruction in the?Science Class. Journal of Korean?Elementary Science Education, 29(2),?155-165. 

  13. Kang, H., Jhun, Y., & Lee, C. (2015). An?Analysis of the Consistency between a Unit?Related to Thermal Energy on Science?Textbook and Student's Everyday?Experience. Journal of Energy and Climate?Change Education, 5(1), 37-44. 

  14. Kelchtermans, G. (2009). Who I am in how I?teach is the message: self-understanding,?vulnerability and reflection. Teachers and?Teaching: theory and practice, 15(2),?257-272. 

  15. Kersting, N. (2008). Using Video Clips of?Mathematics Classroom Instruction as Item?Prompts to Measure Teachers' Knowledge?of Teaching Mathematics. Educational and?Psychological Measurement, 68(5), 845-861. 

  16. Kim, J. -Y. (2017). The Analyzing Practices and?Exploring Changes of the Elementary?School Science Inquiry Adopting Problem?Finding Strategies. Gyeongin National?University of Education (Doctoral?dissertation). Incheon, Korea. 

  17. Kim, J. Y. (2012). Effects of Simulated?Instruction Activities through a?Constructivist Lens on Preservice Biology?Teachers' Epistemological Belief, Science?Teaching Efficacy Belief and Teaching?Motivation. Journal of the Korean?Association for Science Education, 32(7),?1157-1168. 

  18. Kim, S.-U., Yang, I.-H., & Lim, S.-M. (2020). A?Study on Status and Perception of Class?Operation by Elementary School Science?Specialized Teachers in COVID-19?Situation. Journal of Korean Society of?Earth Science Education, 13(3), 317-329. 

  19. Kurt, U., & Sezek, F. (2021). Investigation of?the Effect of Different Teaching Methods?on Students' Engagement and Scientific?Process Skills. International Journal of?Progressive Education, 17(3), 86-101. 

  20. Kwak, M., Ahn, W., Kwon, O., & Martin, S. N.?(2015). A Study on Verification Methods?for Establishing Reliability of Science and?Math Classroom Culture Analysis: Focusing?on Use of Constructivist Teaching?Observation Protocol(RTOP; Reformed?Teaching Observation Protocol. Journal of?Learner-Centered Curriculum and?Instruction, 15(6), 643-667. 

  21. Kwak, Y. S. (2002). Relationship between?Preservice Science Teachers' Relativist?Epistemology and their Pedagogical Beliefs.?Journal of the Korean Earth Science?Society, 23(3), 221-233. 

  22. Laffey, J., Tupper, T., Musser, D. ,& Wedman, J.?(1998). A Computer-Mediated Support?System for Project-Based Learning.?Educational Technology Research and?Development, 46(1), 73-86. 

  23. Lee, J., & So, K. (2017). Middle School?Teachers' Understanding of "StudnetParticipatory Class". Journal of Educational?Studies, 48(2), 141-165. 

  24. Lee, S. Kang, J., Lee, Y., & Oh, Y. (2012).?Teaching Consulting through the?Systematic Classroom Activities Analysis. Seoul: Hakjisa. 

  25. Lee, S. G. (2006). The Development and?Application of Research and Education?Project Based Learning Model for?Scientifically-Gifted High School Students?(Doctoral dissertation). Ewha Woman's?University, Seoul, Korea. 

  26. Lim, H., & Kim, J. (2007). Elementary School?Teachers' Perceptions of Inquiry in?Science Classes. The Bulletin of Science?Education, 20(1), 73-81. 

  27. Lim, S. A. (2020). An Analysis of the?Characteristics of Elementary School?Exploration Class Using the RTOP Method.?The Journal of Elementary Education?Studies, 27(2), 69-92. 

  28. Ministry of Education [MOE]. (2017). 2015 개정교육과정 [2015 Education Curriculum]?(#2015-80 [Annex 1]). Sejong, Korea:?Author. Retrieved from https://ncic.go.kr 

  29. National Association of Geoscience Teachers?(NAGT). (2013). Classroom Observation?Project: Understanding and Improving our?Teaching using the Reformed Teaching?Observation Protocol (RTOP). Retrieved?from https://serc.carleton.edu/NAGTWorkshops/certop/interpret.html 

  30. O'Donoghue, T., & Punch, K. (Eds.). (2003).?Qualitative educational research in action:?Doing and reflecting. London: Routledge. 

  31. Osborne, J. F. (1996). Beyond constructivism.?Science Education, 80(1), 53-82. 

  32. Park, J., Nam, J., Kang, E., Park, J., & Son, J.?(2019). The Relationship between Mentor?Teachers' Mentoring Characteristics and?Mentee Teachers' Reflective Practice in?Collaborative Mentoring for Beginning?Science Teachers. Journal of the Korean?Association for Science Education, 39(1),?115-128. 

  33. Park, J., & Nam, J. (2020). Exploration Factors?Affecting Maintenance of the Effect of?Mentoring for Beginning Science Teachers.?Journal of the Korean Chemical Society, 64(6), 401-415. 

  34. Park, S.-H. (2005). Elementary Teachers'?Pedagogical Content Knowledge and the?Related Variables of Science Teaching. The?Journal of Learner-Centered Curriculum?and Instruction, 5(1), 195-214. 

  35. Pedersen, S., & Liu, M. (2003). Teachers' beliefs?about issues in the implementation of a?student-centered learning environment.?Educational technology research and?development, 51(2), 57-76. 

  36. Piburn, M., Sawada, D., Turley, J., Falconer, K.,?Benford, R., Bloom, I., & Judson, E. (2000).?Reformed teaching observation protocol?(RTOP) reference manual (ACEPT Technical?Report No. IN00-3). AZ: Arizona Board of?Regents [On-line] Retrieved from http://www.acept.asu.edu 

  37. Seo, K. H. (2011). Teacher communities?developing instructional materials through?online collaboration. Journal of Educational?Studies, 42(3), 25-53. 

  38. Solomon, J. (1994). The rise and fall of?constructivism. Studies in Science?Education, 23, 1-19. 

  39. Sung, K., & Kwon, D. (2022). Anaysis of teacher.student interaction and nonverbal?communication behavior patterns in?elementary inquiry classes. Journal of?Learner-Centered Curriculum and?Instruction, 22, 447-464. 

  40. Thomas, J. D. (2000). A Review of research on?project based learning. San Rafael, CA:?The Autodesk Foundation. 

  41. Yeo, S.-I., & Sung, S.-M. (2013). Analysis of?Elementary Teachers' Professional?Performance about Science Teaching?Practice according to Their Personal?Variables. Journal of Korean Elementary?Science Education, 32(4), 535-544. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로