$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 간호대학생의 성격 5요인과 그릿이 학업소진에 미치는 영향
The Effects of Five Factors of Personality and Grit on Academic Burnout in Nursing Students 원문보기

Journal of the Korean Applied Science and Technology = 한국응용과학기술학회지, v.40 no.6, 2023년, pp.1464 - 1474  

김조현 (을지대학교 간호대학(성남)) ,  김예진 (을지대학교 간호대학(성남)) ,  박서연 (을지대학교 간호대학(성남)) ,  박예빈 (을지대학교 간호대학(성남)) ,  봉민지 (을지대학교 간호대학(성남)) ,  박서연 (을지대학교 간호대학(성남)) ,  소윤 (을지대학교 간호대학(성남)) ,  심예은 (을지대학교 간호대학(성남)) ,  이진광 (을지대학교 간호대학(성남)) ,  한은경 (을지대학교 간호대학(성남))

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 간호대학생의 성격 5요인그릿이 학업소진에 미치는 영향요인을 확인하기 위한 서술적 조사연구이다. 대상자는 S시 소재 E대학 간호학과에 재학 중인 간호대학생 285명으로 2023년 4월 11일부터 2023년 6월 13일까지 자가보고형 설문지를 통해 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS/WIN 29.0 프로그램을 이용하여 descriptive statistics, t-test, ANOVA, Pearson's correlation, multiple regression 분석을 실시하였다. 연구결과, 학업소진은 그릿(r=-.425, p<.001), 친화성 성격(r=-.330, p<.001)과 음의 상관관계를 보였다. 반면, 신경증 성격과는 양의 상관관계를 보였다(r=.384, p<.001). 간호대학생의 학업소진에 두 가지 성격 요인(신경증, 친화성), 전공만족도, 그릿이 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 간호대학생의 성격 5 요인을 활용하여 학업소진을 예방할 수 있는 상담법 개발과 전공만족도와 그릿을 높이고 학업소진을 감소시킬 수 있는 프로그램 개발이 필요하다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is a descriptive study to identify the five factors of personality and grit on academic burnout of nursing students. The subjects of the study were 285 nursing college students attending the department of nursing located in S city. Data were collected through a self-report ...

Keyword

표/그림 (4)

참고문헌 (31)

  1. Y. R. Yeom, H. J. Park, "The Effect of Nursing Student's Academic Resilience and Academic Burnout on Major Satisfaction", Journal of the Korea Entertainment Industry Association, Vol.14, No.3 pp. 63-73, (2020).? 

  2. J. G. Kim, J. H. Yoo, E. Y. Cheon, "Relationship among Incivility, Burnout, Coping and Satisfaction to Clinical Practice experienced by Nursing College Students in Clinical Practice", Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, Vol.18, No.1 pp. 316-324, (2017).? 

  3. E. H. Lee, "Effect of Resilience on Academic Burnout of Nursing Students", Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, Vol.20, No.6 pp. 178-187, (2019).? 

  4. H. Y. Gao, "The Differences in Academic Burnout and Academic Failure Tolerance between Motivation Types", Asian Journal of Education, Vol.13, No.1 pp. 125-147, (2012).? 

  5. M. J. An, "Comparison of Academic Engagement, Academic Burnout, Stress, and Social Support by Grade among Undergraduate Nursing Students", Journal of the Korean Society of School Health, Vol.30, No.2 pp. 113-123, (2017).? 

  6. C. Maslach, S. E. Jackson, "The Measurement of Experienced Burnout", Journal of Occupational Behavior, Vol.2, No.2 pp. 99-113, (1981).? 

  7. S. R. Jacobs, D. K. Dodd, "Student Burnout as a Function of Personality, Social Support, and Workload", Journal of College Student Development, Vol.44, No.3 pp. 291-303, (2003).? 

  8. L. R. Goldberg, "An Alternative Description of Personality: the Big-Five Factor Structure", Journal of Personality and Social Psychology, Vol.59, No.6 pp. 1216-1229, (1990).? 

  9. S. J. Kim, An association of the Big Five Personality Factors of Nursing Students on Academic Stress, Depression and Major Satisfaction, Chung-ang University, Seoul, master's thesis, (2023).? 

  10. Y. J. Jeong, C. K. Koh, "Effects of Personality and Coping Behavior on Clinical Practice Stress among One College Nursing Students", The Korean Journal of Stress Reseach, Vol.24, No.4 pp. 296-302, (2016).? 

  11. L. G. Park, S. M. Lee, B. Y. Choi, J. Y. Lee, "Relationship Between the Big Five Personality Factors and Academic Burnout", Korean Journal of Social and Personality Psychology, Vol.24, No.1 pp. 81-93, (2010).? 

  12. A. L. Duckworth, C. Peterson, M. D. Matthews, D. R. Kelly, "Grit: Perseverance and Passion for Long-Term Goals", Journal of Personality and Social Ppsychology, Vol.92, No.6 pp. 1087, (2007).? 

  13. J. Y. Lee, J. E. Oh, W. J. Lee, Y. J. Hur, "A concept Analysis of Nurses' Grit" , Crisisonomy, Vol.15, No.5 pp. 35-48, (2019).? 

  14. M. E. Kim, S. H. Lee, "The Moderating Effect of Grit on the Relationship between Parental Achievement Pressure and Academic Burnout of a Child Who is a High School Student", Korean Journal of Youth Studies, Vol.30, No.4 pp. 393-414, (2023).? 

  15. W. B. Schaufeli, I. M. Martinez, A. M. Pinto, M. Salanova, A. B. Bakker, "Burnout and Engagement in University Students: A cross-national study", Journal of Cross-Cultural Psychology, Vol.33, No.5 pp. 464-481, (2002).? 

  16. S. M. Lim, Y. R. Yeom, "Factors Influencing Burnout of Nursing Students in the COVID-19 Situation", Journal of Convergence for Information Technology, Vol.11, No.12 pp. 39-48, (2021).? 

  17. J. H. Kim, B. H. Kim, M. S. Ha, "Validation of A Korean Version of the Big Five Inventory", Journal of Human Understanding and Counseling, Vol.32, No.1 pp. 47-65, (2011).? 

  18. H. S. Ha, H. J. Lim, M. H. Hwng, "The Group Difference of Grit and Self-control and its Relations to School Maladjustment, Academic Achievement, and Predictability of Personality", Journal of Lifelong Learning Society, Vol.11, No.3 pp. 145-166, (2015).? 

  19. G. S. Yoo, D. W. Shin, "Effects of Stress Coping Styles on Academic Burnout and Employment Stress among Undergraduate Students", Korean Journal of Counseling, Vol.14, No.6 pp. 3849-3869, (2013).? 

  20. M. K. Kang, "Effect of Big Five Personality Factors on Subjective Happiness in Nursing Students", Korean Association For Learner-Centered Curriculum And Instruction, Vol.21, No.1 pp. 389-406, (2021).? 

  21. J. I. Jin, N. C. Kim, "Grit, Academic Resilience, and Psychological Well-being in Nursing Students", Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, Vol.23, No.2 pp. 175-183, (2017).? 

  22. M. R. Jung, E, Jeong, "Effects of Academic Stress, Academic Self-Efficacy and Major Satisfaction in Nursing Student on Grit", Journal of the Korea Contents Association, Vol.18, No.6 pp. 414-423, (2019).? 

  23. H. E. Kim, N. Lee, "The Stress Coping Method according to the Type of Grit Cluster of College Student and Differences in Achievement Goal Orientation", Korean Journal of Educational Therapist, Vol.13, No.2 pp. 375-390, (2021).? 

  24. M. J. Kim, Effects of Academic Burnout and Smartphone Overdependence on the Quality of Sleep in Nursing Students, Catholic Kwandong University, Gangneung, master's thesis, (2020).? 

  25. S. A. Whang, "The Influence of Major Satisfaction, Academic Self-efficacy, and Clinical Practice Stress on College Student Burnout among Nursing Students", Journal of Korean Society for Simulation in Nursing, Vol.9, No.2 pp. 73-85, (2021).? 

  26. K. Y. Kim, The Effect of Emotional Intelligence and Big 5 Personality Traits on Academic Burn-Out among Undergraduate Students, Ewha Womans University, Seoul, master's thesis, (2022).? 

  27. E. J. Na, S. Y. Kwon, B. H. Gong, Y. K. Kim, "The Mediating Effects of Self-Efficacy in the relations of Personality Traits, Academic Burnout, and Career Stress of Undergraduate Students in Counseling Major", Korean Journal of Counseling, Vol.18, No.6 pp. 281-301, (2017).? 

  28. H. S. Song, S. H. Lim, "Influenc of Major Satisfaction and Job-Seeking Stress on Carrier Preparation Behavior in Senior Nursing Student", Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, Vol.17, No.14 pp. 21-36, (2017).? 

  29. H. W. Lee, J. H. Tak, M. R. Lee, "The Differences of Pre-Service Early Childhood Teachers' Big Five Personality Factors and Self-Efficacy according to Cluster Types based on the Grit", International Journal of Early Childhood Education, Vol.37, No.3 pp. 249-268, (2017).? 

  30. K. T. Kim, "The Relationship between Mindset and Academic Burnout Perceived by High School Students: The Moderating Effect of Positive Psychological Capital", Korean Society for Wellness, Vol,14, No.2 pp. 225-234, (2019).? 

  31. M. J. Lee, G. H. Kim, J. W. Lee, S. M. Lee, "The Effects of Academic Stress and Academic Failure Tolerance on Academic Burnout Among College Students : Moderated Mediation Effects of Interpersonal Stress", Journal of the Korea Convergence Society, Vol.11, No.2 pp. 175-185, (2020). 

활용도 분석정보

상세보기
다운로드
내보내기

활용도 Top5 논문

해당 논문의 주제분야에서 활용도가 높은 상위 5개 콘텐츠를 보여줍니다.
더보기 버튼을 클릭하시면 더 많은 관련자료를 살펴볼 수 있습니다.

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로