본 연구의 목적은 간호대학생의 성격 5요인, 학업스트레스, 우울, 전공만족도 수준을 확인하고 간호대학생의 성격 5요인이 간호대학생의 학업스트레스, 우울 및 전공만족도에 미치는 영향을 규명하는데 있다. 본 조사는 196명의 간호대학생(2학년, 3학년, 4학년)이 참여하였으며, 2022년 11월 30일부터 12월 15일까지 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS/WIN 21.0 프로그램을 사용하여 t-test, ...
본 연구의 목적은 간호대학생의 성격 5요인, 학업스트레스, 우울, 전공만족도 수준을 확인하고 간호대학생의 성격 5요인이 간호대학생의 학업스트레스, 우울 및 전공만족도에 미치는 영향을 규명하는데 있다. 본 조사는 196명의 간호대학생(2학년, 3학년, 4학년)이 참여하였으며, 2022년 11월 30일부터 12월 15일까지 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS/WIN 21.0 프로그램을 사용하여 t-test, ANOVA, Scheffé test, Pearson Correlation Coefficient, 다중회귀분석을 통해 분석하였다. 성격 5요인, 학업스트레스, 우울, 전공만족도의 모든 변인들은 유의미한 상관관계를 보였다. 성격 5요인 중 신경증(β=.435, p<.001), 우호성(β=-.261, p<.001), 성실성(β=-.134, p<.05)이 학업스트레스에 유의미한 영향을 미쳤으며 신경증(β=.496, p<.001)과 우호성(β=-.242, p<.001), 성실성(β=-.196, p<.01)이 우울에 유의미한 영향을 미쳤다. 우호성(β=.290, p<.001), 성실성(β=.229, p<.01)은 간호대학생의 전공만족도에 유의미한 영향을 미쳤다. 결론적으로 간호대학생의 성격 5요인, 학업스트레스, 우울, 전공만족도 간에는 유의미한 상관관계를 가지며 성격 5요인이 학업스트레스, 우울, 전공만족도에 영향을 미칠 수 있음이 확인되었다.
본 연구의 목적은 간호대학생의 성격 5요인, 학업스트레스, 우울, 전공만족도 수준을 확인하고 간호대학생의 성격 5요인이 간호대학생의 학업스트레스, 우울 및 전공만족도에 미치는 영향을 규명하는데 있다. 본 조사는 196명의 간호대학생(2학년, 3학년, 4학년)이 참여하였으며, 2022년 11월 30일부터 12월 15일까지 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS/WIN 21.0 프로그램을 사용하여 t-test, ANOVA, Scheffé test, Pearson Correlation Coefficient, 다중회귀분석을 통해 분석하였다. 성격 5요인, 학업스트레스, 우울, 전공만족도의 모든 변인들은 유의미한 상관관계를 보였다. 성격 5요인 중 신경증(β=.435, p<.001), 우호성(β=-.261, p<.001), 성실성(β=-.134, p<.05)이 학업스트레스에 유의미한 영향을 미쳤으며 신경증(β=.496, p<.001)과 우호성(β=-.242, p<.001), 성실성(β=-.196, p<.01)이 우울에 유의미한 영향을 미쳤다. 우호성(β=.290, p<.001), 성실성(β=.229, p<.01)은 간호대학생의 전공만족도에 유의미한 영향을 미쳤다. 결론적으로 간호대학생의 성격 5요인, 학업스트레스, 우울, 전공만족도 간에는 유의미한 상관관계를 가지며 성격 5요인이 학업스트레스, 우울, 전공만족도에 영향을 미칠 수 있음이 확인되었다.
The purpose of this study was to identify the impact of the big five personality factors of nursing students on academic stress, depression and major satisfaction. For this survey, 196 nursing students(2nd and 3rd, 4th year) participated, and it was performed from November 30th to December 15th 2022...
The purpose of this study was to identify the impact of the big five personality factors of nursing students on academic stress, depression and major satisfaction. For this survey, 196 nursing students(2nd and 3rd, 4th year) participated, and it was performed from November 30th to December 15th 2022. In this study, statistical analysis was conducted using SPSS/WIN 21.0 for Windows and as a t-test, ANOVA, Scheffé test, Pearson Correlation Coefficient and multiple regression analysis. It showed significant correlations between the big five personality factors and academic stress and depression and major satisfaction. Results revealed that the students’ neuroticism(β=.435, p<.001), agreeableness(β=-.261, p<.001), conscientiousness(β=-.134, p<.05) had a significant impact on their academic stress. The students’ neuroticism(β=.496, p<.001) and agreeableness(β=-.242, p<.001), conscientiousness(β=-.196, p<.01) had a significant impact on their depression. The students’ agreeableness(β=.290, p<.001) and conscientiousness(β=.229, p<.01) had a significant impact on their major satisfation. In conclusion, it is implied that nursing students’ big five personality factors can have a significant impact on their academic stress, depression and major satisfaction.
The purpose of this study was to identify the impact of the big five personality factors of nursing students on academic stress, depression and major satisfaction. For this survey, 196 nursing students(2nd and 3rd, 4th year) participated, and it was performed from November 30th to December 15th 2022. In this study, statistical analysis was conducted using SPSS/WIN 21.0 for Windows and as a t-test, ANOVA, Scheffé test, Pearson Correlation Coefficient and multiple regression analysis. It showed significant correlations between the big five personality factors and academic stress and depression and major satisfaction. Results revealed that the students’ neuroticism(β=.435, p<.001), agreeableness(β=-.261, p<.001), conscientiousness(β=-.134, p<.05) had a significant impact on their academic stress. The students’ neuroticism(β=.496, p<.001) and agreeableness(β=-.242, p<.001), conscientiousness(β=-.196, p<.01) had a significant impact on their depression. The students’ agreeableness(β=.290, p<.001) and conscientiousness(β=.229, p<.01) had a significant impact on their major satisfation. In conclusion, it is implied that nursing students’ big five personality factors can have a significant impact on their academic stress, depression and major satisfaction.
Keyword
#성격 5요인 학업스트레스 우울 전공만족도 간호대학생 Big five personality factors Academic stress Depression major satisfaction Nursing students
학위논문 정보
저자
김선주
학위수여기관
중앙대학교 건강간호대학원
학위구분
국내석사
학과
간호시뮬레이션전공
지도교수
이규영
발행연도
2023
총페이지
v, 72 p.
키워드
성격 5요인 학업스트레스 우울 전공만족도 간호대학생 Big five personality factors Academic stress Depression major satisfaction Nursing students
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