$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

치위생(학)과 학생이 지각한 비대면 시험의 공정성, 시험 불안 및 학교 신뢰 간의 구조적 관계
Structural relationship among justice of non-face-to-face exam, trust, and satisfaction with university 원문보기

대한치위생과학회지 = Journal of Korean dental hygiene science, v.6 no.1, 2023년, pp.37 - 50  

김형미 (충청대학교 치위생과) ,  김창희 (충청대학교 치위생과) ,  김정희 (유원대학교 치위생학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

연구배경: 본 연구는 치위생학과 학생들이 지각한 비대면 시험의 공정성과, 시험 불안 및 학교 신뢰간의 구조적 관계를 분석하고자 한다. 연구방법: 치위생학과 학생 267명을 대상으로 설문조사를 하였다. 조사항목은 일반적 특성과 평가에 대한 의견, 비대면시험의 공정성(분배 공정성, 절차 공정성, 상호작용 공정성), 학교 만족도, 학교 신뢰도 등으로 구성하였다. 통계분석은 독립표본 t검정일원배치분산분석, 구조모형분석을 하였다. 연구결과: 비대면 시험에서 학교만족도와 신뢰도에 직접적인 영향을 미치는 요인은 상호작용 공정성(β=.401, p<.001)과 분배공정성(β=.232, p=.002)이 높을수록 학교에 만족하였으며, 학교 만족도(β=.606, p<.001)와 절차공정성(β=.299, p<.001)이 높을수록 학교를 신뢰하였다. 학교신뢰도에 간접적인 영향을 미치는 요인은 상호작용공정성(β=.243, p=.010), 분배공정성(β=.141, p=.010)이었다. 학교만족에 영향을 미치는 요인은 상호작용 공정성(β=.592, p=.010), 분배 공정성(β=.208, p=.010)이며, 학교 신뢰도에 영향을 미치는 요인은 학교만족도(β=.56, p=.010), 상호작용 공정성(β=.332, p=.010), 절차 공정성(β=.229, p=.010), 분배 공정성(β=.116, p=.010)이었다. 결론: 비대면 시험에 대한 정보를 학교 또는 교수들이 충분히 제공하며, 시간을 들여 노력했을 때 정당한 성적을 받을 수 있도록 올바른 절차로 시행해야 학교를 신뢰하고 학교에 대해 만족할 수 있다. 학생들이 학교를 신뢰할 수 있는 공정한 비대면시험을 위한 다양한 콘텐츠 개발에 기초자료를 제공하고자 한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Background: This study investigated the structural relationships among justice, test anxiety, and school reliability s non-face-to-face tests of dental hygiene students. Methods: A survey was conducted with 267 dental hygiene students. The survey items included general characteristics, opinions on e...

주제어

표/그림 (7)

참고문헌 (24)

  1. Shin YC. Toward one health & welfare: Health and welfare in the Covid-19 pandemic. Health and Social Welfare Review 2020;40(1):5-10. Ministry of education. [Inernet] Sejong: press release. Retrieved September 20, 2020 Fromhttps://bit.lv/3fADO3 (2022, Dec. 31)? 

  2. SBS news: The first day of college online classes...'Site paralyzed one after another'student confusion. Retrieved September 20, 2022, from https://news.sbs.co.kr/news/endPage.do?news_idN1005700722(2020, March 16)? 

  3. Jeong SM. Analysis of differences in satisfaction with remote learning between two-year college students and four-year university students after the outbreak of COVID-19. Jour. of KoCon. a 2021;21(5):276-284. https://doi.org/10.5392/JKCA.2021.21.05.276? 

  4. Hankook-Ilbo: University Online Lecture Satisfaction is only 7%. Give me back my Tuition. Retrieved May 9, 2022, from https://hankookilbo.com/News/Read/202004051554074446(2020, Apr. 6)? 

  5. Kim JY. A study on the changes in the satisfaction of distance learning learners. HSS21 2021;12(1):1647-59. https://doi.org/10.22143/HSS.21.12.1.116? 

  6. Jang JK, Kim HS. Prevention of cheating online test with random question. J of KIISE 2002;29(2):397-99.? 

  7. Ko JY, Shim JC, Kim HK. A system for improving fairness of online test using camera. J of KMMS 2009;12(10):1427-35.? 

  8. Kim MY. A research on the problems of the smart device-based distance instruction in college writing classes : using surveyed data from hongik university students & instructors. Journal of the Humanities 2020;120(0):5-49.? 

  9. Yoon MH. Perceived justice of college education services and its effect on relationship quality and customer voluntary behaviors. Korean Management Review 2003;32(1):315-40.? 

  10. Kim KS. Real-time online test experience and fairness at a university. JKAIS 2020;21(9):229-37. https://doi.org/10.5762/KAIS.2020.21.9.229? 

  11. Do JW. An investigation of design constraints in the process of converting face-to-face course into online course. JOEC 2020;26(2):153-73. https://doi.org/10.24159/joec.2020.26.2.153? 

  12. Park SJ, Chae SH. Study on teaching performance for satisfaction of online class learner of C university graduate school of education due to COVID-19. KALCI 2020;20(20):1319-44. https://doi.org/10.22251/jlcci.2020.20.20.1319? 

  13. Kim TW. The effects of feedback patterns by instructor to the discussion participation levels and satisfaction levels in the online discussion environments. JEER 2020;13(6):24-32. https://doi.org/10.18108/jeer.2010.13.6.24? 

  14. Jang WY. Causal relationship between learning motivation and thinking in programming education using online evaluation tool. JKAIE 2020;24(4):379-90. https://doi.org/10.14352/jkaie.2020.24.4.379? 

  15. Mitchell RJ 2001 Mitchell RJ. Path Analysis. In: Scheiner S.M., Gurevitch J.. Design and analysis of ecological experiments. 2nd ed. New York:Oxford University Press;2001:217-234.? 

  16. Choi, SW, Choi, SU. A Study on Unproctored Exams in a Business School:Perspectives on Justice Perceptions, Trust, and Student Satisfaction. Korean Business Education Review 2015;30(6):377-401.? 

  17. Son JS. Structural Relations between Trust-Forming Factors in General Physical Education Class in College and Students' Trust in School, and between Relationship Quality and Maintenance of Relationship[Doctoral dissertation]. Seoul: Univ. of Hanyang, 2016.? 

  18. Jeong JE, Kwak EJ. A case study for deriving online exam conducting strategies. JLCCI 2021;21(19):469-488. https://doi.org/10.22251/jlcci.2021.21.19.469? 

  19. Park KH, Jang HS. Research of the Fairness about On-line Testing. Journal of the Korea industrial information systems society 2011;16(4):67-73.? 

  20. Park CK. Design and Implementation of a System for Operating Online Examinations at Online Universities. Journal of Cyber Education 2013;7(2):119-136.? 

  21. Hwang HS. A Comparative Analysis of Text on the Face-to-face and Non-face Answer Sheet of University Liberal Arts. The Journal of Humanities and Social science 2021;12(2):2845-2856.? 

  22. Jung HK. College students' satisfaction with the overall implementation of online classes and testing during the Corona 19 pandemic. MALL 2020;23(3):392-412.? 

  23. Kim EH, Moon SJ. A Research Study on Professor Trust and Learning Satisfaction of College Students in Rural & Fishing Communities - For Students at Universities in Pohang, Gyeongsangbuk-do -. The Journal of Korean Island 2021;33(4):243-256. https://doi.org/10.26840/JKI.33.4.243? 

  24. Yeo SH, Kim DJ. An Analysis on the Satisfaction of Real-time Online Tests from a Medical School By Gender, Age, and Test Area of Students During COVID-19. JLCCI 2021;21(23):805-818. https://doi.org/10.22251/jlcci.2021.21.23.805 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로