$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

지속가능발전교육(ESD) 지향 생태미술활동에 관한 유아교사의 인식연구
A Study on Early Childhood Teachers' Perceptions of ESD-Oriented Ecological Art Activities 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.9 no.4, 2023년, pp.291 - 301  

정영란 (광신대학교 대학원 유아교육학과) ,  김희정 (광신대학교 유아교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 지속가능발전교육 지향 생태미술활동에 관한 유아교사 인식에 대하여 알아보고자 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 유아교사는 생태미술활동의 교육적 의의에 대해 자연매체의 시각예술, 공동체적 가치추구, 사회구성원의 참여와 소통의 순으로, 실천하는데 장애요인으로는 교육환경의 어려움, 생태미술 수업자료 및 구체적 예시부족, 교사의 생태미술에 대한 이해부족의 순으로, 생태미술활동을 통해 함양할 수 있는 누리과정 예술경험영역의 핵심역량으로 자연친화적 소통능력, 생태친화적 감수성, 창의융합능력의 순으로 나타났으며, 생태미술활동을 실시하는데 예술경험영역의 자료가 충분하지 않다고 보는 것으로 밝혀졌다. 둘째, 생태미술활동과 지속가능발전교육에 대해 거의 모든 교사가 둘 간에 연관성이 있으며, 실천에 있어서 어려운 점으로 지속가능발전에 관한 인식부족, 교재교구 및 자료의 부족, 교육정책과 지원의 부족, 연수프로그램의 미흡 등의 순으로, 이러한 교육실행을 위한 지원은 교재교구 및 자료의 확충, 교육정책과 지원 확대, 지속가능발전교육에 대한 인식 확대, 연수프로그램 확대 등의 순으로 필요하다고 하였다. 또한, 생태미술활동에서 실천할 수 있는 지속가능발전교육 내용에서 교사들은 '기후변화 대응', '깨끗한 에너지', '물과 위생', '양질의 교육', '건강과 웰빙'과 '해양생태계'의 순으로 높게 인식하고 있으며, 생태미술활동 프로그램이 개발된다면 활용할 것으로 응답한 비율이 높아, ESD 지향 생태미술활동 프로그램 개발이 시급할 것으로 사료된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to examine the perception of early childhood teachers on ecological art activities oriented to education for sustainable development. The research results are as follows. First, Early childhood teachers recognized the visual art of natural media, the pursuit of community...

주제어

표/그림 (11)

참고문헌 (39)

  1. S. W. Lee, J. Y. Choi, T. S. Lee, D. G. Hwang, &?D. H. Yoo, A study on methods for consulting?to education for sustainable development. The?Journal of Learner-Centered Curriculum and?Instruction, Vol.14, No.8, pp.285-309, 2014. 

  2. WCED, Our Common Future. Oxford: Oxford?University Press. 1987. 

  3. Samuelesson, I .P., & Kaga, Y, The Contribution?of early childhood education to a sustainable?society, Paris: Unesco, 2008. 

  4. McKeown, R. (2002). Education for sustainable?development toolkit. Knoxville:Energy, Environment?and Resources Center, University of Tennessee.?http://kpe-kardits.kar.sch.gr/Aiforia/esd_toolkit_v2.pdf. Accessed 14 Aug 2021. 

  5. Korean National Commission for UNESCO,?Decade for education for sustainable development?international implementation plan, 2015. 

  6. D. H. Choi, Y. A. Son, M. O. Lee, & S. H. Lee,?Theory of Environmental Education and Learning,?Seoul: Kyoyookgwahaksa, 2007. 

  7. Unesco. United Nations Decade of Education for?Sustainable Development 2005-2014: Draft?International Implementation Scheme. Paris: UNESCO, 2005. 

  8. S. K. Lee, N. S. Kim, C. G. Kim, H. S. Joo, S.?Y. Hwang, I. S. Kim, S. H. Kaek, J. Y. Lee, M.?J. Jang, S.J. Jeong, W. Y. Jeong, & W. J. Jo,?Education for a sustainable future, towards the?10th year of UN Education for Sustainable?Development, Seoul: Korean National Commission?for UNESCO, 2008. 

  9. Y. I. Kwon, Implementation strategy for early?childhood education for sustainable development.?The Journal of Eco-Early Childhood Education,?Vol.8, No2, pp.211-230. 2009. 

  10. S. J. Kim, & H. J. Kim, Analysis of the early?childhood education for sustainable development?based on the approach of the coexistence?presented in the guiding materials for?kindergarten educational activities. Journal of?Future Early Childhood Education, Vol.22, No.2,?pp.333-354, 2015. 

  11. E. H. Park, & S. H. Park, An analysis of the?'teaches' manual of Nuri curriculum for 3 to 5?year olds' and 'day care program based on Nuri?curriculum for 5 year old' focusing on?sustainable lifestyle. Early Childhood Education?& Care, Vol.10, No.2, pp. 5-29, 2015. DOI : 10.16978/ecec. 2015.10.2.001 

  12. B. K. Cho, & H. J. Seo, Exploring the nature?and direction of early childhood science?education for sustainable development. Asia-pacific?Journal of Multimedia services convergent with?Art, Humanities and Sociology, Vol.8, No.3,?pp.407-418, 2017. DOI:10.35873/ajmahs.2018.8.3.038 

  13. Y. Y. Yu, G. E. Jeong, E. S. Sin, & E. H. Bag,?Analysis of the korea educational policy and?current curriculum based on the education for?sustainable development. Early Childhood?Education Research & Review, Vol.17, No.3,?pp.319-341, 2013. 

  14. O. J. Ji, An exploratory study on the problems?and improvement approach concerning Nuri?curriculum from the perspective of sustainable?development. International Journal of Early?Childhood Education, Vol.39, No.2, pp.213-233, 2019. DOI : 10.18023/ kjece.2019.39.2.009 

  15. H. J. Choi, & S. K. Jang, Analysis of education?for sustainable development contents of 3-to?5-year-old's NURI curriculum based on the?guiding for kindergarten educational activities.?Early Childhood Education Research & Review,?Vol.18, No.4, pp.251-270, 2014. 

  16. J. S. Kim, & J. H. Sun, The use of installation?art as a teaching method in elementary school?to facilitate community spirit in education for?sustainable development. Art Education Review,?No.52, pp.63-97, 2014. 

  17. H. S. Kim, Educational implication on education?for sustainable development through art: focusing?on art and environment. Art Education Research?Review, No.29, pp.23-48, 2015. 

  18. H. W. Lim, W. W. Kong, E. Y. Choe, S. Y. Na,?& J. Y. Lee, A study on the implication and implementation of education for sustainable?development in school art education. Journal of?art education, Vol.51, pp.27-61, 2017. 

  19. Y. J. Jang, Ecological art education for sustainable?life: Focusing on art class of Expression alive?life. Journal of art education, Vol.51, pp.63-87, 2017. 

  20. J. H. Shin, Impact of eco-art education by ecopicture?books on the environmental conservation?and nature-friendly attitude of preschoolers.?Master's thesis, Inchoen University, 2010. 

  21. H. W. An, Development of the childhood eco-art?education program using the nature collage?technique-children between 5 and 7 yearscentered-.?Master's thesis, Chosun University, 2017. 

  22. M. A. Lee, study on the ecological art education?based on the developing process of children :?focusing on the arts education of early childhood?in the early 24 to 36 months. Master's thesis,?Chuun-Ang University, 2018. 

  23. Y. J. Choi, A study on developing the ecologyart?programs for infants to connect to the?elementary school art classes. Master's thesis,?Kyung-hee University, 2013. 

  24. J. M. Choi, Analysis on young children's?narratives in ecological art activities with picture?books. Master's thesis, KonKuk Unviersity, 2019. 

  25. K. K. Kang, A Study on the middle school?fine arts teaching methods based on ecology.?Master's thesis, Korea National University, 2005. 

  26. S. K. Hyun, A study on the direction?underneath the need for sustainable development?education using public art through the?perception survey of art teachers. Master's?thesis, Ewha Womans University, 2020. 

  27. H. M. Kim, Reconsideration of cultural?communication education based on social?characteristics of art. Korean Journal of culture?and arts education studies, Vol.9, No.5, pp. 83-97, 2014. 

  28. J. Y. Lee, J. Y. Ryu, & H. G. Ko, Suggestions?for the enhancement of school art education and?the development of content organization of art?textbooks focusing on 3 core themes,?contemporary art, community-Linked Art(Public Art), and art appreciation · museum. Art?Education Review, No.73, pp. 245-30, 2020. DOI: 10.25297/AER.2020.73.245 

  29. H. Y. Cho, Teacher's perceptions of education?for sustainable development in elementary?school. Master's thesis, Seoul National University, 2012. 

  30. H. J. Chae, A Study on the perceptions of?education for sustainable development(ESD)?among teachers-with a focus on in-service?training on ESD for teachers-. Master's thesis,?Korea National University, 2014. 

  31. E. H. Sohn, & N. K. Shin, Development of?Public Art and Regeneration of Local Space,?Bulletin of Korean Society of Basic Design &?Art, Vol.11, No.4, pp. 135-143, 2010. 

  32. Y. O. Yoo, In-service training needs and?demands in early childhood art education, as?revealed by early education teachers. The?Journal of Eco-Early Childhood Education, Vol.8, No..4, pp.133-156, 2009. 

  33. M. J. Lim, A Study on the eco art education?program based on the integrative approach :?focused on early childhood education. Master's?thesis, Kyung-hee University, 2007. 

  34. E. H. Kim, A Study on art teacher's perception?and application about the material in eco-early?childhood education. Master's thesis, Busan?University, 2007. 

  35. E. H. Kim, & S. H. Lee, A qualitative?exploration of early childhood teachers' perceptions,?experiences, and needs for education for?sustainable development. Korean journal of early?childhood education, Vol.25, No.1, pp.136-168. 

  36. H. S. Jeon, Recognition and implementation of?child care teachers concerning education for?sustainable development. Master's thesis, Seoul?Theological University, 2016. 

  37. K. S. Jung, Untersuchung der Erzieherinnen?uber die Erkenntnisse der Bildung fur?nachhaltige Entwicklung. The Korean Society of?Waldorf Early Childhood Education, Vol.2, No.1, pp.65-96, 2010. 

  38. H. M. Kim, Early childhood teachers experience?on sustainable development education practice.?Master's thesis, Chung-Ang University, 2020. 

  39. E, H, Kim, & K, C, Kim, The development and?validation of the sustainable development?awareness assessment tool for young children.?Early Childhood Education Research, Vol.40,?No.2, pp. 65-95, 2020. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로