$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

블랜디드 수업에서 자기조절의 구성 요인 중 인지조절에 대한 인지적 실재감의 영향에 대한 학습동기의 조절효과 탐색
Exploring the moderating effect of learning motivation on the effect of cognitive presence on cognitive control among the components of self-regulation in blended classes 원문보기

기독교교육 논총 = Journal of christian education in Korea, v.74, 2023년, pp.255 - 271  

이은철 (백석대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

연구 목적 : 본 연구는 인지조절에 대한 인지적 실재감의 영향에 대한 학습동기의 조절효과 탐색이 목적이다. 연구 내용 및 방법 : 본 연구는 대학의 사범학부에 재학중인 예비교사 160명을 대상으로 인지조절, 인재적 실재감, 학습동기를 설문조사를 통해 측정하였다. 수집된 자료 중 학습동기는 평균을 산출하여, 학습동기가 낮은 집단과 높은 집단을 구분하였다. 연구의 목적을 성취하기 위해서 학습동기 수준에 따라 인지조절 수준의 평균을 비교하였고, 인지조절에 대한 인지적 실재감의 영향을 탐색하기 위해 다중회귀(선택적 방법)분석을 수행하였다. 먼저 전체 집단을 대상으로 다중회귀 분석을 수행하였고, 다음으로 학습동기가 낮은 집단과 높은 집단을 구분하여 다중회귀 분석을 수행하였다. 결론 및 제언 : 분석 결과 학습동기가 높은 집단이 낮은 집단보다 인지조절 수준이 높게 나타났고, 학습동기가 높은 집단은 인지절 실재감의 하위요인 중 내용이해만 인지조절에 영향이 나타났고, 낮은 집단은 인지적 실재감의 모든 하위요인이 영향을 주었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose of study: The purpose of this study is to explore the moderating effect of learning motivation in the effect of cognitive presence on cognitive regulation. Research content and method: The subjects of this study were 160 preservice teachers who are enrolled in the Faculty of Education of a u...

주제어

참고문헌 (23)

  1. Kang, M. H., Kim, H. S. & Lee, J. M. (2011). Identification of the predictive power of learning flow and cognitive presence in learning outcomes of web-based science experiment simulation. The Journal of Educational?Information and Media, 17(1), 39-61. 

  2. Kim, J. S. (2009). Investigation of the structural relationship between presence and learning effect in corporate e-learning. Ewha Womans University Graduate School Doctoral Thesis. 

  3. Kim, H. S. (2009). Grade differences in self-regulated learning and their relationship with academic achievement. Mokpo National University Graduate School Doctoral Thesis. 

  4. Kim, H. J. & Kim, H. J. (2011). A study on path exploration between self-regulation motivation, academic emotion,?and cognitive self-regulation learning strategy use in Korean college students. The Korean Journal of Educational Psychology, 25(3), 693-716. 

  5. Seo, M. K. (2022). Exploration of the effect of cognitive presence according to interest level on flow. Journal of?Christian Education in Korea, 72, 165-182. 

  6. Shin, Y. B., Lee, D. Y., Kwon, D. S. & Park, D. C. (2022). The effect of self-determination factors of blended learning users in college on satisfaction through learning interest and enjoyment. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 22(15), 295-312. 

  7. Lee, Y. S. (2018). The mediating effect of presence in the relationship between self-regulated learning strategies?and academic achievement in cyber university e-learning. Korean Journal of 21st Century Social Welfare, 15(1),?129-158. 

  8. Lee, E. C. (2020). Exploring the Relationship between Achievement Goal Orientation, Learning Motivation, and Flow in Distant PBL Classes: Focusing on the Mediating Effect of the Level of Interest. The Journal of the Korea Contents Association, 21(2), 395-405. 

  9. Lee, E. C. (2021). Exploring the moderating effect of problem solving ability on the influence of learning strategies and motivation on interest level in distant cooperative learning activities. Journal of Learner-Centered?Curriculum and Instruction, 21(13), 409-421. 

  10. Lim, J. H. (2007). The effects of online-offline blending methods and reflection activities on self-regulated learn?ing and academic achievement in a university blended learning environment. The Journal of Educational In?formation and Media, 13(4), 49-76. 

  11. Jeon, J. W. & Lee, S. M. (2022). Structural relationships among digital literacy, social presence, cognitive presence, and learning flow perceived by upper elementary school students in a blended learning environment. The Journal of Educational Information and Media, 28(1), 1-22. 

  12. Cho, H. C. (2011). Effects of internal and external learning motivation, self-determination, goal orientation, self-perception, intelligence, and self-regulated learning strategy factors on learning attitude, learning behavior, and academic achievement. The Korean Journal of Educational Psychology, 25(1), 33-60. 

  13. Choi, M. J. (2014). Influences of teaching presence, e-learning learning motivation, and self-regulated learning ability on learning effect in e-learning targeting adult learners -Focusing on the mediating effect of learning?presence-. Master's thesis at Sungshin Women's University Graduate School. 

  14. Arsenijevi'c, J., Belousova, A. & Tushnova, Y. (2023). Students Satisfaction with Online Higher Education during the COVID-19 Pandemic. education sciences, 13, 1-15. 

  15. Daggol, G. D. (2023). Online Self-Regulated Learning and Cognitive Flexibility through the Eyes of English-Major?Students. Acta Educationis Generalis, 13(1), 107-132. 

  16. Maranna, S., Willison, J., Joksimovic, S., Parange, N. & Costabile, M. (2022). Factors that influence cognitive presence: A scoping review. Australasian Journal of Educational Technology, 38(4), 95-111. 

  17. Moore, R. L., & Miller, C.N. (2022). Fostering presence in online courses: A systematic review (2008-2020). Online Learning, 26(1), 130-149 

  18. Pintrich, P. R., Smith, D. A. F., Garcia, T. & McKeachie, W. J. (1991). A manual for the use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). Ann Arbor: National Center for Research to Improve Postsecondary Teaching and Learning, The University of Michigan. 

  19. Pool, J., Reitsma, G., & van den Berg, D. (2017). Revised community of inquiry framework: Examining learning?presence in a blended mode of delivery. Online Learning, 21(3), 153-165. 

  20. Villanueva, J. A. R. (2021). Teaching Presence in K-12 Blended Learning Classes under the Alternative Delivery?Mode. International Journal on Open and Distance e-Learning, 7(1), 31-52. 

  21. Villanueva, J. A., Redmond, P., & Galligan, L. (2022). Manifestations of Cognitive Presence in Blended Learning?Classes of the Philippine K 12 System. - Online Learning, 26(1), 19-37. 

  22. Xue, J., Xu, X., Wu, Y. & Hu, P. (2023). Student perceptions of the community of inquiry framework and satisfaction: Examining the role of academic emotion and self-regulation in a structural model. Frontiers in Education, 8, 1-9. 

  23. Zhong, Q., Wang, Y., Lv, W., Xu, J. & Zhang, Y. (2022). Self-Regulation, Teaching Presence, and Social Presence: Predictors of Students' Learning Engagement and Persistence in Blended Synchronous Learning. sustainability, 14, 1-18. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로