$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

A Study on the Development and Validation of Digital Literacy Measurement for Middle School Students 원문보기

韓國컴퓨터情報學會論文誌 = Journal of the Korea Society of Computer and Information, v.28 no.9, 2023년, pp.177 - 188  

Hee Chul Kim (Center for Digital Literacy) ,  Ji Young Lim (Seoul Women's College of Nursing) ,  Iljun Park (Center for Digital Literacy) ,  Myoeun Kim (Center for Digital Literacy)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 디지털 리터러시의 구성요인을 확인하고 요인별 문항들을 추출하여 디지털 리터러시 측정을 위한 척도를 개발, 타당화하는 것이다. 선행연구 분석과 연구진의 숙의을 통하여 예비문항들을 개발하여 2차례에 걸쳐 전문가 델파이 조사를 실시한 결과, 본조사를 위한 65개의 문항이 선정되었다. 문항의 타당화 작업은 본조사로 수집된 데이터에 대한 탐색적, 확인적 요인분석과 신뢰도 검사 및 준거타당도 검증의 과정으로 진행되었다. 그 결과, 31문항으로 구성된 4요인 구조(1요인: 디지털 테크놀로지 & 데이터 리터러시-9문항, 2요인: 디지털 콘텐츠 & 미디어 리터러시-8문항, 3요인: 디지털 커뮤니케이션 & 공동체(Community) 리터러시-9문항, 4요인: 디지털 웰니스 리터러시-5문항)를 확인하였으며, 모델의 적합도 지수들이 양호한 것으로 나타났고, 척도의 신뢰도 Cronbach's alpha도 .956으로 매우 적절한 수준으로 평가되었다. 또한, 기존 근거에서 디지털 리터러시와 상관관계에 있을 것으로 예측되었던 인터넷자기효능감과 자기주도학습능력이 통계적으로 유의미한 정적 상관관계(p<.001)로 나타나 개발된 척도의 준거타당도가 확보되었다. 마지막으로, 연구의 실천적, 학문적 함의와 후속연구에 대한 제언 및 한계점이 제공되었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to develop and validate a scale for measuring digital literacy by identifying the factors consisting of digital literacy and extracting items for each factor. Preliminary items for the Delphi study were developed through the analysis of previous literature and the delibe...

주제어

표/그림 (9)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

문제 정의

  • 본 연구의 목적은 선행 연구들의 디지털 리터러시에 대한 개념 및 정의들의 고찰과 연구진의 심도 있는 논의 과정을 통해 조작적 정의를 도출하여 전문가 델파이 조사와 타당화를 위한 설문조사 과정을 거쳐 신뢰도와 타당도가 확보된 측정도구를 개발하는 데 있다. 2차에 걸친 전문가 델파이 조사를 통해 정제된 문항으로 348명의 중학교 1학년생을 대상으로 본조사를 실시하여 탐색적 요인 분석과 확인적 요인분석의 과정을 거친 결과, 모델 적합도를 확인할 수 있는 RMSEA, TLI, CFI 값이 모두 기준을 충족하여 해당 모델의 요인 간의 구조가 적합한 것으로 판명되었다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (44)

  1. Y. Eshet-Alkalai, "Digital literacy: A conceptual framework for?survival skills in the digital era," Journal of Educational?Multimedia and Hypermedia, Vol. 13, No. 1, pp. 93-106, Jan.?2004. 

  2. Y. Eshet-Alkali, and Y. Amichai-Hamburger, "Experiments in?digital literacy," CyberPsychology & Behavior, Vol. 7, No. 4,?pp. 421-429, Sep. 2004. 

  3. KERIS, "Trends of education curriculum and program operation?of digital literacy in overseas," RM2017-1, 2017. 

  4. S. Shin, and S. Lee, "A Study on Development and Validity?Verification of a Measurement Tool for Digital Literacy for?University Students," The Journal of Learner-Centered Curriculum?and Instruction, Vol. 19, No. 7, pp. 749-768, Jan. 

  5. Y. Jeong, J. Yoo, and C. Kim, "Establishment of Elementary?Information Curriculum to Solve the Learning Gap between?Students," Journal of The Korean Association of Information?Education, Vol. 25, No. 1, pp. 33-40, Feb. 2021. 

  6. D. Kim, "A Literature Review for Exploring Research Trends?of Media, Digital, Information, & ICT Literacy in Korea," Journal?of Education & Culture, Vol. 26, No. 3, pp. 93-119, Jun. 2020. 

  7. Battelle for Kids, "Framework for 21st century learning," 2019.?Retrieved from http://static.battelleforkids.org/documents/p21/P21_Framework_Brief.pdf. 

  8. KEDI, "Pan-governmental digital literacy improvement plan,"?CRR2022-13, 2023. 

  9. KERIS, "A study on the development of guidelines for digital?literacy education linked to the curriculum," CR2023-1, 2023. 

  10. NARS, "Overseas cases and implications of media literacy in?the digital age," NARS analysis of pending issues 90, 2019. 

  11. J. Kim, S. Suh, and H. Ok, "Toward a Theoretical Exploration?of a Concept of Digital Literacy Attitude," Korean Language?Education,Vol. 0, No. 150, pp. 263-294, Sep. 2015. 

  12. J. Park, "A Study on the Development of Conceptualization?Model for Reading, Information, ICT, and Digital Literacy,"?Journal of Korean Library and Information Science Society,?Vol. 49, No. 2, pp. 267-300, Jun. 2018. 

  13. KERIS, "Identification of Operational definition and sub-factors?of digital literacy for activation of knowledge and information?competency in the 21st century," RM2006-78, 2006. 

  14. J. Kang, H. Song, and H. Kim, "Development and Application?of the Diagnostic Instruments for Measuring Digital Literacy?in the Smart Society," Journal of Korean Association for?Regional Information Society, Vol. 17, No. 3, pp. 143-173, Sep.?2014. 

  15. G. Yang, S. Suh, and H. Ok, "Development of Self Assessment?Tool for Digital Literacy Competence," Journal of Digital?Convergence, Vol. 18, No. 7, pp. 1-8, Jul. 2020. 

  16. S. Lee, and D. Kang, "Development and Verification of Digital?Literacy Test Tool for Elementary School Students," Journal of?The Korean Association of information Education, Vol. 25, No.?1, pp. 59-69, Feb. 2021. 

  17. M. Jeong, J. Kim, and H. Hwang, "A Study on Development?and Validation of Digital Literacy Measurement Tool," Journal?of Internet Computing and Services, Vol. 22, No. 4, pp. 51-63,?Aug. 2021. 

  18. P. Gilster, "Digital Literacy," New York: John Wiley & Sons,?1997. 

  19. A. Ferrari, "Digital competence in practice: An analysis of?frameworks(Report EUR25351 EN)," Publications Office of the?European Union, 2012. Retrieved from http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC68116.pdf 

  20. KERIS, "A research on the development of digital literacy index?for supporting the enhancement of knowledge information?competency,' CR2006-13, 2006. 

  21. KERIS, "A study on the development of a performance-based?digital literacy assessment tool," RR2022-6, 2022. 

  22. J. Yang, "Digital Citizenship for the Preservation of Personal?Rights: A Focus on Teaching Digital Literacy," Journal of?Media and Defamation Law, Vol. 3, No. 2, pp. 85-125, Aug.?2017. 

  23. B. A. Buchholz, J. Dehart, and G. Moorman, "Digital citizenship?during a global pandemic: moving beyond digital literacy,"?Journal of Adolescent & Adult Literacy, Vol. 64, No. 1, pp.?11-17, Jul. 2020. 

  24. H. C. Kim, I. Park, and M. Kim, "Establishing the Definitions?of Metaverse and Metaverse Literacy and Developing the?framework for Metaverse Literacy," Journal of The Korea?Society of Computer and Information, Vol. 28, No. 3, pp.?197-208, Mar. 2023. 

  25. E. Jang, "The effects of Internet Access, Utilization and?Cognitive factors on Digital Literacy," Master's thesis, Seoul?National University, 2014. 

  26. E. Gwak, J. Lee, and J. Woo, "A Study on the Reliability and?Validity of the Korean Version of Self-directed Learning?Instrument," Journal of Korean Academy of Fundamentals of?Nursing, Vol. 26, No. 1, pp. 12-22, Mar. 2019. 

  27. M. Kim, "Influence on media literacy of adolescents' experience?in media education and their personal inclination," Master's?thesis, Kyung Hee University, 2017. 

  28. M. Lee, "The Relationship Between Learning Self-Efficacy and?Online Class Satisfaction of Middle School Students in the?COVID-19 Situation: Mediating Effect of Digital Literacy,"?Youth Facilities and Environment, Vol. 20, No. 3, pp. 41-50,?Sep. 2022. 

  29. S. Livingstone, and E. Helsper, "Balancing opportunities and?risks in teenagers' use of the internet: the role of online skills?and internet self-efficacy," New Media & Society, Vol. 12, No.?2, pp. 309-329, Mar. 2010. doi:10.1177/1461444809342697 

  30. S. Kwon, "A study on the digital literacy competence and the?preference of online class types of Korean university students,"?The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction,?Vol. 21, No. 1, pp. 1023-1046, Jan. 2021. 

  31. S. Lee, J. Kim, W. Baek, and S. Park, "Youth readers and?non-readers research," Publication Industry Promotion Agency?of Korea, 2019. 

  32. H. Kim, and J. Kim, "The Structural Relationship among Digital?Information Usage Ability, Social Support, Self Directed?Learning Ability, and Learning Immersion of Early Adult?Learners: Focusing on the Untact Learning Environment,"?Journal of Fisheries and Marine Sciences Education, Vol. 33,?No. 2, pp. 492-503, Apr. 2021. 

  33. J. K. Tak, "Psychological testing: An understanding of?development and evaluation method(2nd edition)," Seoul:?Hakjisa, 2007. 

  34. B. G. Tabachnick, and L. S. Fidell, "Using multivariate?statistics(5th edition)," Boston, MA: Pearson/Allyn & Bacon,?2007. 

  35. H. C. Kim, "A Validation Study on the Korean Version of?Mental Health Literacy Scale (MHLS-K) in a Sample of?University Students," Mental Health & Social Work, Vol. 47,?No. 2, pp. 35-66, Jun. 2019. 

  36. J. Sung, "Development of a Scale to Measure Stress in Parents?of Adolescents," Journal of Korean Academy of Psychiatric and?Mental Health Nursing, Vol. 22, No. 3, pp. 216-229, Sep. 2013. 

  37. H. Kang, "A Guide on the Use of Factor Analysis in the Assessment of Construct Validity," Journal of Korean Academy?of Nursing, Vol. 43, No. 5, pp. 587-594, Oct. 2013. 

  38. J. E. Hair. Jr., R. E. Anderson, R. L. Tatham, and W. C. Black,?"Multivariate data analysis(6th edition)," Upper Saddle River,?New Jersey: Prentice Hall, 2006. 

  39. J. Floyd, and F. Widaman, "Factor analysis in the development?and refinement of clinical assessment instruments,"?Psychological assessment, Vol. 7, No. 3, pp. 286-299, Sep. 1995. 

  40. C. B. Crawford, "Determining the Number of Interpretable?Factors," Psychological Bulletin, Vol. 82, No. 2, pp. 226-237,?Mar. 1975. 

  41. S. Lee, "The basic of factor analysis(2nd edition)," Paju:?Kyoyookgwahaksa, 2010. 

  42. B. Bae, "Structural Equation Modeling Principles and Practices?using AMOS 19," Seoul: Chungram, 2011. 

  43. J. J. Song, "In: SPSS/AMOS statistical analysis method(2nd?edition)," Paju: 21Century, 2015. 

  44. R. P. Bagozzi, and Y. Yi, "On the Evaluation of Structural?Equation Models," Journal of the Academy of Marketing?Science, vol. 16, no. 1, pp. 74-94. Mar. 1988. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로