$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

구성주의 관점에서 롤플레잉게임(RPG) 형식을 활용한 중학교 체육수업의 교사 인식과 교육적 의미 탐색
Exploration of Teacher's Perception and Educational Meaning of Middle School Physical Education Class Using Role-Playing Game (RPG) Format from the Constructivist Perspective 원문보기

산업융합연구 = Journal of industrial convergence, v.21 no.10, 2023년, pp.47 - 56  

김승용 (동서울대학교 레저스포츠학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 중학교 체육수업에서 구성주의에 기초한 롤플레잉게임(RPG) 형식의 수업을 적용하여 교육적인 인식과 의미를 탐색하는데 그 목적이 있다. 연구방법과 관련하여 자료의 수집은 심층면담, 관찰, 관련 문서를 통해 진행하였고, 자료의 분석은 사례기록 분석과 귀납적 범주 분석방법, 그리고 사례 추출의 과정을 이용하여 분석하였다. 연구의 결과 첫째, 교사의 인식 측면에서 살펴보면, 롤플레잉게임(RPG) 형식을 활용한 중학교 체육수업의 교사 인식은 긍정적인 면과 부정적인 면이 모두 존재한다. 둘째, 교육적 의미 측면에서 살펴보면, 롤플레잉게임(RPG) 형식을 활용한 중학교 체육수업의 교육적 의미는 체계적인 수업계획과 충분한 지원 체계의 필요성이 강조된다. 결론적으로 교육적 함의는 물론 체육교과에 대한 긍정적인 태도가 형성 될 수 있을 것이며 구성주의적 체육수업방식의 기본 토대와 그 기반의 마련은 무엇보다 큰 의미가 있다고 생각된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to explore educational awareness and meaning by applying an role-playing game (RPG) type class based on constructivism in physical education class in middle school. Regarding the research method, data collection was conducted through in-depth interviews, observations, a...

주제어

참고문헌 (30)

  1. Ministry of Education. (2015a). General summary?of elementary and secondary school curriculum.?Ministry of Education Notification No. 2015-80?[Annex 1]. 

  2. I. K. Choi. (2018). Analysis of domestic research?Trends in arts and physical education for the?gifted. Master's Thesis. Ajou University, Suwon. 

  3. E. B. Titchener. (1899). Structural and functional?psychology. Philosophical Review, 8, 290-299. 

  4. E. V. Glasersfeld. (1995). Radical constructivism:?A way of knowing and learning. NY: The Falmer?Press. 

  5. Y. K. Kim. (2001). The effects of problem-based?Learning Instruction on student's intrinsic?motivation and sociality. Master's Thesis. Chung-Ang University, Seoul. 

  6. S. Y. Kim., & J. Li. (2019). A Study on the?informal learning characteristics of sports?center leaders from a constructivist perspective.?Journal of Industrial Convergence, 17(3), 1-8.?DOI : 10.22678/JIC.2019.17.3.001 

  7. B. K. Kim., S. H. Bae., E. J. Chung., & S. T.?Hwang. (2018). The effects of narrative therapy?group counseling program using role-playing?game format on happiness and negative?emotions in children. Journal of the Korea?Convergence Society, 9(9), 271-284.?DOI : 10.15207/JKCS.2018.9.9.271 

  8. G. Zichermann., & C. Cunningham. (2011).?Gamification: gamification by design : implementing game mechanics in web and mobile?apps. Sebastopol: O'RELLY Media, Inc. 

  9. B. S. Seong. (2012). The influence of the?amusing factors on commitment and satisfaction.?Journal of The Korean Society for Computer?Game, 25(3), 139-147. 

  10. S. J. Na., H. W. Jung., & K. H. Ra. (2011). The?effect of the initial content of MMORPG on the?immersive experience of users. Journal of The?Korean Society for Computer Game, 24(4),?181-192. 

  11. J. W. Kim., J. R. Jung., & S. W. Kim. (2015). The?relationship of game elements, fun and flow.?Indian Journal of Science and Technology,?8(S8), 405-411. 

  12. Korea Creative Content Agency. (2019). 2019?game user survey. Naju: Korea Creative Content?Agency. 

  13. S. Y. Sohn., & Y. M. Lee. (2018). Early childhood?teachers' perception and needs for the?operation of role play area. Early Childhood?Education & Care, 13(1), 221-244.?DOI : 10.16978/ecec.2018.13.1.009 

  14. Y. L. Sin. (2003). Peer conflict internal state?talk, and communicative strategies in pretend?play. Journal of the Korean Home Economics?Association, 41(11), 123-133. 

  15. A. E. Olsen., & J. Sumison. (2000). Early?childhood teacher practices regarding the use?of dramatic play in K-2 classroom (ERIC?Document Reproduction Service No. 450389.?ED). 

  16. O. S. Yang., & E. S. Na. (2005). The significance?of free-choice activities in the context of?physical environment. The Journal of Korea?Open Association for Early Childhood Education, 10(1), 21-40. 

  17. S. K. Kim. (2016). The effect of role-play using?character-related picture books on preschoolers'?cultivation of character. Master's Thesis.?Soongsil University, Seoul. 

  18. E. H. Yu. (2016). The study is to investigate what?impact role-playing games that use picture?books and physical movement activities has on?three-year-old children in terms of their?emotional intelligence. Kyonggi University.?Gyeonggido. 

  19. S. O. Song., & M. S. Choi. (2015). Development?and effects of emotional competence improvement?program for young children focusing on role?play using picture books. The Korean Journal of?Child Education, 24(3), 199-224.?DOI: 10.17643/KJCE.2015.24.3.11 

  20. H. K. Park. (2007). The effects of teacher?intervention in pretend play on children's?development of pretend play and theory of?mind. Korean Journal of Early Childhood?Education, 27(3), 141-162. 

  21. C. W. Chon., & Y. T. Park. (2006). Playing type?on early children's creativity and perspective-taking ability. Korean Journal of Educational?Research. 19(1), 1-22. 

  22. M. J. Kang., H. K. Yu., & Y. H. Jeong. (2016).?The development of a group counseling program?by using role play to improve emotional?regulation competence in upper grade of?elementary school students. The Korean Journal?of Child Education, 25(4), 61-76.?DOI : 10.17643/KJCE.2016.25.4.04 

  23. J. Y. Kim., & S. H. Yeau. (2013). The?development and application of environment?personalization program in middle school?through role playing. Biology Education, 41(3),?504-518. 

  24. Ministry of Education. (2015b). General?summary of elementary and secondary school?curriculum. Ministry of Education Notification?No. 2015-80 [Annex 11]? 

  25. R. K. Yin. (2014). Case study research: Design?and methods(5th ed.). Thousand Oaks, CA:?Sage. 

  26. S. B. Merriam. (1988). Case study research in?education: A qualitative approach. San Francisco:?Jossey-Bass. 

  27. R. Stake (1995). The art of case study research.?Thousand Oaks, CA: Sage. 

  28. M. D. Gall., W. R. Borf., & J. P. Gall. (2003).?Educational research: an introduction (7th ed.).?Boston, MA: Pearson Allyn & Bacon. 

  29. S. J. Kang. (2006). Physical education research?methods. Seoul: 21st Century Education Publishing?Company. 

  30. Y. C. Kim. (2008). Qualitative research?methodology. Seoul: Moonumsa.? 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로