$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 한의사과학자 양성을 위한 한의학과 대학원 재학생의 교육 및 연구환경 실태조사와 제언
Survey and Suggestions on the Educational and Research Environment of Graduate Students of Korean Medicine: Focusing on fostering of KMD-scientist 원문보기

Journal of Korean Medicine = 대한한의학회지, v.44 no.3, 2023년, pp.59 - 73  

김명선 ,  김명호 (우석대학교병원) ,  이민정 (서울대학교 의과대학) ,  장동엽 (가천대학교 한의과대학) ,  박사윤 (가천대학교 한의과대학)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Objectives: The role of physician-scientists who bridge the gap between basic science and clinical medicine is crucial in advancing medical innovation. This study aims to examine the educational and research environment and career satisfaction of graduate students in Korean Medicine among those who ...

주제어

표/그림 (7)

참고문헌 (18)

  1. Andreassen, P., & Christensen, M. K. (2018).?Science in the clinic: A qualitative study of the?positioning of MD-PhDs in the everyday?clinical setting. BMC Medical Education, 18(1), 115. https://doi.org/10.1186/s12909-018-1222-2 

  2. Blume-Kohout, M. E., & Adhikari, D. (2016).?Training the scientific workforce: Does funding?mechanism matter? Research Policy, 45(6),?1291-1303. https://doi.org/10.1016/j.respol.2016.03.011 

  3. Choi, H., Hwang, H., Hong, H.-J., & Kwon, C.?(2018). Current Status and Future Direction of?Nurturing Physician Scientists in Korea in?Comparison to Overseas Cases. Journal of?Vocational Education & Training, 21(3), 67-101. https://doi.org/10.36907/KRIVET.2018.21.3.67 

  4. Jeong, S.-H., KIM, K. H., Jeong, H. I., Kim,?J.-P., & Kang, Y.-J. (2020). A Survey of Reco?gnitions and Satisfaction with Education in?Traditional Korean Medicine. Society of?Preventive Korean Medicine, 24(3), 49-56.?https://doi.org/10.25153/SPKOM.2020.24.3.005 

  5. Kim, N., Jo, J., & Kim, H. (2021). Current?Status of physician-scientists and Suggestions?for Fostering. Health Industry Brief, 334.?https://www.khidi.or.kr/board/view?linkId48861314&menuIdMENU01783 

  6. Kim, S., & Choi, Y. (2021). Korean Medicine?Doctors perspectives on facilitators and?barriers in Practice-Based Research Network-Expert opinion. Korean Herbal Medicine?Informatics, 10(1), 9-16. https://doi.org/10.22674/KHMI-10-1-2 

  7. Lee, E. (2021, November 3). Korean Medicine,?talk about science! Korean Medicine physician-scientist. https://www.hani.co.kr/arti/society/schooling/1017810.html 

  8. Ministry of Health and Welfare. (2021). The?4th Comprehensive Plan for Promotion of?Korean Medicine (2021~2025). https://www.korea.kr/archive/expDocView.do?docId39423 

  9. Noble, K., Owens, J., Andre, F., Bakhoum, S.?F., Loi, S., Reinhardt, H. C., Tuveson, D., &?Swanton, C. (2020). Securing the future of the?clinician-scientist. Nature Cancer, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.1038/s43018-019-0005-y 

  10. Ogdie, A., Shah, A. A., Makris, U. E., Jiang,?Y., Nelson, A. E., Kim, A. H. J., Angeles-Han,?S. T., Castelino, F. V., Golding, A., Muscal, E.,?Kahlenberg, J. M., Barg, F. K., & American?College of Rheumatology Early Career?Investigator Subcommittee of the Committee?on Research. (2015). Barriers to and Facilitators?of a Career as a Physician-Scientist Among?Rheumatologists in the US. Arthritis Care &?Research, 67(9), 1191-1201. https://doi.org/10.1002/acr.22569 

  11. Park, K. (2021). Understanding the meaning of?learning experience in the formation of?professional identity of Korean Medicine?students. https://m.riss.kr/search/detail/DetailView.do?p_mat_typebe54d9b8bc7cdb09&control_no480c5bfb99a9de21ffe0bdc3ef48d419#redirect 

  12. Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation?and research methods, 2nd ed (p. 532). Sage?Publications, Inc. 

  13. Schwartz, D. A. (2012). Physician-scientists:?The bridge between medicine and science.?American Journal of Respiratory and Critical?Care Medicine, 185(6), 595-596. https://doi.org/10.1164/rccm.201110-1806ED 

  14. Seoul National University. (n.d.). Physician?-scientist training program. Retrieved July 5,?2023, from https://medicine.snu.ac.kr/fnt/bbm/bbs/selectBoardArticleView.do?nttId23204 

  15. Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of?qualitative research: Techniques and procedures?for developing grounded theory, 2nd ed (pp.?xiii, 312). Sage Publications, Inc. 

  16. Wie, H., & Yang, I. J. (2021). Suggestions for?the Development of Online Education at the?College of Korean Medicine-Based on the?Current Status of Online Education and?Satisfaction Surveys due to COVID-19-.?Journal of Physiology & Pathology in Korean?Medicine, 35(5), 162-168. https://doi.org/10.15188/kjopp.2021.10.35.5.162 

  17. Williams, C. S., Rathmell, W. K., Carethers, J.?M., Harper, D. M., Lo, Y. D., Ratcliffe, P. J.,?& Zaidi, M. (2022). A global view of the?aspiring physician-scientist. ELife, 11, e79738.?https://doi.org/10.7554/eLife.79738 

  18. Yang, S., Jung, S., Sul, Y., Nam, Y., Jo, J.,?Kim, M., Lee, Y., & Huh, J. (2020). Plans to?improve the training system for physician?scientists (MD-PhD) (pp. 1-84). Chungbuk?Research Institute. https://cri.re.kr/010203/32 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로