$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

자연어 처리 챗봇을 활용한 교육프로그램이 AI 기술 태도에 미치는 효과
An Effect on Attitudes towards AI Technology by Using of Educational Programs Utilizing a Natural Language Processing Chatbot 원문보기

정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.27 no.4, 2023년, pp.443 - 452  

구덕회 (서울교육대학교) ,  이금화 (향동초등학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

2023년 챗GPT가 소개되면서, 교육현장에 많은 관심이 쏠리고 있다. 현재 자연어 처리 챗봇을 활용한 다양한 교육프로그램이 연구되고 있다. 본 연구는 수도권 초등학생 6학년 110명을 대상으로 약 3개월간 자연어 처리 챗봇을 교과 수업에 적용하였다. 이를 통해 사전, 사후 분석으로 자연어 처리 챗봇을 활용한 교육프로그램이 학생들의AI 기술에 대한 긍정적인 수용성을 높일 수 있는지 검증하고자 하였다. 통계적 검증방법으로는 대응표본 t 검정, 독립표본 t 검정선형회귀 분석을 각각 실시하였다. 그 결과, 자연어 처리 챗봇을 활용한 교육프로그램이 학생들의 AI 기술에 대한 긍정적 수용성을 높이고, 부정적인 인식은 감소시키는 데 효과적임을 밝혀낼 수 있었다. 다가오는 2022 개정 교육과정 도입시기를 대비하여, 전 교과 학습에서 AI 기술을 적용하는 방안을 적극적으로 연구할 필요성이 제기된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Recently, ChatGPT is receiving a lot of attention in the education industry. Many educational programs are being researched and developed that utilize natural language processing chatbots. This study was conducted with 110 sixth-grade elementary school students as participants. The purpose of this s...

주제어

참고문헌 (23)

  1. Jang, J. A., Park, J. H., & Park, J. S. (2021), An?analysis on the trends of education research related?to 'Artificial Intelligence chatbot' in Korea: Focusing?on implications for use in science education. The?Journal of Learner-Centered Curriculum and?Instruction, 21(13), 729-743. 

  2. Kim, M. J., Yeom, J. Y., Jung, H. W., & Lim, C. I.?(2021), A Review of Research on Artificial Intelligence?Chatbot in Education through the Lens of Activity?Theory. Journal of Korean Association for?Educational Information and Media, 27(2), 699-721. 

  3. Sheikh, D. (2023). How to use ChatGPT like a PRO!.?Seattle; Kindle Press. 

  4. Kim, E. S. (2023, April 4), Discussions on regulating?ChatGPT, including in Italy and now in the UK, are?taking place. However, South Korea is going against?the current trend by adopting a different approach,?reporter says, https://www.khan.co.kr/economy/economy-general/article/202304041646001 

  5. Human Inspired AI Research of Korea Univeristy?(2023), Basic Utilization Guidelines for Generative AI. 

  6. Kang, J. M.(2023, March17), The Ministry of Education establishes?"Principles for the Utilization of ChatGPT" and commissions policy?research to Ewha Womans University, official representatives?say, https://newsis.com/view/?idNISX20230316_0002230010 

  7. Yang, H. J., Kim, H. Y., Shin, D. K., & Lee, J. H.?(2019), A Study on Adopting AI-Based Chatbot in?Elementary English-Speaking Classes, Multimedia?Assisted Language Learning, 22(4), 184-205. 

  8. Lee, J. E., & Kim, M. J. (2017), Review of?Collaborative Learning Research in the Field of?Educational Technology: With the articles published in 「Journal of Educational Technology」 and?「Journal of Educational Information and Media」 between 2006 and 2016, Journal of Educational?Technology, 33(3), 769-797. 

  9. Chen, H. L., Vicki W. G., & Sutrisno, H. (2020),?A ChatBot for Learning Chinese: Learning?Achievement and Technology Acceptance. Journal?of Educational Computing Research, 58(6),?1161-1189. 

  10. Nghi, T. T., Phuc, T. H., & Thang, N. T. (2019),?Applying Ai Chatbot For Teaching A Foreign?Language: AnEmpirical Research. International?Journal of Scientific & Technology Research, 8(12),?897-902. 

  11. Lee, J. H., Kim, H. Y., Shin, D. K., & Yang, H.?J. (2019), A study on the conversational interaction?with Chatbot for foreign language learning,?Multimedia Assisted Language Learning, 22(1),?132-153. 

  12. Oh, J. Y., Hong, S. H., Lee. S., & Jeon, J. H. (2022),?The Role and Application of AI PengTalk in?Elementary English Education, The Journal of?Korea elementary education, 33(2), 35-50. 

  13. Yoon, Y. B. (2021), Prospects of Using AI Chabots?in Teaching Speaking in Primary English: With?Special Reference to Dialogflow, 

  14. The Journal of Korea elementary education, 32(2),?15-28. 

  15. Cho, Y. J., & Han, D. G. (2022), Exploring the?Possibility of Development and Application of AI?Chatbot for Localization Learning in Elementary?Social Studies, The Journal of Korea elementary?education, 33(4), 1-18. 

  16. Park, H. B. (2021), A Study on the Application?of Educational AI to Moral Education for Character?Education of Elementary School Students:?Usability and ethical considerations, The Journal?of Korea Elementary Moral Education Society,?21(73), 207-247. 

  17. Lee, J. Y., Lee, S. H., Kwon, J. H., & Choi, J.?S. (2022), Counseling use case analysis of?AI-based chatbot And Suggestion for developing?a Chatbot for School counseling, The Korean?Journal of Elementary Counseling, 21(3), 243-267. 

  18. Ministry of Public Administration and Security?(2023), Utilization and Precautions for ChatGPT. 

  19. Chungcheongnamdo Office of Education (2023), A Guideline for Utilizing Conversational AI Chatbots. 

  20. Josef, J. (2021), AI acceptance and attitudes:?People's perception of healthcare and commercial?AI applications, The Journal of Cognivite Science,?21(3) 1-27. 

  21. Davis, F. D. (1989). perceived usefulness, perceived?ease of use, and user acceptance of information?technology. MIS Quarterly, 13(3), 319-340. 

  22. You, J. H., & Park, C. (2010). A Comprehensive?Review of Technology Acceptance Model?Researches, Entrue Journal of Information?Technology, 9(2), 31-50. 

  23. Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the?behavioral sciences, Hillsdale, NJ: Lawrence?Earlbaum Associates. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로