$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

대학생의 학습전략이 학업성취도에 미치는 영향 :그릿의 매개효과를 중심으로
The Effects of Learning Strategies on Academic Achievement in College Students :Focusing on the Mediating Effect of Grit 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.9 no.6, 2023년, pp.509 - 517  

장태희 (건양대학교 응급구조학과) ,  황주현 (건양대학교 응급구조학과) ,  박정희 (건양대학교 응급구조학과) ,  한우석 (건양대학교 병원경영학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구는 대학생을 대상으로 학습전략의 하위영역인 인지전략, 메타인지전략, 자원관리전략과 학업성취도 관계에서 그릿매개효과를 파악하고 학업성취도를 향상시키는 데 기초자료를 제공하기 위해서 시도되었다. C도에 소재한 대학교 재학생 203명을 대상으로 구조화된 설문지를 사용하여 자료수집하였다. 학업성취도는 학습전략의 하위영역인 인지전략, 메타인지전략, 자원관리전략 그리고 그릿과 정의 상관관계를 나타냈으며 통계적으로 유의하였다. 인지전략(Z=4.372, p<.001), 메타인지전략(Z=5.398, p<.001), 자원관리전략(Z=4.991,p<.001)이 학업성취도에 미치는 영향에 있어서 그릿이 모두 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다. 이에따라 대학생의 인지전략, 메타인지전략, 자원관리전략, 그릿 향상방안을 구체적으로 모색하고 활용하여 대학생의 전공역량 향상에 기여해야 할 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to examine the mediating effect of grit on the relationship between cognitive strategies, metacognitive strategies, and resource management strategies, which are subdomains of learning strategies, and academic achievement among university students, and to provide basic ...

주제어

표/그림 (5)

참고문헌 (23)

  1. S.J. Lee, "The effect of flow on learning and?self-efficacy on college adaptation and academic?archievement in undergraduate students." The?Korean journal of Educational Psychology, 25(2),?235-53, 2011. 

  2. E.S. Seo, K.A. Chung, "The Effects of Career?Identity, Satisfaction with Major, Adjusting to?College Life and Self-Esteem of Students in the?Department of Optometry and Optic Science at a?University on Academic Achievement.", 17(3),?213-226, 2015. 

  3. H.J. Hwang, "The Effect of School Attitude of?College Student and Career Planing on Academic?Achievement.", Masters's thesis, Sungkyunkwan?University. 2014. Seoul 

  4. I.H. Park, "A Study on the Influential Factors of?Academic Achievement by College Students.",?Masters's thesis, Chungbuk National University.?2019. Cheongju. 

  5. Y.K. Joo, "A Study on the Problems due to Closure?of Private University and Improvement of Publicity?Recovery." Han Yang Law Review, 30(4),213-242,?November 2019. 

  6. S.H. Park, K.C. Kang, "The Mediating Effect of?Adaptation to University Life on Academic?Achievement with Respect to Ego Resiliency and?Grit among University Students." 27(10),?239.0-268.0, 2020. 

  7. E.M. Sung, S.H. Lee, " An analysis of the structural?relationship on learner's learning agility,?self-directed learning, and smart media literacy on?academic achievement in higher education." Studies?on Korean Youth,31(4),167-189, 2020. 

  8. E.M. Sung, "The Influence of Smart Media Literacy?and Learning Agility on Self-Directed Learning?Ability and Problem Solving Ability according to?Gender of University Students in Higher Education."?Journal of Korean Association for Educational?Information and Media ,24(4),709-732. December?2018. 

  9. S.T. Moon, "A predictive model for collegestudents'?adaptation to school life through data mining?analysis." Agriculture Education and Human?Resource Development, 38(2), 247-267, 2006.? 

  10. A. L. Duckworth, C. Peterson, M. D. Matthews & D.?R.Kelly, "Grit: Perseverance and passion?forlong-term goals." Journal of Personality and?SocialPsychology, 92, 1087-1101, 2007.? 

  11. J. I. Jin, N. C. Kim, "Grit, academic resilience,and?psychological well-being in nursing students." The?Journal of Korean Academic Society of Nursing?Education, 23(2), 175-183, 2007.? 

  12. L. Corno, E.B. Mandinach, "The role of cognitive?engagement in classroom learning and?motivation."Educational Psychologist, 18, 88-108,?1983.? 

  13. S.Y.Park, "The structural relationship among?learning strategies, perceived usefulness ease of use?and learning outcome in cyber university.",?Masters's thesis, Ewha Womans University. 2010.?Seoul.? 

  14. A.L. Duckworth, P.D Quinn, "Development and?validation of the short grit scale (Grit-S). Journal?of Personality Assessment, 91(2), 166-174, 2009.? 

  15. H.S. Song, S.H. Lim, "Validity and reliability of?Korean version of the Grit Scale for Korean nursing?students." The Journal of Korean Academic Society?of Nursing Education, vol.26, no.3, pp. 322-331, 2020.? 

  16. H.J. Seo, J.Y Lee, "The Relationships Among Grit,?Career Barriers, and Career Preparation Behavior?Perceived by College Students." The Journal of?Learner-Centered Curriculum and Instruction, 21(4),?1259.0-1284.0, 2021.? 

  17. C.Y. Lee et al., "Effects of Grit and Social Support?on Adaptation to College Life among Nursing?Students," Journal of the Korean Applied Science?and Technology, vol. 38, no. 3, pp. 680-688, Jun?2021.? 

  18. J.H. Park, B.G. Yoon, "The effect of grit and career?preparation behavior on academic achievement?among healthcare major college students." Journal of?Digital Convergence, 19(9):257-64, 2020.? 

  19. J.H. Lee, "Analysis of the structural relationships?among self-determination motivation to learn,?metacognition, self-directed learning ability, learning?flow, and school achievement." The Journal of?Eduational Research, 48(2), 67.0-92.0, 2010.? 

  20. S. Arslan, A. Akin, & Citemel, N, The predictive?role of grit on metacognition in turkish university?students. Studia Psychologica, 55(4), 311, 2013.? 

  21. M.Y. Shim, M.H. Hwang, Myung-hwan. "A study?on the relationships among Korean high school?students' autonomy, English learning strategies, grit?and English academic achievement" Journal of the?Korea English Education Society, Vol 18, No. 4,?161-188, November 2019.? 

  22. A.R. McCrindle, C.A. Christensen,"The impact of?learning journals on metacognitive and cognitive?processess and learning performance" Learning and?Instruction, Vol.5, No, 2,1 67-185. 1995.? 

  23. Y.J. Song, G.P. Cho, "The Mediating Effect of Major?Satisfaction and Professor-Student Interaction on?the Relationship Between Intrinsic Motivation and?School Life Adjustment." Korean Education Inquiry?34:61-77, 2016.? 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로