$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 비건 화장품의 구매의도에 영향을 미치는 소비자 가치 인식, 환경적 동기 및 지각된 장벽의 영향 분석
Analyzing the Effects of Consumer Value Perception, Environmental Motives, and Perceived Barriers on the Purchase Intention of Vegan Cosmetics 원문보기

Journal of the Korean Applied Science and Technology = 한국응용과학기술학회지, v.40 no.5, 2023년, pp.1043 - 1054  

이은희 (건국대학교 화장품공학과) ,  배승희 (건국대학교 화장품공학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

비건 화장품 시장이 급성장하는 가운데, 소비자의 환경 및 윤리적 가치 지향이 강화되고 있지만, 이에 관한 연구는 제한적이다. 본 연구는 비건 화장품의 구매의도에 영향을 주는 소비자의 가치 인식과 환경 동기, 그리고 지각된 장벽 간의 관계를 분석하였다. 300명의 비건화장품 사용 경험이 있는 여성을 대상으로 PLS-SEM 분석을 진행한 결과, 금전적 가치, 사회적 가치, 브랜드 가치, 감정적 가치, 품질 가치, 그리고 환경 지식이 구매의도에 큰 영향을 주는 것으로 확인되었다. 조절 효과 분석에서는 이미지 장벽가치 장벽이 중요한 요인으로 나타났다. 중요도-성능 지도 분석을 통해, 감정적 가치가 비건 화장품의 구매의도를 강화하는 전략적 결정에 중요한 핵심 요인으로 드러났다. 본 연구는 비건 화장품 시장의 경쟁력 강화와 지속 가능한 소비 태도 활성화에 대한 이론적 및 실무적 기여를 제공한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Amidst the rapid growth of the vegan cosmetics market, consumer orientation towards environmental and ethical values has been intensifying. However, research on this subject remains limited. This study delves into the relationship between consumer value perception, environmental motivations, and per...

주제어

표/그림 (5)

참고문헌 (41)

  1. J. Y. Yang. "Post-COVID era, pay?attention to Vegan Life", Ohmynews,?[cited 2020 Dec 16], Avilable From:?https://www.ohmynews.com/NWS_Web/View/at_pg.aspx?CNTN_CDA0002702949.(accessed Aug., 17, 2023). 

  2. S. Y. Choi, "An exploratory study on vegan fashion consumption using grounded?theory", p2. Master's thesis, at Seoul,?National Universty, (2019). 

  3. A. R. LEE, "An Analysis of Consumer?Attitudes and Influencing Factors for?Public Interest Marketing Against Cosmetics?Animal Experiments: Focusing on Consumer Psychological Factors", p3.?Chungbuk National University Master's?thesis, (2013). 

  4. J. Y. Hwang, G. R. Kim, "A Study on the Relationship between Vegan Beauty and?the Beauty Industry." Journal of Digital?Convergence, Vol.19, No.1, pp. 45-49,?(2021). 

  5. Y. C. Kim, "The European market that sees ESG, cosmetics are sold only when?they are 'clean'," Korea Trade Newspaper,?[cited 2021, Sep] https://www.weeklytrade.co.kr/news/view.html?section1&category3&item&no75588(accessed(Aug.,8,?2023). 

  6. S. K. Kim, C. J. Han, "Influences of?Perceptions of the Full Ingredient Labeling?of Cosmetic Products on the Purchase?Intentions of Environment-Friendly?Cosmetic products-With a focus on the?theory of planned behavior. Kor J Aesthet?Cosmetol, Vol.8, No.4, pp. 1-15, (2010). 

  7. H S. Kim, "A Study on the Perception and?Use Status of Vegan Cosmetics," p2,?Master's thesis at Konkuk University,?(2019). 

  8. S. Y. Lee, "A Study on Consumers' Ethical?Consumption Habits and Purchase?Intentions." Ph.D. thesis, Department of?Business Administration, Sookmyung?Women's University Graduate School,?(2013). 

  9. J. E. Baek, Y.J. Lee, "Effects of ethical?consumption habits on attitudes and?purchase intentions toward ethical?cosmetics". Korean Journal of Costume?Design, Vol. 22, No.1, pp. 73-84, (2020). 

  10. Y. J. Lee, "The Influence of Environment?Value and Knowledge on Consumer?Purchase Intention for Organic Foods :?Assessing the mediating role of risk?perception and effectiveness", Ph.D. thesis,,?Gachon University,(2016). 

  11. Y. Song, S. Guo, M. Zhang, "Assessing?customers' perceived value of the anti-haze?cosmetics under haze pollution," Science of?the Total Environment, Vol.685, pp. 753-762,( 2019). 

  12. S. Lee, B. Sung, I. Phau, A. Lim,?"Communicating authenticity in packaging?of Korean cosmetics,"Journal of Retailing?and Consumer Services, 48, Vol.48, pp.?202-214, (2019). 

  13. Y. S. Kim, D.E Kim, I.S. Lee, "Analysis of?Wedding Dress Design Elements in Value?Consumption Wedding Culture." Journal of?the Korean Society of Costume Design?Vol.20, No.2, pp1-16. (2018). 

  14. H. Kim, Y. S. Kang, M. Y. Choi, "The?Effect of Consumer Value and Experiential?Product Evaluation on the Scarcity?Message Effect." Journal of Doubles?Culture Vol.19, No.6, pp. 1133-1149,?(2011). 

  15. J. C. Sweeney, G. N. Soutar, "Consumer?perceived value: The development of a multiple item scale," Journal of retailing,?Vol.77, No.2, pp. 203-220, (2001). 

  16. N. Stokburger-Sauer, S. Ratneshwar, S.?Sen, "Drivers of consumer-brand?identification," International journal of?research in m"Driverarketing, Vol.29,?No.4, pp. 406-418, (2012). 

  17. M. B. Holbrook, E. C. Hirschman, "The?experiential aspects of consumption:?Consumer fantasies, feelings, and fun,"?Journal of consumer research, Vol.9,?No.2, pp. 132-140, (1982). 

  18. R. Batra, O. T. Ahtola, "Measuring the?hedonic and utilitarian sources of?consumer attitudes," Marketing letters,?Vol.2, pp. 159-170, (1991). 

  19. A. Kollmuss, J. Agyeman, "Mind the gap:?why do people act environmentally and?what are the barriers to pro-environmental behavior?," Environmental?education research, Vol.8, No.3, pp. 239-260, (2002). 

  20. A. S. Shimul, I. Cheah, B. B. Khan,?"Investigating female shoppers' attitude and?purchase intention toward green cosmetics?in South Africa," Journal of Global?Marketing, Vol.35, No.1, pp. 37-56,?(2022). 

  21. H. N. J. Schifferstein, P. A. M. O.?Ophuis, "Health-related determinants of organic food consumption in the?Netherlands," Food quality and Preference,?Vol.9, No.3, pp. 119-133, (1998). 

  22. S. Smith, A. Paladino, "Eating clean and?green? Investigating consumer motivations?towards the purchase of organic food,"?Australasian Marketing Journal, Vol.18,?No.2, pp. 93-104, (2010). 

  23. B. Yue, G. Sheng, S. She, J. Xu, "Impact?of consumer environmental responsibility on green consumption behavior in China:?The role of environmental concern and?price sensitivity," Sustainability, Vol.12,?No.5, p. 2074, (2020). 

  24. P. Honkanen, B. Verplanken, S. O. Olsen,?"Ethical values and motives driving organic?food choice," Journal of Consumer?Behaviour: An International Research?Review, Vol.5, No.5, pp. 420-430, (2006). 

  25. C. C. Teng, C. H. Lu, "Organic food?consumption in Taiwan: Motives,?involvement, and purchase intention under?the moderating role of uncertainty,"?Appetite, Vol.105, pp. 95-105, (2016). 

  26. A. Rustam, Y. Wang, and H. Zameer,?"Environmental awareness, firm?sustainability exposure and green?consumption behaviors," Journal of?Cleaner Production, Vol.268, p. 122016,?(2020). 

  27. D. Jaiswal, R. Kant, "Green purchasing?behaviour: A conceptual framework and?empirical investigation of Indian?consumers," Journal of Retailing and?Consumer Services, Vol.41, pp. 60-69,?(2018). 

  28. B. C. Tan, "The roles of knowledge,?threat, PCE on green purchase behaviour,"?International Journal of Business and?Management, Vol.6, No.12, pp. 14-27,?(2011). 

  29. K. Peattie, "Towards sustainability: the?third age of green marketing," The?marketing review, Vol.2, No.2, pp. 129-146, (2001). 

  30. M. M. Mostafa, "Gender differences in?Egyptian consumers' green purchase?behaviour: the effects of environmental?knowledge, concern and attitude," I?International journal of consumer studies,?Vol.31, No.3, pp. 220-229, (2007). 

  31. S. Ram, J. N. Sheth, "Consumer resistance?to innovations: the marketing problem and?its solutions," Journal of consumer?marketing, Vol.6, No.2, pp. 5-14, (1989). 

  32. M. Sadiq, M. Adil, J. Paul, "An?innovation resistance theory perspective on purchase of eco-friendly cosmetics,"Journal?of Retailing and Consumer Services?Vol.59, p. 102369, (2021). 

  33. S. Kushwah, A. Dhir, M. Sagar, "Ethical?consumption intentions and choice behavior?towards organic food. Moderation role of?buying and environmental concerns,"?Journal of Cleaner Production, Vol.236, p.?117519, (2019). 

  34. J. F. Hair Jr, G. T. M. Hult, C. Ringle,?M. Sarstedt, A primer on partial least?squares structural equation modeling (PLS-SEM). Sage Publications, (2017). 

  35. C. M. Ringle and M. Sarstedt, "Gain more insight from your PLS-SEM results:?The importance-performance map analysis,"?Industrial management & data systems,?Vol.116, No.9, pp. 1865-1886, (2016). 

  36. F. Volckner, H. Sattler, T. Hennig-Thurau, C. M. Ringle, "The role of parent?brand quality for service brand extension?success," Journal of Service Research,?Vol.13, No.4, pp. 379-396,(2010)doi:10.1177/1094670510370054. 

  37. K. G. Park, J. A. Ahn, B. H. Kwon, "A?Study on the Effect of Menu Selection?Attributes of Korean Restaurants in China on Customer Satisfaction and Intention to?Return: Focusing on Shanghai China",?Korean Journal of the Restaurant Industry?Association, Vol.9, No.2, pp. 97-106,?(2013). 

  38. Y. Chen, S. Fay, Q. Wang, "The role of?marketing in social media: How online?consumer reviews evolve," Journal of?interactive marketing, Vol.25, No.2, pp. 85 -94, (2011). 

  39. R. Weiss, A. H. Feinstein, M. Dalbor,?"Customer satisfaction of theme restaurant?attributes and their influence on return?intent," Journal of Foodservice Business?Research, Vol.7, No.1, pp. 23-41, (2005).? 

  40. I. Chouk, Z. Mani, "Factors for and?against resistance to smart services: role of?consumer lifestyle and ecosystem related?variables," Journal of Services Marketing,?Vol.33, No.4, pp. 449-462, (2019). 

  41. A. Khalil, A. Shankar, R. Bodhi, A. Behl,?A. Ferraris, "Why do people resist drone?food delivery services? An innovation?resistance theory perspective," IEEE?Transactions on Engineering Management.,?Vol.(in press), (2022). 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로