$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

페르소나 기법을 활용한 비대면 환경에서의 설계교과목 집중이수제 적용 방안
A Study on the Application of the Capstone Design Course Intensive Course System in a Non-Face-To-Face Environment Using the Persona Technique 원문보기

JPEE : Journal of practical engineering education = 실천공학교육논문지, v.15 no.2, 2023년, pp.311 - 319  

황윤자 (단국대학교 공학교육혁신센터)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 4차 산업혁명 시대의 미래인재 양성에 대비하여 획일적인 학사규제에서 벗어나, 글로벌 교육 시장에서의 교류와 경쟁을 촉진하고자 집중이수제를 적용하여 팀활동 및 설계활동이 집중되는 설계교과목을 비대면 환경에서 효율적으로 학습할 수 있는 방안을 제시하고자 한다. 이를 위해 집중이수제, 비대면 환경에서의 설계 교과목에 대한 문헌 및 선행연구 분석을 하고 실제 집중이수제 수업 경험이 있는 교원 및 학생의 요구사항 분석 및 전문가 검토를 통해 활용 방안을 제시하고 이를 페르소나 기법을 적용하여 제시하였다. 본 연구는 향후 설계교과목을 집중이수제로 운영 시 실제 활용할 수 있는 기초자료를 제공할 수 있을 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aims to break away from uniform academic regulations in preparation for nurturing future talents for the 4th industrial type, and apply the intensive course system to promote exchange and competition in the global education market. We would like to suggest a way to learn efficiently in an...

주제어

표/그림 (8)

참고문헌 (20)

  1. Ministry of education, A plan to improve the university academic system to nurture creative and innovative talents, 2016. [Internet]. Available: https://search.naver.com/p/crd/rd?m1&px331&py158&sx331&sy158&pinUSNlp0YihsskCybR4ssssst2V-442896&q%EC%B0%BD%EC%9D%98%ED%98%81%EC%8B%A0%EC%9D%B8%EC%9E%AC+%EC%96%91%EC%84%B1%EC%9D%84+%EC%9C%84%ED%95%9C++%EB%8C%80%ED%95%99+%ED%95%99%EC%82%AC%EC%A0%9C%EB%8F%84+%EA%B0%9C%EC%84%A0%EB%B0%A9%EC%95%88&ieutf8&rev1&ssctab.nx.all&fnexearch&wnexearch&sCUcorb%2Bcx3CSWwsUujwdtw%3D%3D&time1693832574076&aweb_gen*w.link&r0&ia00000fa_65257d09903ac5d1da1ecd5d&uhttps%3A%2F%2Fwww.korea.kr%2Fcommon%2Fdownload.do%3FfileId%3D184738762%26tblKey%3DGMN&cr1. 

  2. Ministry of education, Basic plan for 2021 Nurturing New Digital Technology Talents project (draft). 2021. [Internet]. Available: https://www.nrf.re.kr/biz/notice/view?menu_no362&page&nts_no151757&biz_no495&target&biz_not_gubnguide&search_typeN.? 

  3. Ministry of education, Basic plan for 2023 Innovative Convergence University Project (draft). 2023. [Internet]. Available: https://www.nrf.re.kr/biz/notice/view?menu_no44&nts_no195342.? 

  4. M. Y. Sung, Y. H. Park, and S. Y. Jung, "A case study on the application of flipped learning in untact online classes: Focusing on social and engineering subjects," The Journal of the Korea Contents Association, vol. 21, no. 5, pp. 310-323, 2021.? 

  5. Ministry of education, A Guide to Flexibility in the University Bachelor's Degree System. [Online]. Available: http://gzone.kr/gzone/gZoneSearchDetailList.do?contentsIdPLC20210259456.? 

  6. S. Kyun and J. Jang, "A case study on the intensive semester operation of online-based project learning using python : Focusing on S Women's University," Journal of Engineering Education Research, vol. 24, no. 5, pp. 3-14 September 2021.? 

  7. E. Y. Chang and S. B. Yoon, "A study on the operation of intensive coursework engineering education to cultivate the ability to enter the engineering field in the era of the 4th industrial revolution," Journal of Practical Engineering Education, vol. 13, no. 2, pp. 243-249, 2021.? 

  8. O. S. Ha, "A study on undergraduate learners' and instructors' perception and calls for improvement of intensive course completion system," The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, vol. 21, no. 24, pp. 791-802, 2021.? 

  9. S. J. Kim, "Design education methodology in computer science and engineering," Journal of Engineering Education Research, vol. 18, no. 4, pp. 66-75, 2015.? 

  10. K. H. Ryu, "A study on evaluation criteria of design project though a case study of introduction to engineering design course," Journal of Engineering Education Research, vol. 14, no. 6, pp. 31-40, 2011.? 

  11. Y. J. Hwang and J. H. Yun, "Analysis of team project class cases and needs in engineering design courses in online education environment," Journal of Digital Contents Society, vol. 22, no. 7, pp. 1039-1047, 2021.? 

  12. J. A. Chang, "Theoretical study of teacher's roles for implementing PBL," The Journal of Education Research, vol. 21, no. 1, pp. 101-124, 2005.? 

  13. N. C. Park, "A study on context-oriented persona modeling method in UX design," Ph. D. dissertation, Seoul National University of Science and Technology. University, Seoul, 2018.? 

  14. O. J. Kwon, Y. M. Lee, D. S. Kim O. K. Lee, and J. S. Yim, "Developing scenario for elderly residents' behaviors at home using persona-based scenario method," Journal of the Korean Housing Association, vol. 28, no. 3, pp. 65-74, 2017.? 

  15. J. W. Kim, "Introduction to human computer interaction," Seoul: Ahngraphics, 2012.? 

  16. S. I. Lee, "Designing for Interaction: Creating Innovative Applications and Devices," 2nd Edition, Seoul: Acorn, 2012.? 

  17. S. E. Lee, Y. K. Seo, H. J. Yun, and S. H. Im, "Development of a persona of new faculty applied to experience design methodology," Journal of Teaching & Learning research, vol. 12, no. 2, pp. 69-105, 2019.? 

  18. J. J. Lee and S. H. Lee, "New design tools," Seoul: Insight, 2018.? 

  19. J. Y. Yoo and Y. H. Pan, "System journey map based on touch point," Design Convergence Study, vol. 14, no. 2, pp. 17-32, 2015.? 

  20. H. J. Jang and N. C. Park, "A study on the customer journey map for the analysis of users' journey in the hyperconnected society," Journal of Integrated Design Research, vol. 16, no. 3, pp. 9-18, 2017. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로