[국내논문]간호대학생의 디지털 리터러시, 학업성취도, 비판적 사고성향과 자기주도적 학습능력에 미치는 영향 Effects of digital literacy, academic achievement, critical thinking propensity and self-directed learning ability of nursing students원문보기
본 연구는 간호대학생의 디지털 리터러시, 학업성취도, 비판적 사고성향이 자기주도적 학습능력에 미치는 영향을 파악하고자 시도되었다. 연구 대상은 C시에 소재하는 1개 대학의 간호학과 1~4학년 학생 188명을 대상으로 설문지를 이용하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS 25.0을 이용하여 기술통계, t-test, ANOVA, Pearson's 상관관계, 다중회귀분석으로 분석하였다. 대상자의 디지털 리터러시 4.23점(5점), 학업성취도 32.76점(45점), 비판적 사고성향 104.36점(135점), 자기주도적 학습능력 166.45점(225점)으로 나타났다. 디지털 리터러시(F=8.16, p<.001), 학업성취도(F=7.21, p<.001), 비판적 사고성향(F=8.08, p<.001)과 자기주도적 학습능력(F=10.77, p<.001) 모두 학년에 따른 유의한 차이가 있었으며, 변수 모두 양의 상관관계가 나타났다. 다중회귀분석 결과 자기주도적 학습능력에 영향을 미치는 요인은 비판적 사고성향(𝛽=.67, p<.001)과 디지털 리터러시(𝛽=.18, p=.002)로 설명력은 61.4%로 나타났다. 자기주도적 학습능력을 향상시키기 위하여 학년에 맞는 맞춤형 교육방법을 적용하여 비판적 사고와 디지털 리터러시를 함께 증진시킬 수 있는 교육프로그램을 개발 및 적용하는 것이 필요할 것이다. 따라서 간호대학생의 미래 교육증진을 위해 간호교육기관에서 적극적으로 노력해야 할 것이다.
본 연구는 간호대학생의 디지털 리터러시, 학업성취도, 비판적 사고성향이 자기주도적 학습능력에 미치는 영향을 파악하고자 시도되었다. 연구 대상은 C시에 소재하는 1개 대학의 간호학과 1~4학년 학생 188명을 대상으로 설문지를 이용하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS 25.0을 이용하여 기술통계, t-test, ANOVA, Pearson's 상관관계, 다중회귀분석으로 분석하였다. 대상자의 디지털 리터러시 4.23점(5점), 학업성취도 32.76점(45점), 비판적 사고성향 104.36점(135점), 자기주도적 학습능력 166.45점(225점)으로 나타났다. 디지털 리터러시(F=8.16, p<.001), 학업성취도(F=7.21, p<.001), 비판적 사고성향(F=8.08, p<.001)과 자기주도적 학습능력(F=10.77, p<.001) 모두 학년에 따른 유의한 차이가 있었으며, 변수 모두 양의 상관관계가 나타났다. 다중회귀분석 결과 자기주도적 학습능력에 영향을 미치는 요인은 비판적 사고성향(𝛽=.67, p<.001)과 디지털 리터러시(𝛽=.18, p=.002)로 설명력은 61.4%로 나타났다. 자기주도적 학습능력을 향상시키기 위하여 학년에 맞는 맞춤형 교육방법을 적용하여 비판적 사고와 디지털 리터러시를 함께 증진시킬 수 있는 교육프로그램을 개발 및 적용하는 것이 필요할 것이다. 따라서 간호대학생의 미래 교육증진을 위해 간호교육기관에서 적극적으로 노력해야 할 것이다.
This study attempted to determine the impact of nursing students' digital literacy, academic achievement, and critical thinking propensity on self-directed learning ability. The subjects of the study were 188 nursing students from one university located in C city using a questionnaire. Data were col...
This study attempted to determine the impact of nursing students' digital literacy, academic achievement, and critical thinking propensity on self-directed learning ability. The subjects of the study were 188 nursing students from one university located in C city using a questionnaire. Data were collected using a questionnaire and analyzed with SPSS 25.0 through descriptive statistics, t-tests, ANOVA, Pearson's correlation coefficient, and multiple regression analysis. Results showed that digital literacy accounted for 4.23 points, academic achievement accounted for 32.76 points, critical thinking propensity accounted for 104.36 and self-directed learning ability accounted for 166.45 points. Significant differences were found by academic year for digital literacy(F=8.16, p<.001), academic achievement(F=7.21, p<.001), critical thinking propensity(F=8.08, p<.001), and self-directed learning ability(F=10.77, p<.001). All variables showed positive correlations. Multiple regression analysis shows the factors affecting self-directed learning ability were critical thinking tendency(𝛽=.67, p<.001) and digital literacy(𝛽=.18, p=.002), with an explanatory power of 61.4%. To enhance self-directed learning ability, it is essential to develop and implement educational programs that apply grade-appropriate, tailored teaching methods to simultaneously improve critical thinking and digital literacy. Therefore, nursing education institutions should actively work towards advancing the education of nursing students for their future development.
This study attempted to determine the impact of nursing students' digital literacy, academic achievement, and critical thinking propensity on self-directed learning ability. The subjects of the study were 188 nursing students from one university located in C city using a questionnaire. Data were collected using a questionnaire and analyzed with SPSS 25.0 through descriptive statistics, t-tests, ANOVA, Pearson's correlation coefficient, and multiple regression analysis. Results showed that digital literacy accounted for 4.23 points, academic achievement accounted for 32.76 points, critical thinking propensity accounted for 104.36 and self-directed learning ability accounted for 166.45 points. Significant differences were found by academic year for digital literacy(F=8.16, p<.001), academic achievement(F=7.21, p<.001), critical thinking propensity(F=8.08, p<.001), and self-directed learning ability(F=10.77, p<.001). All variables showed positive correlations. Multiple regression analysis shows the factors affecting self-directed learning ability were critical thinking tendency(𝛽=.67, p<.001) and digital literacy(𝛽=.18, p=.002), with an explanatory power of 61.4%. To enhance self-directed learning ability, it is essential to develop and implement educational programs that apply grade-appropriate, tailored teaching methods to simultaneously improve critical thinking and digital literacy. Therefore, nursing education institutions should actively work towards advancing the education of nursing students for their future development.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.