$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 성인학습자의 이러닝 학습참여에 대한 학습동기 요인 연구
Exploring the Motivational Factors Influencing on Learner Participation of Adult Learners in e-Learning

정보처리학회논문지. KIPS transactions on software and data engineering. 소프트웨어 및 데이터 공학, v.13 no.1, 2024년, pp.28 - 34  

박정현 (한국방송통신대학교 이러닝학과) ,  박지수 (전주대학교 컴퓨터공학과) ,  손진곤 (한국방송통신대학교 컴퓨터과학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이러닝은 학습자 자율에 의해 진행되므로 성공적인 학습을 위해서는 지속적인 참여를 위한 학습동기가 무엇보다 중요하다. 평생교육에 참여하는 성인학습자가 증가하면서 이들의 학습참여와 참여에 영향을 미치는 학습동기에 대한 연구가 필요하다. 학습동기와 학습참여간의 관계를 설명하는 기대가치이론과 자기주도학습이론을 바탕으로 학습동기의 구성요소(학습가치, 비용, 자기조절, 일정관리)가 학습참여에 미치는 영향을 분석하였다. 이러닝 프로그램을 MoodleCloud에 구축하였고, 학습자는 설문에 답한 후 학습을 진행하였다. 학습 진행 과정에서 수집한 로그데이터로 산출한 학습참여점수와 설문 응답 데이터를 이용하여 회귀분석을 실시하였다. 분석 결과 성인학습자의 이러닝 학습참여에 유의한 영향을 미치는 동기요인은 학습가치와 일정관리이며, 학습가치에 대한 생각은 남녀 간의 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉 성인학습자가 이러닝 학습 프로그램의 가치를 높게 인지할수록, 학습자 스스로 일정관리 능력이 있을수록 학습에 많이 참여한다고 할 수 있다. 이 연구 결과는 학습자와 교수자의 교수·학습전략 수립에 활용될 수 있고, 궁극적으로는 이러닝 중도 탈락을 방지하는 데 도움이 될 수 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Since e-learning is conducted based on the learner's autonomy, motivation to continuously participate is crucial for success in e-learning. As the number of adult learners participating in lifelong education increases, it is necessary to study learner participation and the motivating factors. Drawin...

주제어

표/그림 (9)

참고문헌 (20)

  1. K. Mun, Y. Hwang, and M. Ha, "Measurement of motivation to learn physics in engineering college students,"?Journal of Science Education, Vol.44, No.1, pp.74-83,?2020.? 

  2. Y. Jiang, E. Q. Rosenzweig, and H. Gaspard, "An expectancy-value-cost approach in predicting adolescent students' academic motivation and achievement," Contemporary Educational Psychology, Vol.54, pp.139-152, 2018.? 

  3. Y. Jiang and L. Zhang, "High school students' expectancy,?value, and cost profiles and their relations with engagement and achievement in Math and English," Learning and?Individual Differences, Vol.101, 102252, 2023.? 

  4. J. Gorges and C. Kandler, "Adults' learning motivation:?Expectancy of success, value, and the role of affective?memories," Learning and Individual Differences, Vol.22,?No.5, pp.610-617, 2012.? 

  5. S. Kwon, "Study on the relationship between achievement?goal orientation and self-regulated learning of adult?learners: Comparing adult learners on continuing education program with undergraduate students," Journal of?Educational Technology, Vol.24, No.4, pp.27-52, 2008.? 

  6. A. C. Koenka, "Academic motivation theories revisited: An?interactive dialog between motivation scholars on recent?contributions, underexplored issues, and future directions," Contemporary Educational Psychology, Vol.61,?101831, 2020.? 

  7. S. Jeong, "A study on the internal motivation of adult?learners: Focus on enterprise human resource development," Journal of Learner-Centered Curriculum and?Instruction, Vol.19, No.14, pp.437-455, 2019.? 

  8. H. Lee, "An integrated study on research outcomes of adult?learners' motivation to participate in learning," Journal of?Education & Culture, Vol.26, No.3, pp.319-344, 2020.? 

  9. Y. Kim and S. Han, "A structural analysis of adult learner's?self-concept, participation motivation and degree of?participation in learning on lifelong learning outcome,"?CNU Journal of Educational Studies, Vol.33, No.2, pp.123-143, 2012.? 

  10. M. Adam, J. Hamid, A. Khatibi, and S. Azam, "Autonomous?motivation in blended learning: Effects of teaching presence and basic psychological need satisfaction," Learning?and Motivation, Vol.83, 101908, 2023.? 

  11. L. Barnard, W. Lan, Y. To, V. Paton, and S. Lai, "Measuring?self-regulation in online and blended learning environments," Internet and Higher Education, Vol.12, No.1,?pp.1-6, 2009.? 

  12. E. K. Y. Loh, "What we know about expectancy-value?theory, and how it helps to design a sustained motivating?learning environment," System, Vol.86, 102119, 2019.? 

  13. J. Moeller, J. Viljaranta, A. Tolvanen, B. Kracke, and J.?Dietrich, "Introducing the DYNAMICS framework of?moment-to-moment development in achievement motivation," Learning and Instruction, Vol.81, 101653, 2022.? 

  14. A. Wigfield and J. S. Eccles, "Expectancy-Value Theory?of achievement motivation," Contemporary Educational?Psychology, Vol.25, No.1, pp.68-81, 2000.? 

  15. Z. An, C. Lai, and Z. Gan, "Motivation in self-directed use?of technology for English learning among high, average,?and low achievers," System, Vol.115, 103051, 2023.? 

  16. P. R. Pintrich, "The role of motivation in promoting and?sustaining self-regulated learning," International Journal?of Educational Research, Vol.31, No.6, pp.459-470, 1999.? 

  17. N. Bae, "A study on the meaning of learning in adult?learners," Journal of The Korea Convergence Society,?Vol.13, No.3, pp.185-190, 2022.? 

  18. J. Park, J. Shon, and J. Park, "A study on learners' dropout?factors of internet-based learning of high school students,"?Culture & Convergence, Vol.44, No.8, pp.707-716, 2022.? 

  19. Y. Chung and J. Kim, "Factors to disturb adult learner's?e-Learning persistence: A case study of H-Cyber University?in Seoul Korea," Journal of Digital Convergence, Vol.16,?No.12, pp.109-122, 2018.? 

  20. S. Lim and Y. Joh, "A SEM analysis on participation?outcomes and effect factors of female adult learners,"?Andragogy Today: Interdisciplinary Journal of Adult &?Continuing Education, Vol.11, No.4, pp.53-76, 2008.? 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로