한국과 중국 소비자의 인삼 소비문화 비교 연구 -대학생 소비자의 인삼에 대한 태도와 구매 의도를 중심으로 A Comparative Study on the Ginseng Consumption Culture of College Consumers in Korea and China - Focused on Attitudes Toward Ginseng and Intention to Purchase it -원문보기
한국과 중국 대학생 소비자의 인삼 소비문화 비교를 위하여 그들의 인삼 제품구매현황, 인삼에 대한 태도, 그리고 인삼 제품에 대한 만족도를 살펴보고, 인삼제품의 구매 및 추천 의도를 조사하였다. 인삼 제품을 섭취한 경험이 있는 한국대학생 267명, 중국 대학생 318명을 대상으로 하였다. 조사 결과, 한국 대학생 소비자의 경우, COVID-19 이전에 비해 인삼 제품에 대한 관심이 증가하여 인삼 제품의 구매 및 추천 의사가 증가하였다. 또한 평소 인삼에 대한 만족도가 높을수록, 인삼구매 경험 빈도가 많고 인삼에 대한 사회적 혜택 태도가 높을수록, 그리고 연령이 높을수록 인삼 제품의 구매 및 추천 의도가 높은 것으로 나타났다. 중국 대학생 소비자는 가정 내에서 부모의 구매 정도가 한국보다 높고 사회심리적인 혜택에 대해 긍정적인 집단에서 구매 및 추천 의도가 높았으며, 한국에 비해 이미 20대도 관심이 높고, 친근감이 있는 것으로 보인다. 한국 대학생과 중국 대학생 소비자의 공통점은 COVID-19 이전에 비해 이후에 건강이나 안전, 그리고 환경에 대한 관심이 증대했고, 더불어 인삼 관련 제품에 대한 관심이 증가했다는 것이며, 다른 점은 개인별 경험에서 차이가 있었는데, 한국 대학생 소비자는 개인의 경험이 중요했고, 중국 대학생 소비자는 부모의 영향을 많이 받는 것으로 나타났다. 특히 COVID-19는 20대에게도 중요한 건강의 중요성에 대한 인식의 계기가 되며, 실제로 구매의도와 관련되었다. 이러한 결과를 중심으로 대학생 소비자를 위한 선호하는 제품으로의 확대, 그리고 가족의 영향 정도 및 소비문화에 따른 마케팅 전략의 차별화 등이 이루어져야 할 것으로 보이며, COVID-19로 인한 이러한 새로운 변화는 적기의 기회로 보인다. 즉, 건강과 안전에 대한 관심이 증대한 이즈음에, 제품의 섭취를 용이하게 하는 제품의 다양성과 융합화, 소비자의 대상별 소비가치에 부응하는 마케팅 매체 변화와 온라인으로의 확대, 그리고 소비자의 가족 유형, 예를 들면 단독가구 등으로의 변화에 부응하는 미래의 소비사회를 대비한 전략적인 준비가 필요하다.
한국과 중국 대학생 소비자의 인삼 소비문화 비교를 위하여 그들의 인삼 제품구매현황, 인삼에 대한 태도, 그리고 인삼 제품에 대한 만족도를 살펴보고, 인삼제품의 구매 및 추천 의도를 조사하였다. 인삼 제품을 섭취한 경험이 있는 한국대학생 267명, 중국 대학생 318명을 대상으로 하였다. 조사 결과, 한국 대학생 소비자의 경우, COVID-19 이전에 비해 인삼 제품에 대한 관심이 증가하여 인삼 제품의 구매 및 추천 의사가 증가하였다. 또한 평소 인삼에 대한 만족도가 높을수록, 인삼구매 경험 빈도가 많고 인삼에 대한 사회적 혜택 태도가 높을수록, 그리고 연령이 높을수록 인삼 제품의 구매 및 추천 의도가 높은 것으로 나타났다. 중국 대학생 소비자는 가정 내에서 부모의 구매 정도가 한국보다 높고 사회심리적인 혜택에 대해 긍정적인 집단에서 구매 및 추천 의도가 높았으며, 한국에 비해 이미 20대도 관심이 높고, 친근감이 있는 것으로 보인다. 한국 대학생과 중국 대학생 소비자의 공통점은 COVID-19 이전에 비해 이후에 건강이나 안전, 그리고 환경에 대한 관심이 증대했고, 더불어 인삼 관련 제품에 대한 관심이 증가했다는 것이며, 다른 점은 개인별 경험에서 차이가 있었는데, 한국 대학생 소비자는 개인의 경험이 중요했고, 중국 대학생 소비자는 부모의 영향을 많이 받는 것으로 나타났다. 특히 COVID-19는 20대에게도 중요한 건강의 중요성에 대한 인식의 계기가 되며, 실제로 구매의도와 관련되었다. 이러한 결과를 중심으로 대학생 소비자를 위한 선호하는 제품으로의 확대, 그리고 가족의 영향 정도 및 소비문화에 따른 마케팅 전략의 차별화 등이 이루어져야 할 것으로 보이며, COVID-19로 인한 이러한 새로운 변화는 적기의 기회로 보인다. 즉, 건강과 안전에 대한 관심이 증대한 이즈음에, 제품의 섭취를 용이하게 하는 제품의 다양성과 융합화, 소비자의 대상별 소비가치에 부응하는 마케팅 매체 변화와 온라인으로의 확대, 그리고 소비자의 가족 유형, 예를 들면 단독가구 등으로의 변화에 부응하는 미래의 소비사회를 대비한 전략적인 준비가 필요하다.
In order to compare the ginseng consumption culture of Korean and Chinese college students, their purchase status of ginseng products, attitudes toward ginseng, and satisfaction with ginseng products were examined, and the purchase and recommendation intention of ginseng products was investigated. I...
In order to compare the ginseng consumption culture of Korean and Chinese college students, their purchase status of ginseng products, attitudes toward ginseng, and satisfaction with ginseng products were examined, and the purchase and recommendation intention of ginseng products was investigated. It targeted 267 Korean college students and 318 Chinese college students who had experience eating ginseng products. As a result of the survey, in the case of Korean college student consumers, interest in ginseng products increased compared to before COVID-19, and the intention to purchase and recommend ginseng products increased. In addition, the higher the satisfaction with ginseng, the higher the frequency of ginseng purchase experience, the higher the social benefit attitude toward ginseng, and the higher the age, the higher the intention to purchase and recommend ginseng products. Chinese college student consumers had higher parental purchases than Korea, higher positive intentions to purchase and recommend social and psychological benefits, and their 20s are already more interested and friendly than Korea. What Korean college students and Chinese college student consumers have in common is that interest in health, safety, and environment has increased since before COVID-19, and interest in ginseng-related products has changed in individual experiences, indicating that individual experiences are important and Chinese college student consumers are influenced by parents. In particular, COVID-19 is an opportunity to recognize the importance of health, which is important to those in their 20s, and is actually related to purchase intention. Focusing on these results, it seems that expansion to preferred products for college student consumers and differentiation of marketing strategies according to family influence and consumption culture should be made, and these new changes due to COVID-19 seem to be a timely opportunity. At a time when interest in health and safety has increased, strategic preparations are needed for the future consumersociety to respond to changesin product diversity and convergence, changes in marketing media to meet consumer consumption values, and changesin consumer family types, such assingle households.
In order to compare the ginseng consumption culture of Korean and Chinese college students, their purchase status of ginseng products, attitudes toward ginseng, and satisfaction with ginseng products were examined, and the purchase and recommendation intention of ginseng products was investigated. It targeted 267 Korean college students and 318 Chinese college students who had experience eating ginseng products. As a result of the survey, in the case of Korean college student consumers, interest in ginseng products increased compared to before COVID-19, and the intention to purchase and recommend ginseng products increased. In addition, the higher the satisfaction with ginseng, the higher the frequency of ginseng purchase experience, the higher the social benefit attitude toward ginseng, and the higher the age, the higher the intention to purchase and recommend ginseng products. Chinese college student consumers had higher parental purchases than Korea, higher positive intentions to purchase and recommend social and psychological benefits, and their 20s are already more interested and friendly than Korea. What Korean college students and Chinese college student consumers have in common is that interest in health, safety, and environment has increased since before COVID-19, and interest in ginseng-related products has changed in individual experiences, indicating that individual experiences are important and Chinese college student consumers are influenced by parents. In particular, COVID-19 is an opportunity to recognize the importance of health, which is important to those in their 20s, and is actually related to purchase intention. Focusing on these results, it seems that expansion to preferred products for college student consumers and differentiation of marketing strategies according to family influence and consumption culture should be made, and these new changes due to COVID-19 seem to be a timely opportunity. At a time when interest in health and safety has increased, strategic preparations are needed for the future consumersociety to respond to changesin product diversity and convergence, changes in marketing media to meet consumer consumption values, and changesin consumer family types, such assingle households.
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