$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] Teenage Youtubers in Korea: Proposing the concept of active media use as production
한국 10대 청소년 유튜버(YouTuber) : 제작자로서의 능동적 이용자 개념 연구

한국언론학보 = Korean journal of journalism & communication studies, v.64 no.6, 2020년, pp.275 - 318  

An, Sojin ,  Kim, Yong-Chan

초록이 없습니다.

참고문헌 (60)

  1. Chen, Chih-Ping. Forming digital self and parasocial relationships on YouTube. Journal of consumer culture, vol.16, no.1, 232-254.

  2. 10.31269/vol11iss2pp237-293 

  3. Katz, Elihu, Blumler, Jay G., Gurevitch, Michael. Uses and Gratifications Research. Public opinion quarterly, vol.37, no.4, 509-523.

  4. Khan, M.L.. Social media engagement: What motivates user participation and consumption on YouTube?. Computers in human behavior, vol.66, 236-247.

  5. Leung, Louis. User-generated content on the internet: an examination of gratifications, civic engagement and psychological empowerment. New media & society, vol.11, no.8, 1327-1347.

  6. 10.1002/9780470999066.ch17 

  7. Livingstone, Sonia. Media Literacy and the Challenge of New Information and Communication Technologies. The communication review, vol.7, no.1, 3-14.

  8. Livingstone, Sonia, Bober, Magdalena. Taking up Online Opportunities? Children's Uses of the Internet for Education, Communication and Participation. E-learning, vol.1, no.3, 395-419.

  9. Livingstone, Sonia, Helsper, Ellen. Gradations in digital inclusion: children, young people and the digital divide. New media & society, vol.9, no.4, 671-696.

  10. Livingstone, Sonia. Taking risky opportunities in youthful content creation: teenagers' use of social networking sites for intimacy, privacy and self-expression. New media & society, vol.10, no.3, 393-411.

  11. Livingstone, Sonia, Helsper, Ellen J.. Parental Mediation of Children's Internet Use. Journal of broadcasting & electronic media, vol.52, no.4, 581-599.

  12. Livingstone, Sonia, Helsper, Ellen. Balancing opportunities and risks in teenagers’ use of the internet: the role of online skills and internet self-efficacy. New media & society, vol.12, no.2, 309-329.

  13. Livingstone, Sonia, Third, Amanda. Children and young people’s rights in the digital age: An emerging agenda. New media & society, vol.19, no.5, 657-670.

  14. 10.4135/9781412986229 

  15. Miles,M.B.,& Huberman,A.M. (1984). Qualitative data analysis : A sourcebook of new methods. Beverly Hills, CA: Sage. 

  16. 10.4324/9780203843468 

  17. Ofcom (2006). Media Literacy Audit: Report on Media Literacy amongst Children. Office of Communications, London. 

  18. Prensky, Marc. Digital Natives, Digital Immigrants Part 1. On the horizon, vol.9, no.5, 1-6.

  19. Rubin, Alan M.. TELEVISION USE BY CHILDREN AND ADOLESCENTS. Human communication research, vol.5, no.2, 109-120.

  20. Rubin, A. M. (1994). Media uses and effects : A uses-and-gratifications perspective. In Bryant, J.& Zillmann, D.(Eds.) Media effects : Advances in theory and Research. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. 

  21. Seidman, I. (2006). Interview as qualitative research : A guide for researchers in education and the social sciences. NY: Teachers College Press. · () (2009). <:>. : . 

  22. Shapiro, Matthew A., Park, Han Woo. More than entertainment: YouTube and public responses to the science of global warming and climate change. Social science information, vol.54, no.1, 115-145.

  23. 10.1109/HICSS.2013.615 

  24. SmartyPants (2019). 2019 Brand love study : Top 50 brands among kids ages 6-12. https://www.asksmartypants.com/syndicated-products 

  25. Swist T, Collin P, McCormack J, et al. (2015) Social Media and the Wellbeing of Children and Young People: A Literature Review. Subiaco, WA, Australia: Commissioner for Children and Young People. 

  26. Terranova, Tiziana. Free Labor. Social text, vol.18, no.2, 33-58.

  27. Tuchow, R. (2019,04,18). Inside Ryan ToysReview’s linear TV strategy. Kidscreen. 

  28. Williams, F., Philips, A. F., & Lum, P. (1987). Extensions of gratification theory. In Williams, F. (Eds.), Technology and communication behavior. Belmont, CA: Wadsworth Publishing Company. 

  29. Wolcott,H.F. (1990). Writing up qualitative research. Newberry Park, CA: Sage 

  30. Wong, J. C. (2019,04,24). ‘It’s not play if you’re making money: How Instagram and YouTube disrupted child labor laws. TheGuardian. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로