$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

청소년의 소셜 미디어 참여에 관한 연구 - 유튜브 메이크업 영상의 댓글 창을 중심으로 -
A Study of Teens' Social Media Engagement: Focusing on the Comments for YouTube Beauty Videos 원문보기

한국비블리아학회지 = Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, v.32 no.1, 2021년, pp.415 - 442  

임여주 (부산대학교 문헌정보학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 청소년 메이크업에 관한 유튜브 동영상의 주요 시청자가 청소년이라는 가정하에 청소년 메이크업을 주제로 한 유튜브 동영상과 그에 딸린 댓글 창을 집중적으로 분석한 사례연구이다. 청소년 메이크업에 대한 정보를 제공하는 이와 그 정보를 수용하는 이 사이의 상호작용, 정보를 수용하는 이들 간의 소통, 그 안에서 제기되는 논의의 내용과 토론의 방식 등을 살펴봄으로써 청소년이 소셜 미디어를 이용하는 양상을 알아보고자 하였다. 청소년 메이크업 튜토리얼 영상을 시청하고 댓글 창에 참여한 청소년들 중 상당수는 뷰티 크리에이터의 미모를 찬양하고 부러워하며 그와 적극적으로 소통하고자 하는 모습을 보였다. 청소년이 작성한 댓글에 딸린 답글 타래에서는 답변과 공감 등의 소통 방식을 통해 또래와의 공감대를 형성하고 정보 요구를 해결하였으며, 각자의 경험과 생각을 주고받으며 시야와 사고를 확장하고 있었다. 그러나, 청소년 집단 내에서 상대적 약자인 초등학생에 심각한 언어폭력이 가해지는 등 나이에 따른 힘의 불균형 문제도 나타나고 있었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study analyzed YouTube beauty videos that focus on makeup for teens, based on the assumption that the main viewers of the videos are teens. Through looking at the interaction between beauty information providers and receivers, communication among information receivers, and the way people partic...

주제어

표/그림 (9)

참고문헌 (44)

  1. Bae, S. Y. & Lee, C. (2016). A qualitative study on the impact of social media on youth leisure culture and fandom culture: Focusing on the results of the youth collective intelligence discussion group using Facebook. Studies on Korean Youth, 27(3), 189-218. 

  2. Chung, Y. (2018). Why do female college students watch beauty YouTubers and what do they experience? The Journal of Social Science, 25(3), 7-28. 

  3. Internet Broadcasting. Master's Thesis. Department of Youth Education and Leadership, Graduate School, Myongji University. 

  4. Kim, A. (2016). The social media "girl-market" and "girlyness" based on digital (consumption) information. Studies on Korean Youth, 27(4), 149-173. 

  5. Kim, A. (2020). An exploratory study on children's YouTube culture: Focusing on children's experiences and perceptions. The Journal of Education, 40(3), 341-358. 

  6. Kim, G. (2019). A study on the development direction of the beauty creator in the one-manmedia. A Treatise on The Plastic Media, 20(4), 29-35. 

  7. Kim, M. (2017). A Study on the Adolescent's Watching Experiences of Personal 

  8. Kim, Y. & Jin, H. (2018). An exploratory study on makeup of elementary school students. Journal of Fashion Business, 22(5), 52-63. 

  9. Ko, E. & Bai, S. Y. (2016). "The exploration of factors influencing youth's social media addiction: Focusing on SNS usage patterns & parental mediation types." Korean Journal of Youth Studies, 23(6), 451-472. 

  10. Korea Press Foundation (2019). Tweens' and teens' media Use in Korea 2019. Available: https://www.kpf.or.kr/front/research/consumerListPage.do 

  11. Korean Ministry of Education (2016). 2015 Revised National Curriculm Q&A. Available:https://www.moe.go.kr/boardCnts/fileDown.do?m030201&smoe&fileSeq0d4b479163449e1164cb4a08256e8873 

  12. Korean Ministry of Education (2019). 2019 Survey on Current Status of Career Education for Elementary and Middle School Students. Available: https://www.moe.go.kr/boardCnts/view.do?boardID294&boardSeq79266&lev0&searchTypenull&statusYNW&page1&smoe&m020402&opTypeN 

  13. Lee, C., Shin, N., & Ha, E. (2014). A Study on the Situation of Youth Cyberbullying and Measures to Prevent It. Sejong: National Youth Policy Institute. 

  14. Lee, H. & Oh, H. (2019). A study on the makeup information and utilization of elementary students online and offline. Journal of Basic Design & Art. 20(1), 357-368. 

  15. Lee, H., Kim, D., Choi, J., & Shin, M. (2014). A study on teenagers SNS use features and addiction - Focus on middle school student of Gyenggi-do & Gangwon-do. GRI Review, 16(1), 365-391. 

  16. Lee, J., Kwon, Y., Koh, Y., Kim, E., Na, E., & Park, S. (2016). Typologies of peer exclusion among adolescents and the role of social media. Journal of Communication Research, 53(1), 267-309. 

  17. Lee, Y. & Yoo, H. (2016). An analysis of the linkage between social capital, political interests, and political participation - From the perspective of the youth Facebook network structure. Theory and Research in Citizenship Education, 48(1), 139-156. 

  18. Min, J. (2015). A study on the factors affecting harmful message resending behavior: Focused on social media addiction and self-control. Journal of Communication Science, 15(4), 79-108. 

  19. Oh, E. (2013). A Study on information literacy in social media age: Focusing on redefinition, contents and media of information literacy. Journal of the Korean Library and Information Science Society, 47(3), 385-406. 

  20. Oh, S. & Syn, S. Y. (2017). Motivations for sharing photos and videos on YouTube and Flickr. Journal of the Korean Society for Information Management, 34(4), 227-245. 

  21. Park, J. & Kang, B. (2020). A study on the development of media information literacy concept and educational contents. Journal of Korean Library and Information Science Society, 51(3), 223-250. 

  22. Park, J. (2020). A study on the analysis of educational content and curriculum of UNESCO's media and information literacy. Journal of the Korean Library and Information Science Society, 54(2), 349-374. 

  23. Son, D. & Lim, S. (2020). The effects of the motivation to use YouTube on school adjustment by mediating smart media overdependence in the upper graders of elementary school: Focused on gender difference. The Journal of Elementary Education, 33(3), 79-100. 

  24. Yang, S. & Kim, E. (2014). Who are they communicating with: Connected youth's development of competencies of civic life. Korean Journal of Journalism & Communication Studies, 58(1), 5-38. 

  25. Yang, S., Lee, H., & Kim, E. (2017). The effect of adolescents' social media use on exposure to contact risks and engagement in problematic behavior. Cybercommunication Academic Society, 34(3), 91-136. 

  26. Balleys, C., Miillerand, F., Thoer, C., & Duque, N. (2020). Searching for oneself on YouTube: Teenage peer socialization and social recognition processes. Social Media + Society, April 2020. http://doi.org/10.1177/2056305120909474 

  27. Bou-Franch, P., Lorenzo-Dus, N., & Blitvich, P. G. (2012). Social interaction in YouTube text-based polylogues: A study of coherence. Journal of Computer-Mediated Communication, 17, 501-521. 

  28. Boyd, M. S. (2014). (New) participatory framework on YouTube? Commenter interaction in US political speeches. Journal of Pragmatics, 72, 46-58. 

  29. Campbell, J., Quincy, L., Osserman, C., J., & Pedersen, O. K. (2013). Coding in-depth semistructured interviews: Problems of unitization and intercoder reliability and agreement. Sociological Methods & Research, 42, 294-320. 

  30. Caron, C., Raby, R., Mitchell, C., Thewissen-LeBlanc, S., & Prioletta, J. (2017). From concept to data: sleuthing social change-oriented youth voices on YouTube. Journal of Youth Studies, 20(1), 47-62. 

  31. Chau, C. (2011). YouTube as a participatory culture. New Directions for Youth Development, 128, 65-74. 

  32. Choi, G. Y., & Behm-Morawitz, E. (2017). Giving a new makeover to STEAM: Establishing YouTube beauty gurus as digital literacy educators through messages and effects on viewers. Computers in Human Behavior, 73, 80-91. 

  33. franzke, aline shakti, Bechmann, Anja, Zimmer, Michael, Ess, Charles, & the Association of Internet Researchers. (2020). Internet Research: Ethical Guidelines 3.0. Available: https://aoir.org/reports/ethics3.pdf 

  34. Green Consumer Network in Korea (2017, May 26). Youth start makeup earlier than ever before; education for them is essential. Green Consumer Network in Korea - Bulletin Board. Available: http://www.gcn.or.kr/news/news_view.php?sc_master_seq1&sc_list_type1&pk_seq6053 

  35. Hess, A. (2009). Resistance up in smoke: Analyzing the limitations of deliberation on YouTube. Critical Studies in Media Communication, 26, 411-434. 

  36. Khan, M. L. (2017). Social media engagement: What motivates user participation and consumption on YouTube? Computers in Human Behavior, 66, 236-247. 

  37. Kress, G. (2010). Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. Oxon: Routledge. 

  38. Legewie, N., & Nassauer, A. (2018). YouTube, Google, Facebook: 21st century online video research and research ethics. Forum: Qualitative Social Research, 19(3), Art. 32 

  39. Lomborg, S. (2012). Personal internet archives and ethics. Research Ethics, 9(1), 20-31. 

  40. Meyers, E. M., Fisher, K. E., & Marcoux, E. (2009). Making sense of an information world: The everyday-life information behavior of preteens. The Library Quarterly, 79, 301-341. 

  41. Salganik, M. J. (2017). Bit by Bit: Social research in the digital age. Princeton, NJ: Princeton University Press. 

  42. Savolainen, R. (1995). Everyday life information seeking: Approaching information seeking in the context of "way of life". Library and Information Science Research, 17, 259-294. 

  43. Westenberg, W. (2016). The influence of YouTubers on teenagers. Master's thesis. University of Twente. 

  44. Wimmer, R. D., & Dominick, J. R. (1997). Mass Media Research: An introduction. Belmont: Wadsworth Publishing Company. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로