트렌드 예측 방법론을 통한 미래직업교육 프로그램 개발 연구 - 식품과학 주제 융합인재교육 프로그램 개발을 중심으로 - The study of development of the future vacational education program through the trend analysis methodology -Focused on the STEAM program development of the food science theme-
본 연구의 목적은 '트렌드 예측 방법론'을 활용한 식품과학 분야의 융합인재교육 프로그램을 개발하여 교육현장 적용을 통한 효과성을 검증하는데 있다. 이러한 연구를 위해 '식품과학' 주제의 유망 직업군을 설정하고 중학생을 대상으로 총 2개의 교육프로그램 적용 후 학습자의 '창의성', '자기주도성', '문제해결능력', '과학역량', 그리고, 관련 '직업역량'에 어떤 효과가 있는 지 검증하였다. 본 프로그램은 총 6차시로 구성되며 2개의 프로그램으로 나누어서 개발하였으며, 경기도에 소재한 Y중학교 2-3학년 학생 244명을 대상으로 적용하여 교육효과를 분석하였다. 프로그램 적용 전 사전평가를 실시하고, 적용 후 사후 평가를 실시한 분석 결과, 교육 프로그램 실시 이후 실시 전에 비하여 학습자들의 공통(창의성, 문제해결능력, 자기주도성)역량, 과학, 식품과학 분야 직업역량이 전반적으로 향상되었다. 특히 과학 역량의 세 개 영역 중 탐구적 요소의 변화가 검정통계량으로 가장 큰 유의미한 변화가 있었다. 식품과학 직업역량에서는 교육 전보다 후의 평균값이 상승하여 검정통계량에서 공통역량, 과학적 역량과 비교해 가장 큰 유의한 차이를 보인다는 것이 규명되었다.
본 연구의 목적은 '트렌드 예측 방법론'을 활용한 식품과학 분야의 융합인재교육 프로그램을 개발하여 교육현장 적용을 통한 효과성을 검증하는데 있다. 이러한 연구를 위해 '식품과학' 주제의 유망 직업군을 설정하고 중학생을 대상으로 총 2개의 교육프로그램 적용 후 학습자의 '창의성', '자기주도성', '문제해결능력', '과학역량', 그리고, 관련 '직업역량'에 어떤 효과가 있는 지 검증하였다. 본 프로그램은 총 6차시로 구성되며 2개의 프로그램으로 나누어서 개발하였으며, 경기도에 소재한 Y중학교 2-3학년 학생 244명을 대상으로 적용하여 교육효과를 분석하였다. 프로그램 적용 전 사전평가를 실시하고, 적용 후 사후 평가를 실시한 분석 결과, 교육 프로그램 실시 이후 실시 전에 비하여 학습자들의 공통(창의성, 문제해결능력, 자기주도성)역량, 과학, 식품과학 분야 직업역량이 전반적으로 향상되었다. 특히 과학 역량의 세 개 영역 중 탐구적 요소의 변화가 검정통계량으로 가장 큰 유의미한 변화가 있었다. 식품과학 직업역량에서는 교육 전보다 후의 평균값이 상승하여 검정통계량에서 공통역량, 과학적 역량과 비교해 가장 큰 유의한 차이를 보인다는 것이 규명되었다.
This study we set up promising occupations in the field of food science through 'future trend analysis methodology' and then developed 2 types STEAM programs of 'food sciene' subject for middle school students. The programs were applied at 244 secondary school students of the second and third grade ...
This study we set up promising occupations in the field of food science through 'future trend analysis methodology' and then developed 2 types STEAM programs of 'food sciene' subject for middle school students. The programs were applied at 244 secondary school students of the second and third grade by accepting the application results and experts' evaluation. The summary of result is as following. Secondary school students have improved about common domain, science domain, food science domain related jobs skills. In particular, it changes in scientific exploration factor of science domain that had the greatest capacity to significantly change the statistics survey. In food science domain related jobs skills can be seen that the rise in average education than ever after showed the greatest significant difference compared to common domain, science domain in test statistics survey. It was necessary to carry out follow-up study to reflect the result of pilot operation of the final version programs, and further study to evaluate their effects.
This study we set up promising occupations in the field of food science through 'future trend analysis methodology' and then developed 2 types STEAM programs of 'food sciene' subject for middle school students. The programs were applied at 244 secondary school students of the second and third grade by accepting the application results and experts' evaluation. The summary of result is as following. Secondary school students have improved about common domain, science domain, food science domain related jobs skills. In particular, it changes in scientific exploration factor of science domain that had the greatest capacity to significantly change the statistics survey. In food science domain related jobs skills can be seen that the rise in average education than ever after showed the greatest significant difference compared to common domain, science domain in test statistics survey. It was necessary to carry out follow-up study to reflect the result of pilot operation of the final version programs, and further study to evaluate their effects.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.